ZMNÍ SE PO VSTUPU âESKÉ REPUBLIKY DO EU STRUKTURA ZAHRANIâNÍHO OBCHODU? Informační brožura pro vývozce a dovozce ZMNÍ SE PO VSTUPU âESKÉ REPUBLIKY DO EU STRUKTURA ZAHRANIâNÍHO OBCHODU? Ministerstvo průmyslu a obchodu Sekce vnějších ekonomických vztahů a evropské integrace Dne 13. prosince 2002 skončilo na Summitu Evropské unie v Kodani dese- tileté sbližování osmi zemí střední a východní Evropy s Evropskou unií (EU) a spolu s Maltou a Kyprem se jim otev- řela cesta ke členství v EU. Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii by měla být podepsána 16. dubna 2003 v Athénách a vysloví-li se člen- stvím v EU souhlas i čeští občané v referendu, stane se Česká republika plnoprávným členem EU 1. května 2004. Blížící se členství České republiky v Evropské unii vyvolává zájem široké veřejnosti zjistit, co nás v Unii čeká, k jakým dojde změnám a zda pro nás budou výhodné či nevýhodné. Pokud si pokládáte takové otázky v souvislosti se zahraničním obchodem, s určová- ním podmínek, za nichž bude obchodo- vání českých firem se zahraničím probíhat nebo s tím, jaké se budou nabízet možnosti pro ochranu trhu, mohli byste na ně najít odpověď v tomto textu. Za zahraniční obchod jsme dosud zvyklí považovat veškeré přesuny zboží, které směřují z České republiky za naše hranice a ze zahraničí k nám. První změnou, se kterou se po vstupu do EU setkáme, bude rozdělení zemí, kde máme zahraniční obchodní partnery, do dvou skupin: Jednu skupinu budou tvořit členské státy EU, tj. dnešních patnáct zemí a dalších devět, které se spolu s ČR ve stejném dnu mají stát členy Evropské unie. Obchod s těmito zeměmi již nebude zahraničním obchodem, ale obchodem vnitřním, který se může uskutečnit na kterémkoli místě uvnitř rozšířené Unie. Do druhé skupiny se zařadí všechny ostatní státy, obvykle označované jako nečlenské nebo třetí země. Při obchodování s těmito zeměmi budou výrobky pře- cházet unijní hranici, výměna zboží zůstane vývozem a dovozem, jinými slovy zahraničním obchodem tak, jak ho známe dnes. Podmínky, které budou platit pro obchodování našich firem s partnery v jednotlivých zemích, se budou odvíjet právě od příslušnosti do první nebo druhé skupiny. Jak dále vyplyne, liší se velmi výrazně. âeská republika a nové členské státy se dnem vstupu do EU stanou součástí jednotného vnitřního trhu EU, který byl vytvořen před deseti lety spojením trhů všech členských států EU do jednoho celku. Noví členové EU společný trh nejen získávají, ale připojují k němu také trh své země.Mezi členy neexistují vnitřní hranice trhu a zboží se pohybuje volně. Aby trh mohl bezproblémově fungovat, musela být pro všechny, kteří na něm prodávají a nakupují zboží, vytvořena jednotná pra- vidla. Vznikla postupným sbližováním a sjednocováním právních předpisů nebo vzájemným uznáním předpisů národních. Tak se podařilo odstranit v podstatě všechny překážky, které volnému pohybu zboží bránily (nadále se však pracuje např. na úpravách technických požadavků na výrobky a na harmonizaci daní). Proto i naši podnikatelé a obchodníci budou povinni se při dodávkách zboží unijním partnerům přizpůsobit a dodržovat pravi- dla, platná pro přesun průmyslových a zemědělských výrobků uvnitř EU. 1. Obchodování s lensk˘mi státy Evropské unie Zdroj: Delegace Evropské komise v České republice Sídlo Rady Evropské unie, která je hlavním rozhodovacím orgánem EU. Klady Na celé území vnitřního trhu EU bude mít veškeré české zboží volný přístup bez cel, bez limitování dodávaného množství a bez všech dalších adminis- trativních omezení vývozu a dovozu. Odpadne proclívání zboží, prokazo- vání jeho původu a zřizování celních skladů, nebudou třeba žádná povo- lení pro vývoz a dovoz a různá osvěd- čení, která jsou obvykle udělována za finanční úhradu, nebude nutné plnit formality spojené s režimem zušlechťovacího styku, který se změní na výrobní spolupráci firem atd. Výrazně se usnadní kompletační dodávky, vyřizování reklamací a měla by se zjednodušit i servisní činnost. Pro naše firmy se otevírá několikaná- sobně zvětšený trh, nabízejí se nové investiční