Klasifikace v biologii funkce klasifikace (Stoklasa a kol. 1984): 1. učitelům poskytuje informace o plnění cílů daných osnovami 2. žáka informuje o výsledcích učení, podněcuje jeho aktivitu 3. ředitele a jiné kontrolní orgány informuje o úrovni výchovy a vzdělávání 4. rodiče informuje o prospěchu a chování žáka Zásady pro klasifikaci (Mareš a Křivohlavý 1995, Dvořák a kol. 1982) 1. objektivita 2. přiměřená náročnost 3. úcta a pedagogický takt vůči žákovi 4. soustavnost 5. hodnocení rozmanitých vědomostí i dovedností Měli byste pravidelně hodnotit Pro hodnocení užívejte pokrok žáků širokou škálu činností (obrázky převzaty z práce Kyriacou 1996) Nejpoužívanější způsoby hodnocení vědomostí žáků, jejich výhody a nevýhody Ústní zkoušení Písemka rozvoj vyjadřovacích schopností žáka + pomoc učitele + objektivita při hodnocení - + rychlost zkoušení - + rychlost zpětné vazby - + První výzkumné sondy u nás naznačily, že učitelé mají vyhraněný postoj, ať už kladný nebo záporný, k více než dvěma třetinám žáků. Učitel žáky, k nimž má kladný postoj, výrazně nadhodnocuje, žáky, k nimž má záporný postoj, výrazně podhodnocuje. (Mareš a Křivohlavý 1995) Ústní zkoušení jednotlivce (Altmann 1970) -1 otázka široká, 3-5 drobných otázek na stěžejní pojmy - monolog, učitel do něj nezasahuje, opravuje pouze větší nesprávnosti - opravu drobných nepřesností zajišťuje učitel dodatečnými otázkami ("Proč?", „Uveď příklad") -doba zkoušení 5-7 minut - známku oznámí učitel ihned po výkonu, nahlas a zdůvodní ji - optimální jsou dvě známky z ústního zkoušení za pololetí („neviditelná pětka") Orientační ústní zkoušení - slouží ke opakování probrané látky - zapojuje se do něj celá třída Zásady kladení otázek (Altmann 1970) ■ nejprve vyslovit otázku, potom vyvolat žáka • nerušit žáky při promýšlení odpovědi • přesně formulovat otázky • klást stručné, jazykově a slovosledné správné otázky • vyhýbat se otázkám, na něž lze odpovědět pouze ano nebo ne popř. vyžadovat zdůvodnění odpovědi Typy otázek 1. Otázky zjišťovací a ověřovací (ověřují znalost faktů) Př. Trávení potravy Př. Jaké jsou funkce krve? 2. Otázky srovnávací (slouží k logickému srovnání předmětů, pochopení podstaty jevu, vystižení důležitých znaků) Př. Které z těchto živočichů řadíme k šelmám a proč? Př. Jak se liší podmíněný reflex od nepodmíněného? 3. Otázky úvahové (vyžadují samostatné myšlení k vysvětlení podstaty jevu, vztahů, následků, souvislostí) Př. Proč se ovocné stromy přesazují po opadání listů? Př. Proč mají Indiáni z And proti Evropanům víc červených krvinek v 1 mm3 krve? Testy Turek 1995, Rötung 1996, Půlpán 1991, Hrabal a kol. 1994 Vlastnosti testu: přesnost (validita) = míra shody mezi tím, co jsme chtěli testem zjistit a mezi výsledky testu spolehlivost (reliabilita) = aplikujeme-li test na srovnatelné skupiny žáků, musíme dostat srovnatelné výsledky praktičnost - snadné zadávání, vyhodnocování i interpretace testu (nesmí být uplatňována na úkor validity) Klasifikace testů: standardizované - tvoří je profesionálové, slouží k porovnávání úrovně znalostí na více školách: SCIO testy, testy MŠ, CERMAT NOVA MATURITA CENTRUM PRO REFORMU MATURITNÍ ZKOUJKY www.cermat.cz Q Maturujeme z biologie ► ľfiét na www.cerm Vítáme vás na stránce nepovinného maturitního předmětu BIOLOGIE, který jak jistě sami uznáte, patrí mezi nejzajímavější. Studium biologie nabízí mnoho informací o přírodě kolem nás, o stavbě a funkci vlastního těla a mnoho pozoruhodných skutečností, které vás překvapí svou dokonalostí, účelností a jednoduchostí zároveň. Nedovolte, aby biologie patřila mezi vymírající druh školního předmětu jako panda velká. fc^S" ^i^B www.scio.cz nestandardizovane - tvoří učitelé sami Typy testových otázek: A. otevřené A1. se širokou odpovědí - u velmi široce volených otázek naznačit