- body (pixely) v mřížce (rastru) - ukládání předloh reálného světa | - snadný přenos na rastrová zařízení "^||||||||||||| - komprese - snižování velikosti - ztráta kvality pri zmenách velikosti Rastrové formáty GIF, JPEG, PNG, BMP, TIFF, PCX, TGA,... Jednotky velikosti pixel palec (inch) (in) centimetr (cm) typografický bod anglický bod (pt) bod v mřížce 2,54 cm 0,3759 mm 1/12 in; 0,3528 mm Bitová hloubka počet bitů potřebných pro zakódování barvy pixelu Počet možných barev pixelu = 2početbitů Počet bitů Počet barev 1 2 65 536 16 777 216 4 294 967 296 Rozlišeni DPI Dots Per Inch 1 palec (inch) Monitor 72-96 DPI tiskárna 300-1 200 DPI DTP 600-1 200 DPI Formát GIF bitová hloubka 8 bitů komprese bezeztrátová LZW a-kanál ano, GIF89a V m _ f Použiti - obrázky s malým počtem barev, ikony - animované reklamní proužky - obrázky na tlačítka Formát JPG bitová hloubka 24 bitů RGB, 8 bitů BW komprese ztrátová JPEG a-kanál ne V m _ f Použiti - obrázky s větším počtem barevných odstínů - fotografie Formát PNG bitová hloubka 24 bitů komprese bezeztrátová JPEG a-kanál ano V m _ f Použiti - obrázky s větším počtem barevných odstínů - obrázky s průhledným pozadím - náhrada za statické GIFy Formát BMP bitová hloubka 24 bitů komprese bezeztrátová RLE a-kanál ne V m _ f Použiti - menší obrázky s větším počtem barevných odstínů - ikony - obrázky na tlačítka Jas a kontrast t..* ^^ -jffl :' 'V |^^ ■ .^ . ■'■-' •■">: kontrast Rovnováha barev <. ■ Vektorové obrázky obrazce vyjádřené matematickými funkcemi odolné vůči změně velikosti Vektorové formáty WMF, SVG, CDR, DXF Struktura samostatné jednotky změna vlastností neovlivní okolní objekty typy —> vlastnosti Typy objektů obdélník, čtverec elipsa, kružnice křivky, Beziérovy křivky, mnohoúhelníky text konektory 3D objekty Vlastnosti objektů Ohraničení (Líne) síla styl čáry barva šipky na koncích čáry Výplň (Area) průhledné barva barevný přechod (gradient) bitmapa (obrázek) šrafovaní Text