příležitosti a možnost těžit z růstu konkurenceschopnosti rozší- řené EU na světovém trhu. Firmy budou svoji činnost provozovat ve stabilizovaném podnikatelském prostředí s jasnými pravidly hospo- dářské soutěže, mohou počítat se zvýšením právní ochrany podnikání, snadnějším přístupem ke kapitálu a k veřejným zakázkám i s vyšší mobi- litou pracovníků. Unijní trh je trhem náročných spotře- bitelů a vyspělých konkurentů. Podnikatelé se budou muset vyrovnat se zvýšenými nároky na etiku podni- kání, s vyššími požadavky na plnění technických předpisů a norem, na dodržování ekologických poža- davků, s přísnějšími předpisy na ochranu spotřebitele, pracovně práv- ními předpisy a předpisy na ochranu bezpečnosti a zdraví zaměstnanců. Pro malé a střední podniky bude příno- sem účast na společných programech EU, možnost využívat prostředky ze strukturálních fondů a z Fondu sou- držnosti EU a také přebírání nejlepších praktik podnikání podporovaných Evropskou komisí. Rizika Stejné výhody mají nebo získají unijní dodavatelé a dodavatelé z nových členských zemí. Je proto pravděpo- dobné, že se budou snažit, aby jejich výrobky byly na trhu zastoupeny co nejvíce,což může mít za následek sní- žení možností pro uplatnění českých produktů v nabídce na trhu. Firmy s pomalým růstem produkti- vity práce a nepružným marketin- gem budou mít problémy.Obstojí jen takoví podnikatelé, kteří nespoléhají výhradně na to, že jejich zboží je levné (mzdy a náklady porostou), ale věnují pozornost kvalitě výrobků, inovacím, servisu a spolehlivosti, při- způsobují se požadavkům zákazníků a jsou odhodláni se prosadit. Připravenost na nové prostředí nespočívá jen v tom, zda podniky udělají vše pro to, aby byly schopné konkurovat, důležitá je také připrave- nost samotného podnikového vedení na nové podmínky. Náročná bude změna zejména pro firmy, které zatím neměly a nemají obchodní kontakty s partnery z unij- ních zemí, protože budou muset navíc změnit také dosavadní přístup k marketingu, propagaci a prezentaci svých výrobků. S riziky je třeba počítat a připravit se na ně s předstihem, není však důvod k přehnaným obavám. Již v uplynulém období se naši podnikatelé dokázali vyrovnat s tvrdou konkurencí kapitá- lově silnějších a marketingově zkuše- nějších unijních podniků. Jestliže dnes prodávají na unijním trhu dvě třetiny zboží vyváženého z ČR,dá se předpoklá- dat, že na vnitřním trhu rozšířeném o kandidátské státy,se při dostatku kva- litního zboží a odpovídající odbytové strategii může tento podíl ještě dále zvýšit na zhruba 75 až 80 %. Odhadujeme, že po vstupu do EU bude zahraničním obchodem ČR zhruba pětina hodnoty našeho dneš- ního zahraničněobchodního obratu. Podmínky pro provádění obchodu, které jsou výsledkem obchodně politic- kých jednání se zeměmi této druhé skupiny, se stejně jako u zemí patřících do skupiny první rovněž změní. Od data vstupu je nebudou určovat rozhodnutí, právní předpisy a mezinárodní smlouvy přijaté českými orgány, ale rozhodnutí a právní předpisy schválené orgány EU a mezinárodní smlouvy, které s třetími zeměmi uzavřela EU. Proč ČR bude přebírat a provádět legislativu, na jejímž vzniku se nepodí- lela. A proč dovolí, aby unijní orgány jed- naly jejím jménem? Jednoduchou odpovědí je, že všichni členové Unie se podle článku 133 Smlouvy o ES zavazují, že vůči okol- nímu světu budou provádět společnou obchodní politiku a ke každé třetí zemi se budou chovat jednotně. Všechny členské státy např. při obchodu s Indií zatěžují dovoz stejnými celními saz- bami a obdobně Indie zatěžuje stejným clem dovozy z EU, ať již pocházejí z Francie, Německa nebo Řecka. Přijme-li EU vůči Indii nebo Indie vůči EU opat- ření, kterými brání svůj trh před neú- měrně zvýšenými dovozy určitého výrobku nebo před nepřijatelnými obchodními praktikami partnera při prodeji výrobku (cenově se podbízí, poskytuje nedovolené subvence), je těmito opatřeními chráněn a v opač- ném případě postižen celý unijní trh. Obsah mezinárodní smlouvy, kterou EU uzavřela s Indií, je rovněž závazný pro všechny členské státy EU. Je