strukturu odpovědi - připravit si vzorovou odpověď, tu si rozdělit na jednotlivé části a ty obodovat - nepoužívat otázky, které připouští pouhou reprodukci textu z učebnice Př. Krev (složení, funkce krve). Př. Charakteristika krytosemenných rostlin (morfologie, anatomie, ekologie). A2. se stručnou odpovědí -doplňovací - pozor na srozumitelnost textu - místa na doplnění musí mít stejnou délku - otázky vhodné na zapamatování a porozumění pojmům Př. Mezi síněmi a komorami jsou chlopně--------------, na začátku aorty a plieni tepny jsou chlopně-------------. Př. V 1 mm3 je_________červených krvinek. produkční (jednoslovná odpověď na otázku) - otázky vhodné na zapamatování a reprodukci vědomostí - otázka nesmí napovídat správnou odpověď Př. NE: Jak se jmenuje francouzská vědkyně, která objevila radium? ANO: Kdo je objevitelem radia? Oba typy otázek (doplňovací a produkční) jsou snadno zaměnitelné. B uzavřené B1. dichotomické (odpověď ano - ne, správně -nesprávně) - otázky vhodné na zapamatování a porozumění tvrzením - svazky otázek - nepoužívat dlouhé výroky - negativní formulace zdůraznit graficky. Př. Rozhodněte, zda jsou správná následující tvrzení: • Průměrná délka života červené krvinky je asi 200 dní. • Červené krvinky nemají jádro. • Podmíněné reflexy vznikají v průběhu života. • Ke vzniku podmíněných reflexů není třeba zvláštních podnětů. B2. s výběrem odpovědi (několik možností odpovědi) - možnosti volby: minimum 3, optimum 4- 5 - z hlediska hodnocení je nevýhodné dávat otázky s vícenásobnou správnou odpovědí - z hlediska prověření porozumění jsou otázky s vícenásobnou odpovědí velmi vhodné (obtížné hodnocení) Př. Karyotyp člověka tvoří: a) 22 párů autozomů, 1 pár gonozomů b) 23 párů chromozomů c) 46 chromozomů d) 44 autozomů, 2 gonozomy B3. Přiřazovací - otázky testují úroveň porozumění a aplikaci vědomostí - nestejně velké skupiny - maximálně 8 dvojic - kombinovat označení ve skupinách (např. čísly a písmeny) Př. Zařaďte rostlinné druhy k příslušným čeledím: 1. smetánka lékařská A. liliovité 2. lipnice luční B. hluchavkovité 3. hluchavka bílá C. lipnicovité 4. kokoška pastuší tobolka D. brukvovité 5. bledule jarní E. pryskyřníkovité F. hvězdnicovité Př. Přiřaď k označeným částem rostlinné buňky správné výrazy vakuola Golgiho komplex endoplazmatické retikulum jádro cytoplazmatická membrána buněčná stěna chloroplast mitochondrie ribozomy B4. Uspořádací - otázky testují porozumění - maximálně 6-8 nabídek - přesně vymezit hledisko uspořádání. Př. Seřaď následující typy vylučovacích orgánů od nejjednodušších k nejsložitějším: protonefridie vylučovací vakuola metanefridie ledviny malphigické trubice Kromě hodnocení vědomostí formou ústního nebo písemného zkoušení využíváme v biologii i hodnocení jiných činností (dovedností): - práce v laboratoři (laboratorní protokoly) - příprava referátů - seminární práce, účast v olympiádách nebo SOČ - protokoly z terénních cvičení a exkurzí - praktické poznávání přírodnin Literatura: Altmann A.: Vyučovací metody v biologii. - SPN Praha, 1970. Dvořák F. a kol.: Základy didaktiky biologie. - Skripta UJEP Brno, 1982. Hrabal V., Lustigová Z. a Valentová L.: Testy a testování ve škole. - Středisko vědeckých informací Pedagogické fakulty UK Praha, 1994. Kyriacou Ch.: Klíčové dovednosti učitele. - Portál, Praha 1996. Mareš J. a Křivohlavý J.: Komunikace ve škole. - Masarykova univerzita Brno, 1995. Půlpán Z.: Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktických testů. - Kotva Hradec Králové, 1981. Rötung G.: Metodika tvorby učitelského didaktického testu. - Metodické centrum Banská Bystrica, 1996. Stoklasa J., F. Horník E. a Kočárek: Vytváření didaktických dovedností učitele biologie. - SPN Praha, 1984. Turek I.: Didaktické testy. - Metodické centrum Bratislava, 1995.