Laboratorní praktikum z půdní ekotoxikologie – koncepce Studenti jsou rozděleni do skupinek po 3 – 4, každá skupinka udělá všechny 3 testy se třemi koncentracemi (nízkou, střední a vysokou) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Eisenia fetida |Enchytraeus |Folsomia candida |Caenorhabditis | | | |crypticus | |elegans | |--------+--------------------+--------------------+--------------------+--------------------| |Cvičící:|Mgr. Šuteková + Mgr.|Dr. Kobetičová |Mgr. Lána |Dr. Hofman + Dr. | | |Peštová | | |Kobetičová | |--------+-----------------------------------------------------------------------------------| | |Založení chovu (1-2 hod) | | | | | |o ukázka a pokyny k péči o chov | | | | | 1 |o ukázka substrátů a jejich přípravy | | | | | |o ukázka manipulace s organismy | | | | | |o studenti si založí svůj chov a pečují o něj během semestru | |--------+-----------------------------------------------------------------------------------| | |Příprava artificiální půdy a příprava kontaminované půdy (1-2 hod) | | | | | |o ukázka rašeliny, písku a jílu | | | | | 2 |o ukázka artificiální půdy suché a mokré, ukázka LUFA 2.2 | | | | | |o ukázka měření WHC a pH | | | | | |o ukázka přídavku toxické látky do Artificiální půdy (Cd jako CdCl[2]) | |--------+-----------------------------------------------------------------------------------| | |Předvedení celého |Předvedení celého |Předvedení celého |Předvedení celého | | |postupu (dopol.) |postupu (2-3h) |postupu (2-3h) |postupu (dopol.) | | | | | | | | | o manipulace | o manipulace | o synchronizace | o mikroskop apod. | | | s žížalami | s roupicemi | o manipulace | o manipulace | | 3 | o vážení žížal | o založení testu | s chvostoskoky | s hlísticemi | | | o založení testu | o co kontrolovat | o založení testu | o založení testu | | | o co kontrolovat | během testu | o co kontrolovat | o Ludox extrakce | | | během testu | o barvení a | během testu | o počítání pod | | | o hledání žížal, | počítání | o flotační metoda | mikroskopem | | | kokonů a vážení | | | | |--------+--------------------------------------------------------------+--------------------| | |Samostatná část (začátek max přelom března a dubna; konec max | | | |během první poloviny května) | | | | | | | | o studenti si sami naváží připravenou kontaminovanou půdu do| | | 4 | nádob na test |Samostatná část není| | | o přidají organismy (žížaly nejprve i zváží) a potravu | | | | o během testu kontrolují potravu a úbytek vlhkosti | | | | o po 28 dnech od založení testů vyhodnotí mortalitu a | | | | reprodukci E. crypticus a F. candida, a váhové změny, | | | | mortalitu a kokony u E. fetida | | |--------+-----------------------------------------------------------------------------------| | 5 |Vyhodnocení výsledků (dopoledne u PC) – křivky dávka odpověď, modely a vyhodnocení | | |NOEC, LOEC, LC a EC 50/10 | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Harmonogram: body 1 - 3 musí proběhnout během března = studenti navrhnou volné termíny, kdy nemají jinou výuku a jsou schopni se dostavit na 4 x 2h a 3 x půlden bloky dle tabulky a pak finální domluva C. elegans - studenti navrhnou termíny na 2 x půlden během semestru a pak finální domluva bod 4 - testy si studenti již samostatně založí na začátku dubna ale s vědomím cvičícího bod 5 - květen