Didaktické zásady Vědeckost vyžaduje, aby s žáky byl vyvozován vědecky správný výklad učiva biologie na úrovni současné vědy a aby se při výuce využívaly vyučovací metody, které se blíží metodám vědeckým, tj. pozorování a pokus. Učivo je zjednodušené a srozumitelné žákům určitého věku !!! Př. zjednodušený botanický a zoologický systém Systém přesliček vychází z následujícího schém?'j, z, ^kaného na základě rozboru morfologických ',iaků Je nutno používat odbornou terminologii !!! ZŠ - české odborné názvosloví (Kdy používat lidové názvy přírodnin?) SŠ - vědecké názvy ve spojení s českým termínem popř. výkladem etymologie synonyma: je možné je uvést, domluvit se však na používání jednoho termínu Př. miříkovité, okoličnaté, mrkvovité homonyma: vždy je nutné upřesnit, co máte na mysli Př. houby, Po rif era x Fungi Př. peristom, zubaté obústí tobolky mechů x ústní terč živočišných hub Zásadu vědeckosti musí splňovat mluvené slovo, psaný text i obrazový materiál !!! 1. třída - JÁTROVKY 2. třída - MECHY Obrázek z učebnice Jurčák, Froněk a kol. (1997): Přírodopis 7. Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! J.G. Mendel - pokusy a pozorování s křížením hrachu setého )V*ŕ>) AA aa V F1 Aa RIT BB Fi 4 X> RB Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! -■f" ■■St "SE 5h I. P. Pavlov - vyšší nervová činnost Figure 3.1 Lliiipnun nrrhe P.ivluvinn sdlívary ťnruiinumng prťp.iMitnn. A c.mnuJj arcarhcd ro the ;inirn.i]\ s^liv-irv d lil r atíiduci* drops ofsalfra 10 a dus-rvairding device. (From The Mcrhtid nŕ Pavlov in Animül tVc-holo^,"1 by R. M. Yerkcsand S. MorgulU, rsychůkxhil Bidtftin. 1909, 6. 25"?-273.) Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! Thomas Hunt Morgan - pokusy s octomilkou vedly k vyslovení teorie o vazbě a výměně (crossing-over) genů (Cibis a kol. 1996) Soustavnost a postupnost vyžaduje, aby se nové poznatky ve výuce opíraly o poznatky předcházející a byly vhodnou základnou pro poznatky následující. (Altmann 1975) • rozdělení učiva v rámci studia (botanika, zoologie, biologie člověka, genetika, obecná biologie, ekologie, ale učivo o fotosyntéze - 4. ročník) • rozdělení učiva v rámci jednotlivých tématických celků Př. buňka - pletivo (tkáň) - orgán - (orgánová ^ soustava) - organismus Př. Princip pohlavního rozmnožování krytosemenných rostlin vysvětlujeme až poté, co žáci znají stavbu květu. koruna prašník čnělka semeník kalich dvojí oplození krytosemenných rostlin endosperm 3n embryo 2n Názornost vyžaduje, aby žáci pomocí vhodných činností (práce s přírodninami) vytvářeli biologické představy a pojmy na základě smyslových vjemů, získaných pozorováním přírodnin. (Altmann 1975) Srovnávej konkrétní přírodniny s částečně abstrahovanými obrázky a schématy!!! okolích obrázek z učebnice Kubáta kol. (1998): Botanika KlRSKÁU AĽt.'