Módy vědeckého myšlení Alois Hynek, 2004, 2005 Klasická cesta ● data, data... ● Pozorování,zaznamenávání dat, třídění a klasifikace, generalizace indukcí, formulace hypotéz, pokusy o verifikaci, potvrzení/nepotvrzení ® vědění (teorie, zákony, vysvětlení). ● Statistika negarantuje spolehlivost generalizace více než kvalitativní analýza. ● Závislost na teorii, problém verifikace, indukce, jak dospět k celku? Kritická racionalistická cesta (Popper) ● Věda jako řešení problémů ● vysvětlení událostí univerzálními zákony, teoriemi ● P[1] ® PT[1….n] ® VO ® P[2] (problém, předběžné teorie, vyloučení omylu) ● vyvratitelnost, kritičnost, vědecké odlišení, ● hypoteticko-deduktivní metoda Kuhnova cesta ● Ve vědě nejde jen o racionalismus, ale i o relativismus ● Protagoras: měřítkem věcí je člověk ● Souhlas a rozkol ve vědě, soutěž a konflikty ● Paradigma: normální a revoluční věda ● Disciplinární matice a příklady, nesouměřitelnost teorií Lakatosova cesta ● Výzkumný program – negativní a pozitivní heuristika ( heuristika jako metodologie, jak se věci dělají) ● Tvrdé jádro a pomocné hypotézy, ne anomálie ● výběr mezi výzkumnými programy progresivními a degenerativními Feyrabend o metodě ● Věda nemá zvláštní postavení ve světě idejí a ve společnosti ● ´Anything goes´ ● věda jako jedna z ideologií ● pluralistická metodologie: nekonzistentní teorie, vztah k empirii, např. případ Scablands Etc. ... ● 3 světy: fyzický, mentální, ideální ● ideje, metodologie, racionalita, relativismus ● teorie – vysvětlují pozorované, jak se vyvíjejí? ● Dodatkové a nové modelování – kritické testování teorií, predikce jako modely, od premis k závěrům ( vstup ® výstup) , kalibrace, testování, usuzování , pojmenování a klasifikace ● měření – škály nominální, ordinální, intervalové, poměrové - vztah k teorii ● návrh experimentu – redukce neurčitosti: proměnné, faktory, statistika, anticipace, řízení,interpretace výsledků ● kritická tradice…..“you must murder your darlings“. Lidská zkušenost ● Akademická a sociálně konstruktivní geografie ● Role percepce, imaginace a reprezentace ● Individuální a skupinové postoje ● Role masmédií ● Veřejný prostor, otevřená společnost ● Government vs. Governance? ● Vztahy empirie, teorie a aplikací ● Co je relevantní? Normativní?Legitimní?Legální?