zřejmé, že za těchto okolností nemohou členské státy EU rozhodovat samostatně, ale společně na unijní úrovni. Hlavním orgánem pro prová- dění společné obchodní politiky je Rada, která rozhoduje na základě návrhů předložených Evropskou komisí. Je-li třeba sjednat obchodní dohody s třetími zeměmi, Komise podá Radě doporučení, Rada zmocní Komisi k zahájení jednání a stanoví jí mandát pro jednání. Je informován a konzulto- ván také Evropský parlament, jehož souhlasu je zapotřebí u určitých dohod přesahujících rámec společné obchodní politiky. Naše zapojení do systému unijní společné obchodní politiky si vyžádá řadu zásahů, výrazně měnících dosa- vadní praxi. Mezi nejdůležitější změny patří: 2. Obchodování se tfietími zemmi mimo Evropskou unii Klady Postavení EU v celosvětovém obchodě (největší světový vývozce a druhý největší dovozce) je potvrze- ním úspěšnosti unijní obchodní poli- tiky. EU všemi dostupnými způsoby zajišťuje výhodné podmínky pro vývoz unijního zboží na trhy třetích zemí a otevírá svůj trh pro zahraniční zboží. Důsledně sleduje dodržování mezinárodních pravidel obchodu a v případě jejich porušování přijímá opatření na ochranu svých zájmů. Rizika Občané jsou většinou citliví na zmínky o přenesení práv národních orgánů na orgány EU. České orgány již nebudou samostatně rozhodovat a budou se podílet svými názory na přípravě a provádění společné obchodní poli- tiky,na rozhodování o návrzích nových strategií, pozic pro mezinárodní jed- nání i nových právních předpisů. Spojení sil s ostatními členskými státy však za to stojí, protože dává možnost získat společně větší vliv ve světě. Současně nelze skrývat, že prosazení českých zájmů,ať samostatně nebo ve spojení s názorově blízkými členskými státy, bude při velkém počtu členů EU nesnadné,i když budou zástupci české strany na jednání dobře připraveni. 1. Přenesení části zákonodárné iniciativy české vlády na Evropskou komisi a zákonodárné rozhodovací pravomoci z Parlamentu ČR na Radu EU a Evropský parlament Zdroj: Delegace Evropské komise v České republice Sídlo Evropské komise, která je strážcem smluv a ztělesňuje zájem společenství. Evropská unie uzavřela s třetími zeměmi, jejich seskupeními nebo regi- ony velký počet dohod, které často kromě obchodu upravují také oblasti s obchodem související,jako jsou hospo- dářská soutěž, státní pomoc, investice, ale i podmínky politické, hospodářské, sociální, kulturní a finanční spolupráce. Samostatné obchodní dohody jsou zaměřeny spíše sektorově - dohody o obchodu textilem, ocelí, některými zemědělskými výrobky - nebo jde o dohody staršího data, nahrazované postupně novými komplexnějšími dohodami. Významné jsou zejména prefe- renční dohody - dohody o celní unii nebo oblasti volného obchodu. V těchto dohodách si EU a její partneři sjednávají velmi výhodné podmínky pro vzájemný obchod a jejich cílem je postupně dosáhnout bezcelní výměny zboží v případě celní unie nebo bez- celní výměny všech průmyslových výrobků a snížení nebo zrušení cel u většiny zemědělských výrobků v oblasti volného obchodu. Skutečnost, že skončí platnost čes- kých obchodních smluv s třetími zeměmi, smlouvy o vytvoření celní unie se Slovenskem a že přestaneme spolu s dalšími kandidátskými zeměmi provádět Středoevropskou dohodu o volném obchodě (CEFTA) a dohody o volném obchodě s Evropským sdru- žením volného obchodu (ESVO), pobaltskými státy, Tureckem, Izraelem a Chorvatskem, neznamená, že výhodné podmínky ztratíme. Budou více než nahrazeny výhodami vyplýva- jícími z dohod uzavřených EU, k nimž se připojíme. Klady Přistoupení k dohodám EU posílí u zákazníků ve třetích zemích naši důvěryhodnost jako partnera. EU uzavřela ve srovnání s ČR větší počet preferenčních dohod. Získáme tak nové preferenční partnery a tím lepší podmínky pro dodávky na jejich trhy. Zápory Je třeba počítat s tím, že výhody vyplývající z preferenčních dohod jsou oboustranné a od nových part- nerů výhody nejen získáme, ale budeme také poskytovat, což může přilákat další konkurenty pro domácí výrobce. 