1 Základy analogové interpretace snímků Letecké snímkování Základy interpretace snímků (Foto)interpretace je výzkumná metoda, která prostřednictvím snímků zkoumá předměty a jevy na nich zobrazené a na jejich základě usuzuje na ty, které na nich zobrazeny nejsou. Proces rozpoznávání objektů na snímcích zahrnuje tři etapy: * zjištění * rozpoznání * hypotéza Interpretační znaky 1. znaky existující na snímku i ve skutečnosti Rozpoznávání objektů na snímcích je založeno na využití interpretačních znaků, které dělíme do tří skupin: tvar stín velikost barva 1. znaky existující pouze na snímku 3. znaky vyjadřující vztahy tón textura struktura poloha Tvar objektu * Tvar objektu může prozrazovat jeho původ. * Na snímcích se objekty zobrazují především svými půdorysnými tvary. Pouze výškové budovy (apod.) podléhají radiálnímu zkreslení a padají od středu ke stranám. * Objekty vytvořené člověkem mívají pravidelné geometrické tvary (budovy, síť komunikací, atd.) * U přírodních objektů jsou pravidelné tvary výjimkou ­ (např. krátery sopek). * Typické tvary přírodních objektů často prozrazují genezi či původ (pohoří, synklinály, antiklinály). * Typickými tvary se na snímcích zobrazují například typy pobřeží, typy ústí řek, typy říční sítě apod. 2 Stín objektu * Stín slouží k rozpoznání výšky objektů, stíny na snímcích dodávají zobrazené scéně plastičnost. * Pro účely studia tvarů reliéfu se často pořizují snímky při nízké výšce Slunce, na kterých stíny zdůrazňují tvary (geomorfologie, letecká archeologie). * Stín na snímcích může být stín vlastní ­ část objektu zastiňuje jinou část téhož objektu (zastíněná část koruny stromu). * Druhým typem stínu je stín vržený ­ např. stíny budov, stín stromu na zemi - umožňují odhadnout jejich výšku. * Na leteckých snímcích velkého měřítka mohou vržené stíny podle charakteristického tvaru sloužit k rozpoznání jednotlivých druhů stromů. * Stín často umožňuje lepší vymezení hranic dvou objektů stejného tónu (např. okraj lesa). Velikost objektu * Velikost objektů jako interpretační znak se posuzuje pouze v relativních jednotkách. * Měřením rozměrů jednotlivých objektů se zabývá spíše fotogrammetrie. * Velikost je funkcí měřítka snímku. * Rozdílná velikost objektů stejného druhu (např. budov) může často prozrazovat jejich funkci. 3 Barva objektu * Barva objektů na barevné letecké fotografii je výsledkem subtraktivního skládání barev. * Na družicových snímcích je výsledkem aditivního míchání základních barevných odstínů v systému RGB. * Objekty na snímcích mohou mít barvy blízké barvám přirozeným v případě, že barevná syntéza vznikla z jednotlivých snímků pořízených v intervalech viditelného elektromagnetického záření. * Nepřirozené barvy objektů vznikají, pokud je do barevné syntézy zařazen alespoň jedno pásmo pořízené mimo obor viditelného záření. * Běžnou je barevná syntéza, která podává plochy pokryté vegetací v odstínech červené barvy. * Nepravé barvy mohou zvýrazňovat rozdíly mezi povrchy podobných vlastností. Tón objektu I * Tón nahrazuje na snímcích skutečnou barvu objektů. * Tón odpovídá velikosti zaznamenané radiometrické charakteristiky. * V optické části spektra (viditelné a blízké infračervené záření) jsou objety málo odrážející podány tmavými tóny, povrchy výrazně odrážející mají světlé tóny. * U některých termálních snímků bývají světlými tóny prezentovány chladné povrchy a tmavými tóny povrchy teplé. * Tón povrchů na radarových snímcích je ovlivňován především jejich drsností a také obsahem vody. Tón objektu II * V některých případech je tón určitých částí povrchů výrazně modifikován vzájemnou polohou snímaného povrchu, polohou družice v době snímání a polohou Slunce, konfigurací terénu apod. * Tón objektů stejného druhu je významně ovlivňován dynamickými parametry jako je např. vlhkost * U leteckých snímků může být ovlivňován i tzv. vignetací (úbytek světla od středu k okrajům). Textura povrchů * Textura je proměnlivost tónů * Je tvořena jednotlivými elementy povrchů, které lze zjistit, ale nelze je rozpoznat. * Jednotlivé elementy tvoří např. stromy či polní plodiny. Řada druhů povrchů vytváří typickou texturu. * Výrazná textura je typická především pro radarové snímky. * Pro lesy s převahou jehličnanů je typická jemnozrnná textura, textura lesů s převahou listnatých stromů je hrubozrnná. Hladkou texturu mají vodní plochy. * Textura značně závisí také na úhlu dopadu slunečních paprsků. 