.uľODiiJM PObACRAK ■ I Srovnávej konkrétní přírodniny s částečně abstrahovanými obrázky a schématy!!! Př. Rostlinná buňka Využij tolik konkrétního materiálu, kolik je ho třeba ke zobecnění!!! Př. Charakteristika čeledi hvezdnicovite 4*í MASKROS. Ti\H,\X\CUM OfFICtNAI.F «VI,. lí Ol, LE K A, A CHI U. E* .to J t [.E EÖL [ u JU. L. Při vyvozování nových pojmů výkladem je třeba se opřít o odpovídající konkrétní biologické představy!!! Pokud to jde, dávej přednost živým přírodninám!!! Každé přírodniny měj dostatečné množství (multiplikáty)!!! Při demonstraci musí být studentům jasné co vidí, proč to vidí a hlavně musí dobře vidět!!! (Nenechávejte pomůcky kolovat!!!) Prověřuj, zda studenti dovedou zobecněné poznatky doložit konkrétním příkladem. K demonstraci použij vše, co se použít dá!!! I při demonstraci názorných pomůcek platí: Všeho s mírou!!! K dispozici je řada názorných pomůcek (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Názorné pomůcky: kresba na tabuli folie (obrázky, schémata, diagramy, grafy) televize, video, filmy diapozitívy nástěnné obrazy modely výukové programy Firmy nabízející názorné pomůcky ^(^«» Proiektv a činnost Tvňrči centrum Qbchňdek Podporte nás Lidé Rezekvítku Prihláška Středisko EV Krásensko Vzkazovnsk Výroční zprávv Daiít odkazy Počet přístupů od 31.S.2004: 1415 Aktualizace: 04.03.2005 web-master ŕ I ^ učebnice, odborná literatura a učebni POMŮCKY Mgr. Jitka Spiesová Al 0 ťiaiíaf i ecnnoiosie usku JSUJJU.Kc Biologie 0 Plakát- Topoloeie sítí 3S0.0O.KČ Český iazvk. iazvkověda. literární vě da 0 Plakát ■ Windows ť s ada 6 ks"l Ď"S0,0O.Kč Chemie Ekonomie a účetnictví Q F . i_.it • 1 úl:-l'-"-\-'."''-Xíú t--*l JilJ'* 290,00 Kč Fysika 0 Preparační souprava 1208,00Kč Dejepis, historie 0 Stereoskopický mikroskop STM 706 §601,00 Kč Dokumentv. předpisv a 0 Stereoskopický mikroskop STM 732 1:5990,00 .Kč tiskonisv nro školv Hudební výchova 0 Studentský mikro skop Bruno I 8990,00 Kč Matematika Mikroskop v d Studentský mikro skop Bruno II 9990,00 Kč '.'.■■• ui.-l r"-"lľ:"i 3 tnul.i D Studentský mikro skop M ervin I 9290,00 Kč Pedagogická literatura 0 Studentský mikro skop M ervin II 9990,00 Kč P omückv a wb avení škol d Studentský mikro skop Osvald 5660,00 Kč Přiiímací zkouškv Počítačová literatura a D Velká Bntánie ■ státní stolní vlaika 110,00 .Kč informatika Ro dinná Wchova Q Vide omikro skop Bruno II-V 24500,00 .Kč Společenské vědv d Vide omikro skon Labo Standard Mono ÍOO 32990,00 Kč Speciální pedapo^ika Tělovýchova a snort 0 Vide o snímač obrazu VSO 1 21990,00 Kč Učebnice pro speciální školv D Videosnímač obrazu VSO 3 - Sutjetflexcam 21490,00 Kč Výtvarná výchova Zeměpis 0 Zpětný proiektor Conference Professional 2002 22990,00 Kč v Úvod O Rezekvítku Aktuálně Kalendár akcí Ekokluby Fotky OBJEDNÁVKA PUBLIKÁCIA VIDEOKAZET REZEKVÍTKU: Název publikace 1 videokazety: Kusů Kčzaks G DESATERO DOMÁCÍ EKOLOGIE 2. rozšírené vydaní 65,- D Z POHÁDKY DO ZAHRÁDKY 25,- D PROCHÁZKA BRNEM 140.- D MALÝ EKOLOGICKÝ A ENVIRONMENTÁLNI SLOVNÍČEK 30,- D KOUZLO ZAPOMENUTÉHO 50,- D JEDOVATÉ ROSTLINY KOLEM NAS - KLIČ 40,- D ŽIVOT A VÝVOJ V RYBNÍCE - didaktické puzzle 150,- D ŽIVOT A VÝVOJ V LESE - didaktické puzzle 100.