2. Přistoupení k mezinárodním dohodám uzavřeným EU a ukončení platnosti dohod ČR s EU a všech mezi- národních dohod se třetími státy, které nejsou slučitelné se členstvím v EU S mezinárodními dohodami úzce souvisí celní sazebník, do kterého se kromě smluvních celních sazeb váza- ných ve Světové obchodní organizaci (WTO) promítají i všechna snížení cel dohodnutá v preferenčních dohodách, případně celní úlevy,které EU poskytuje jednostranně. A protože budeme postupovat shodně s EU, je logickým důsledkem, že český celní sazebník bude nahrazen unijním sazebníkem. Zda náš dovoz konkrétního výrobku bude podléhat clu v plné výši, sníže- nému clu nebo bude bezcelní, závisí na zemi, ze které bude pocházet. Pro základní orientaci lze v současné době vycházet z tohoto rozdělení třetích zemí: a) země, s nimiž EU obchoduje na základě doložky nejvyšších výhod bez jakýchkoli dalších celních úlev Při obchodu s těmito zeměmi se na obou stranách vybírá smluvní celní sazba WTO v plné výši podle celního sazebníku EUadanézemě.Totopravidloplatípouze pro devět zemí: USA, Kanadu, Austrálii, Nový Zéland, Japonsko, Korejskou repub- liku, Hongkong, Tchaj-wan a Singapur. Stejným způsobem s těmito zeměmi zacházíme i my. b) země, jimž EU poskytuje a od nichž získává celní výhody na základě dohody o vytvoření celní unie nebo oblasti volného obchodu - preferenční partneři Celní úlevy vyplývají z obsahu pří- slušné mezinárodní dohody a mohou se lišit co do položek, výše úlev i har- monogramů snižování cel. Pro dovoz do EU konkrétní sazbu snadno najdeme v Integrovaném tarifu EU; pro dovoz do partnerské země je třeba pra- covat s jejím celním sazebníkem. Preferenčními partnery jsou Slo- vensko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Kypr a Malta (pokud tyto státy vstoupí do EU, budou se na ně vztahovat pravidla vnitřního trhu). Dále země ESVO, Bulharsko, Rumunsko, Chorvatsko, Makedonie, Izrael, Turecko, Maroko, Palestina, Tunisko, Jordánsko, Libanon, Egypt, Alžírsko, JAR, Chile, Mexiko, Andorra, San Marino a Faerské ostrovy. Výhledově se k tomuto seznamu při- pojí MERCOSUR (Argentina, Brazílie, Paraguay a Uruguay), země Perského zálivu (Bahrajn, Kuvajt, Oman, Katar, Saúdská Arábie a Spojené arabské emi- ráty) a při splnění určitých podmínek mají tuto možnost i některé státy bývalého SSSR. 3. Nahrazení českého celního sazebníku unijním celním sazebníkem Zdroj: Delegace Evropské komise v České republice Budova Evropského parlamentu, ve kterém zasedají zástupci 370 milionů občanů Unie. c) země, jimž EU celní výhody pouze poskytuje, ale pro své zboží nezískává Jedná se o země, které mezinárodní společenství považuje za rozvojové nebo nejméně rozvinuté. EU jim udě- luje - bez ohledu na to, zda je uzavřena mezinárodní dohoda - jednostranné celní úlevy podle všeobecného systému preferencí. ČR uplatňuje vůči rozvojo- vým tento systém také, ale i zde dojde ke změnám, neboť každý stát určuje celní úlevy tak, jak uzná za vhodné. Připojením se k unijnímu nastavení cel- ních úlev se změní jejich výše, počet položek, zemí a přibudou zvláštní pobídky pro ochranu životního pro- středí, dodržování pracovních stan- dardů a boj proti výrobě a obchodování s drogami. Na clech vybíraných rozvojo- vými zeměmi by se po vstupu do EU nemělo v podstatě nic měnit, protože naše zboží budou zatěžovat sazbami v plné výši jako dosud. Jednostranně jsou poskytovány celní úlevy rovněž na dovoz zboží ze 77 afrických, karibských a tichomořských rozvojových zemí spojených s EU Dohodou o partnerství a spolupráci (nejpozději do 8 let by však tyto země měly poskytovat výhody pro zboží z EU).V rámci pomoci získávají dočasně výhody i některé balkánské země ­ Srbsko a Černá Hora,Bosna-Hercegovina a Albánie. Také ty budeme po vstupu do EU v celém rozsahu poskytovat. Klady Cla pro země s doložkou nejvyšších výhod má EU ve srovnání s ČR mírně vyšší u téměř poloviny průmyslových položek a většiny zemědělských výrobků. Při dovozu z vyspělých mimoevropských zemí (viz a) se tak změní výše celní ochrany; zda bude nižší nebo vyšší je třeba posoudit u každé jednotlivé položky. Při