EVOLUCE CHOVÁNÍ AGRESIVITA ALTRUISMU 3 A RITUALIZACE mMm *KUIomuo Vliv činnosti ostatních příslušníků populace —> obtížná analýza populačně- genetickými nástroji => použití evoluční teorie her —» analýza fenotypu - předpoklad: asexuální populace, pominutí biologie druhu • strategie = fenotypový projev • evolučně stabilní strategie, ESS: půs. selekce nemůže proniknout jiná - čistá ^ symetrické strategie: <^ hry (modely) smíšená ^ asymetrické AGRESIVITA, JTUALIZACE Evoluce chováni • původně: ritualizace ve prospěch druhu • x ritualizace výhodná pro jedince Otázka: proč samci nezabíjejí jiné samce? oba útočí, jeden prohrává (zranění = C), druhý vyhrává (V) J útočí (výhra V), H prchá (0) Symetrické modely n Jestřáb a holubice'*: je strategie „jestřáb", nebo „holubice" ESS? výtěžek J H obě H vyčkávají, potom jedna z nich odlétá (0), druhá vítězí (V) Holubice a jestřáb • H: ztráta za prodlení =^> H x H = V/2 - Z • V = 50; C = 100; Z = 10 1. Populace holubic: průměrná H = +15 2. Populace jestřábů: průměrný J = -25 Evoluce chováni frekvenčně závislá selekce; nejde o ESS! > pouze smíšená strategie, nebo smíšená populace (v tomto př. H: J = 5:7) > skupinová selekce (samé H) může vysvětlit pouze v případě vědomého chování (konspirace) - pouze u lidí a pouze teoreticky H nikdy ESS, J pouze v případě, že V>C Evoluce chování Další možné symetrické strategie Podmíněné strategie: • odvetník (retaliator): začátek boje = H, při útoku odplata (x H => H; x J => J) • tyran (bully): začátek boje = J, při odvetě => H (útěk) • odvetník-pokušitel (prober-retaliator): = odvetník, občas pokus o konflikt (xH=>J) • ESS se nejvíce blíží smíšená strategie odvetníka, pokušitele a holubice v určitém poměru - v přírodě i polymorfismus čistých strategií (které však nejsou ESS!) Dílčí závěr: nechovat se jako tyran, dobré oplácet dobrým, zlé zlým Asymetrické modely 1. protivník menší, slabší 2. jeden protivník má méně co ztratit 3.1 z protivníků na místě dříve (obecně -princip pána hory) Evoluce chováni Ad 3. - strategie měšťák (burgeois): „Jsi-li domácí - zaútoč, jsi-li vetřelec - uteč" > obrana teritoria - pěvci, koljušky atd. samec B samec A samice C # J>* samec A samice D samec B * J J • 3 strategie: nemusí být ESS • leguán Uta stansburiana: - červené hrdlo: velké teritorium, několik samic - žluté h.: žádné teritorium, „kradení" kopulací - modré h.: teritorium, 1 samice, obrana proti „zlodějům" => cykly asi 6-leté s Evoluce chováni ALTRUISMUS ^ mutualismus téhož druhu Evoluce chováni Reciproční altruismus Vězňovo dilema: JA: Robert Axelrod (70.-80. léta) - počítačový turnaj: • 14 programů + 1 náhodný (7 „zlých" strategií) • každá 1 hru o 200 tazích proti ostatním i sobě => 225 nezávislých her • body: 5,3,1, 0 => max. 15 000 bodů, min. 0 v_______/ ŕ------------n S V_______/ ŕ------------n z 300 -100 500 -10 vítěz: Půjčka za oplátku (Tit for Tat): začít S, potom kopírovat předchozí krok soupeře Dvojitá půjčka za oplátku (Tit for Two Tats) Evoluce chováni Reciproční altruismus R. Axelrod - 2. turnaj: •62 + 1 strategie —»jen 15 „dobrých" • vítězem opět Půjčka za oplátku 3. turnaj: • stejné strategie • místo bodů - zvyšování/snižování počtu strategií • vždy výhra „hodných" strategií, v 5 ze 6 her Tit for Tat ! Půjčka za oplátku není ESS! Závislost na přítomnosti ostatních strategií • náhodný posun frekvencí —» nutná kritická frekvence —» spolupráce • příbuzenství —» podvod • viskozita Evoluce chováni Reciproční altruismus x psychologická praxe - rozpor s počítačovými simulacemi i samotnou existencí altruismu? Hra s nulovým a nenulovým součtem / hry x Premier League 1977 rozvod upír obecný (Desmodus rotundus) Časové hledisko • neznáme konec hry —» spolupráce • známe konec —»zrada 1. světová válka: strategie „žít a nechat žít"