SKLON ZEMSKÉ OSY A JEHO DŮSLEDKY LETNÍ SLUNOVRAT Výukový materiál. Sestavil: Eduard Pataki, Gymnázium, Brno, tř. Kpt. Jaroše 14 ÚKOL: 1. Vysvětlete pojmy: a) rotace b) osa zemské rotace c) směr rotace d) rovník e) den f) světelná fáze dne, "den" g) temnostní fáze dne, "noc" h) soumrak <«- ekliptika <«- ekliptika <«- ekliptika <«- ekliptika <«- ekliptika obr %/i fy,/,*»' ekliptika <- ekliptika <«- 3? '.$' ro v0h ■'* ?3 y ekliptika % y ÚKOL: 1. Vysvětlete, proč jsou zeměpisné šířky polárních kruhů a obratníku takové, jaké jsou. S čím tato čísla souvisí? 2. Jak je definována zeměpisná šířka? Jakých hodnot dosahuje? 3? '.$' ro v0h ■'* ?3 y ekliptika % y 3? y ekliptika % y 3? y ekliptika % y 3? y ekliptika % y Zdánlivý pohyb Slunce po obloze ve vyšších zeměpisných šířkách severní polokoule. ÚKOL: Pro určené datum vyznač do obrázku: 1. zemskou osu 2. severní a jižní pól 3. rovník 4. úhel, který svírá zemská osa s rovinou ekliptiky 5. hranici mezi "dnem" a "nocí" 6. osvětlenou a neosvětlenou část Země 7. oblast kde bude "den" delší než "noc" 8. rovnoběžku vyznačující oblast s polárním dnem 9. název a zeměpisnou šířku této tovnoběžky Výukový materiál. Sestavil: Eduard Pataki, Gymnázium, Brno, tř. Kpt. Jaroše 14