4 Struktura objektů I * Struktura definuje prostorové uspořádání jednotlivých prvků, které ve svém celku tvoří objekty vyššího řádu. * Příkladem může být pravidelná struktura ulic v městské zástavbě, či sad tvořený pravidelnými řadami stromů. * Na rozdíl od textury lze jednotlivé elementy struktury nejen zjistit ale i rozpoznat. * Struktura a textura spolu úzce souvisejí přes měřítko snímků. * Se zmenšujícím se měřítkem se struktura (pravidelné uspořádání prvků) mění na texturu (tónovou proměnlivost). Struktura objektů II * Struktura nemusí být pouze pravidelná. * Může se jednat též o typické uspořádání prvků tvořících hierarchicky vyšší celek (angl. pattern). * Jednotlivé objekty jsou potom spojeny funkčními vztahy (budovy tvoří továrnu). * Např. oblačné systémy tlakových níží, teplé či studené fronty jsou tvořeny typickými druhy oblačnosti. 5 Poloha objektu * Poloha (či asociace) jako interpretační znak slouží k rozpoznávání vztahů mezi objekty na snímcích. * Některé druhy objektů či jevů jsou asociovány s jinými - např. komunikace doprovázejí typické stavby, plochy postižené erozí jsou vázány na příkré svahy nedostatečně zpevněné vegetačním krytem apod. * Poloha často výrazně omezuje možnosti, kde se daný objekt na snímku může nacházet. Interpretační klíče * Vyjadřují vztahy mezi vzhledem objektů na snímku a jejich skutečným vzhledem při pozemním pozorování, plní tedy funkci ,,slovníku". * Klíče jsou nejčastěji vytvářeny pro určitou skupinu objektů či pro omezený region. * Klíče výběrové - komentované výřezy snímků. Řazeny podle příbuzných skupin jevů. Postupují od obecného ke zvláštnímu v rámci jednotného měřítka. * Klíče vylučovací (dichotomní) ­ textové, mají formu rozhodovacího stromu 6 Strategie vizuální interpretace * logický přístup * systematický přístup Základní pravidla: * najednou se interpretuje pouze jeden prvek, začíná se prvky liniovými * postupujeme od velkých objektů k malým * stále je zapotřebí mít na zřeteli rozdíly mezi snímkem a skutečností (např. nejednotné měřítko, nezvyklé barvy, ...) Před vlastní interpretací je zapotřebí stanovit: 1. Klasifikační systém (legenda výsledné tématické mapy) - tj. kategorie, které budou na snímku rozpoznávány, 2. V závislosti na požadovaném měřítku je zapotřebí stanovit také tzv. minimální mapovanou jednotku (nejmenší plochy, které ještě budou vymezovány) 3. Je zapotřebí shromáždit veškerá podpůrná data (mapy, zápisky z terénního průzkumu, statistická data, pozemní fotografickou dokumentaci, ...) Klasifikační systém Klasifikační systém - legenda výsledné tématické mapy (podle zaměření projektu). Často vytvářen v hierarchické struktuře, každá úroveň odpovídá určitému měřítku - od obecných kategorií k detailním. Existují klasifikační systémy obecně platné i regionálně omezené. Příklady: systém USGS CORINE LAND COVER 7 Práce se snímky * monoskopická (jednosnímková) pozorování * stereoskopická pozorování Sestavování snímků: * volná fotomozaika * fotoplán * fotomapa Přenášení obsahu snímků - grafické metody, obkreslování pomocí obkreslovače, překreslování (optické a diferenciální). Stereoskopická pozorování princip stereoskopického vidění stereoskop stereoskopické dvojice snímků * paralelní osy záběru * překryv 60 % * přibližně stejné měřítko Způsoby generování stereovjemu: * stereoskop * anaglyf * holografie * stereoskopický rastr Základní úkoly interpretace a) Klasifikace areálů b) Výčet objektů c) Měření objektů d) Vymezování areálů 8 Základní součásti systému * nosič ­ speciálně upravená letadla * fotografické kamery (komory) Používaná letadla se vyznačují dobrou stoupavostí, maximálním dostupem až 6000 m, ne velkou cestovní rychlostí (150 ­ 200 km v hod.) při dobré stabilitě letu, velkým akčním rádiem Z dalších nosičů lze využít vrtulníků (pro neměřičské účely), balónů a vzducholodí. Pro detailní snímky z malých výšek lze využít modelů letadel. Fotografické komory * Řadové kamery - jednoobjektivové a víceobjektivové (multispektrální) * Štěrbinové * Panoramatické * Digitální Základní součásti řadové komory * optický systém čoček s předsazeným filtrem * tělo kamery * kazeta s filmem * rám se značkami * uzávěrka * závěs kamery * protismazové zařízení Komoru charakterizují: * Ohnisková vzdálenost f (115 až 210 mm; (od 30 mm do 3 m) * Obrazový úhel Multispektrální komory ˇVytvářejí sady černobílých snímků téhož území, z nichž každý zaznamenává elektromagnetické záření v určitém omezeném oboru spektra spektrálním pásmu. * Jednotlivé snímky jsou černobílé a nazývají se tzv. spektrální výtažky. * Mají několik objektivů a nebo tzv. spektrální dělič. Spektrální výtažky Barevná syntéza * Spektrální výtažky jsou kombinovány (obvykle po třech snímcích) do výsledného barevného obrazu (barevné syntézy) tzv. aditivním skládáním. * Podle toho, jaké spektrální výtažky jsou kombinovány (v jakých vlnových délkách) vznikne barevný obraz v pravých nebo nepravých barvách. Multispektrální projektor 9 Štěrbinová kamera * Nemá uzávěrku ale jen štěrbinu, kterou světlo dopadá na převíjející se film neustále. * Vzniká jediný exponovaný souvislý pás. * Používá se ke snímkování liniových prvků a k interpretačním účelům. Panoramatická kamera * Vytvářejí snímky s obrazovým úhlem přes 120 stupňů. * Film je exponován postupně pomocí otáčejícího se objektivu kolmo ke dráze letu na zakřiveném povrchu ohniskové roviny. * Okraje snímků podléhají kompresi a značnému kolísání měřítka. * Snímky pokrývají velké plochy území, poskytují značný detail. Snímek pořízený panoramatickou kamerou Digitální kamera * Snímek vzniká na matici CCD detektorů. * Každý detektor snímá jeden obrazový prvek (pixel). * Snímky se vyznačují větším radiometrickým rozlišením (více odstínů šedi) ale menším prostorovým rozlišením. Letecké snímkování a snímkový let Řadové snímkování * p - podélný překryv (60-80 %) * q - příčný překryv (25-35 %) 10 Letecký měřický snímek Letecký měřický snímek a jeho součásti * Kromě vlastního obrazu snímek obsahuje rámové údaje. * Jsou záznamem stavu přístrojů a konstant kamery. * Jedná se především o číslo kamery, ohniskovou vzdálenost objektivu, bublinu libely (tj. odchylka osy kamery od svislice), čas pořízení snímku, pořadové číslo snímku, rámové značky. Standardní rozměry snímků: * 18 x 18 cm * 23 x 23 cm * 30 x 30 cm Letecké snímky v ČR Do konce r. 1988 byla každá letecká fotografie tajná. Vojenské objekty se stupněm utajení T a PT byly na snímcích vykrývány (a tak se na ně nepřímo upozorňovalo). S rozvojem DPZ a možnostmi družicových snímků se od 1.1. 1991 od utajování upustilo. Od roku 1951 byl vytvořen archív LS ve VTÚ v Dobrušce. Snímky byly vytvořeny komorami různých typů v měřítkách od 1 : 3000 do 1 : 40 000. Z předválečného období 1935­1938 je archivováno 19 800 snímků. Nepokrývají však celé území ČR. Na počátku 90. let to bylo již vícenež 1 milion snímků, většinou černobílých ve viditelné části spektra. V rámci systematické obnovy a údržby map bylo celé území státu od r. 1964 nasnímáno třikrát. V 90. letech se provádělo snímkování v měřítkách 1 . 20 000 a 1 : 30 000. Poskytovatelé leteckých snímků v ČR ˇVojenský geografický a hydrometeorologický úřad (dříve VTOPÚ - Vojenský topografický ústav), Dobruška * Geodis, s.r.o. Brno * ARGUS GEO SYSTÉM, s.r.o. * Agentura ochrany přírody a krajiny ČR http://www.nature.cz/index.htm * Správy CHKO a NP * Státní správa (odbory ŽP) * Mapové služby na internetu - www.mapy.cz Portál životního prostředí map.env.cz/website/mzp/ GEODIS www.geodis.cz/ Barevná ortofotomapa ČR v kladu listů SMO 1:5 000. 11