- D KLÍČ SLADKOVODNiCH BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ 25,- G KLÍČ PŮDNÍCH BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ 2,vydani 25,- G OHROŽENÉ ROSTLINY MĚSTA BRNA 1. díl 45,- ; k MANTIS Učebni pomůcky - učební pomůcky - 326 00 Plzeň, Částková 91 -tel. 377 241 444 VideoGlIas bezobratlých živočichů - rfmnHn Tip p?KWJ Elektronický obchod amjitip _________ Srozumitelnost Obsah a rozsah učiva a vyučovací metody a formy musí odpovídat věku a stupni rozumového vývoje studentů a jejich dosavadním biologickým vědomostem a dovednostem. Altman 1975 • velké množství látky vede k nedostatku času při vytváření dostatečného množství opěrných pojmů, což vede k formálnímu osvojení učiva bez pochopení základních souvislostí • zkušenosti začínajícího učitele: „Zpočátku jsem často používal pojmy, které žáci neznají, aniž bych je řádně vysvětlil, neboť jsem byl na odbornou terminologii zvyklý ze studií na vysoké škole." Při předávání nových poznatků postupuj od známého k neznámému, od jednoduchého ke složitému!!! ,- - t. :^Y. 9 Nepodceňuj ani nepřeceňuj žáky!!! Vysvětli a napiš na tabuli všechny nové termíny!!! Pro představu velkých (malých) čísel použij grafická znázornění nebo příměr k číslům představitelným!!! Př. Plocha vnitřního povrchu stěny tenkého střeva Pro představu dlouhých časových období použij grafická znázornění nebo příměr k časovým údobím kratším, představitelným!!! 02C' I Hotocnie tpích QUoMnxkt Evoluce Země a tier Press;!-- and Sieved. (199 s j Složité procesy rozděl na jednodušší, používej přirovnání ke známým mechanismům!!! Složité jevy zjednoduš, použij přirovnání ke známým a jednoduchým jevům!!! Pro správnou představu používej ilustrace, grafy a schémata!!! Spojení teorie S praxí vyžaduje, aby žáci prověřovali nově získané vědomosti v praxi, aby je mohli používat v mimoškolní činnosti (Altmann 1975). Nové poznatky lze získat při praktické činností Př. Diferenční znaky mezi dvouděložnými a jednoděložnými Teoretické vědomostí lze užít v praxi Př. determinace přírodnin U jí' . ' ľMB^^^H^^^^^iBiBB ■ Aktivita vyžaduje, aby žáci musí byli při vyučování pozorní, sledovali výuku, zajímali se o sdělované skutečnosti. (Altmann 1975) Podporujte motivaci w r ■ O zaku (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Nejlepší motivace je pochvala!!! Neustále monitorujte chování žáku (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Hygiena a bezpečnost výuky vyžaduje, aby ve všech vyučovacích formách byla respektována hygienická a bezpečnostní pravidla a zákony o ochraně zdraví žáků. Dodržování zásady se týká několika oblastí: * výběru a opatřování biologického materiálu * výběru metod a forem práce * výběru pokusů a pozorování (náročnost pokusu, práce s nebezpečnými nástroji a látkami) Baer 1968, Altmann 1975, Homola a Froněk 1978/79, Zajíček a Beneš 2001 v ■ . x Použití chemických látek ve škole |i.nMi n u vri Pf (jial JtiL'T iiK.i-'i m- ■ ,.-|,ik!ii|ki ■; htniľ IIAÄJttríhL^älíHith Mt*ltnrfhR\™itii it Zajíček J. a Beneš P.: Použití chemických látek ve škole. -Fortuna Praha, 2001. • Nebezpečné látky a přípravky • Kdo má oprávnění s chemickými látkami nakládat? • Chemické látky a výuka chemie • Bezpečnostní listy Literatura: Altmann A.: Metody a zásady ve výuce biologii. - SPN Praha, 1975. Baer H.-W.: Biologické pokusy ve škole. - SPN Praha, 1968. Homola J. & Froněk J.: Zásady bezpečnosti práce v laboratořích a odborných pracovnách přírodopisu a biologie na ZŠ a gymnáziu. - Přírodní vědy ve škole 30/3:90-92 1978/79. Jurčák J., Froněk J. & kol.: Přírodopis 7. - Prodos Olomouc, 1997. Zajíček J. & Beneš P.: Použití chemických látek ve škole. -Fortuna Praha, 2001.