dodávkách preferenčním partne- rům bude české zboží podléhat výhodnějším clům nebo bude dová- ženo bezcelně. Preferenčním partnerům a zemím, kterým budeme spolu s EU udělovat jednostranné výhody, se český trh více otevře, což může zvýšit konku- renci na našem trhu. Zápory Naši vývozci do USA, Kanady a Japonska přijdou o celní úlevy,které jim stále ještě v rámci všeobecného systému preferencí pro rozvojové země tyto tři země jednostranně poskytují. Umístění zboží na těchto trzích bude pak o něco obtížnější. Příjmy z vybraných cel přestanou být součástí státního rozpočtu ČR a budou z velké části odváděny do rozpočtu EU. Zdroj: Delegace Evropské komise v České republice Evropská centrální banka převzala zodpovědnost za zavádění evropské měnové politiky. Převzetím legislativy EU se připo- jíme jak k unijním postupům pro přijí- mání všech typů opatření na ochranu trhu, tak k postihům, které bude EU uplatňovat vůči třetím zemím v den našeho vstupu do EU. Současně ukon- číme platnost našich předpisů a přija- tých opatření. Mezi EU, ČR a novými členskými státy se taková opatření uplatňovat přestanou. Klady Naši výrobci citlivých produktů (zejména hutnických a textilních) budou lépe a ve stejném rozsahu jako výrobci unijní chráněni před zvý- šenými a levnými dovozy z nečlen- ských zemí, které jim způsobují problémy. Nežádoucímu přílivu výrobků budou bránit unijní ochranná opatření (množstevní omezení, kvóty, dohlížecí a kontrolní režimy), desítky unijních antidum- pingových opatření a opatření proti nedovoleným subvencím. Proti našim firmám (ani proti firmám z nových členských států) EU a nové členské státy již nebudou moci uplat- nit ochranné opatření. Naši podnikatelé se zapojí do důsled- ného sledování, jak obchodní part- neři EU dodržují závazky vyplývající z dohod uzavřených v rámci WTO nebo jaké vytvářejí překážky obchodu. Získají přístup do unijních informačních databází o podmín- kách obchodování s třetími zeměmi a budou mít právo předkládat své poznatky o obchodních překážkách unijním orgánům k řešení. Zápory O uplatnění ochranných, antidum- pingových a antisubvenčních opat- ření nebudeme moci rozhodovat sami. O zavedení těchto opatření roz- hodne Evropská komise na základě podnětu dotčeného subjektu. Čeští výrobci a vývozci se budou muset spolu s výrobci a vývozci ostat- ních členských států vyrovnávat se všemi platnými ochrannými opatře- ními třetích zemí namířenými proti vývozům z EU. 4. Nahrazení českých právních předpisů pro ochranná, antidumpingová a antisubvenční opatření předpisy EU Systémy podpor vývozu nejsou součástí společné obchodní politiky a unijní orgány se jimi nezabývají s výjimkou podmínek pro poskytování vývozních úvěrů se státní podporou. Formy a rozsah pomoci českým vývoz- cům, které umožňují mezinárodní pravidla, budou proto po vstupu do EU záviset především na možnostech a rozhodnutích v České republice. Zásadní otázkou pro plynulý pře- chod do unijních obchodně politických režimů, je znalost jednotlivých unijních předpisů obsahujících úpravu obchodu a mezinárodních obchodních smluv EU se třetími zeměmi. Právě včasné sezná- mení se s těmito pravidly, která budou platit na našem území od prvního dne našeho členství, a to nejen ze strany orgánů státu, ale především obchod- níků a podnikatelů, bude jednou ze záruk úspěchu v novém prostředí. Zdroj: Delegace Evropské komise v České republice Podle odhadů ekonomů budou čeští občané eurem platit nejdříve v roce 2007 Podrobnější odborné informace jsou zveřejněny v příručce ,,Změny v zahraničněobchodní politice ČR v souvislosti se vstupem do EU" na internetové stránce Ministerstva průmyslu a obchodu ­ www.mpo.cz pod heslem Obchod, stránka Publikace. Vydalo Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Odbor komunikační strategie ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky Vydání první, 13 stran, náklad 35 000 ks Neprodejný výtisk Další informace o problematice o EU naleznete na http://www.euroskop.cz nebo na bezplatné informační lince 800 200 200 MPO ČR, MZV ČR, Praha 2003 ISBN: 80-86345-28-9