Cvičení z Dálkového průzkumu Země, Geografický ústav PřF MU EDITACE V PROSTŘEDÍ ARCMAP Co se týká vlastního editování (,,kreslení myší") má nástrojová lišta 2 hlavní nabídky: 1, způsob kreslení (lomená čára, křivka, trasování, průsečíky...) 2, typ úkolu (Task), který se provádí (kresba nového objektu, úprava stávajícího, doplnění, rozříznutí, automatické doplnění se společnou hranicí....) Vždy záleží na volbách z obou nabídek, lze kombinovat téměř vše se vším ­ např. mohu rozříznout polygon lomenou čarou, křivkou... (některé kombinace ovšem nedávají smysl). Způsob kreslení (1) lze měnit v průběhu editace jednoho objektu (lze začít lomenou čarou, přejít na trasování, opět se vrátit k čáře, ke křivce...) Nejčastější volbou je lomená čára (tužka), případně křivka (3 možnosti editace křivky). Ukončuje se vždy dvouklikem. U křivek je nezbytné vědět, že při editaci se skládá pouze z několika vertexů a pomocných bodů, které určují zakřivení, po skončení editace a uložení se změní na velký počet za sebou jdoucích vertexů ­ ukládá se jako lomená čára! Novým nástrojem proti ArcView je i "trasování" ­ Trace. Vytváří linii/ polygon tak, že sleduje existující vybraný objekt (může být i z jiného shapefilu). Jako typ úkolu (2) jsou nejdůležitější tyto: Create New Feature ­ vytváří nový nezávislý objekt Cvičení z Dálkového průzkumu Země, Geografický ústav PřF MU Reshape feature ­ změna vybraného (pouze jedno téma), smysl pouze u polygonů. Lze udělat i vykousnutí Cut Polygon Features (opět pouze u polygonů), efektivní tvorba souvislých polygonů Je možné vyříznout objekt i uvnitř (nutnost překřížit začátek a konec linky) Auto-Complete Polygons ­ též vhodný způsob pro editaci souvislých polygonů Modify Feature - úprava po vertexech (přesunutí, vymazání, přidání), též dvojklik na objekt V nabídce Editor ­ Snapping lze nastavit tzv. Snapping ­ připojování k již existujícím objektům. Volí se zde k jakému objektu se připojuje, zda k vertexu či celé linie. V nabídce Editor ­ Options na kartě General se určuje Snapping Tollerance ­ vzdálenost v pixelech, ve které se editační křížek automaticky přesune k nejbližšímu vertexu / linie existujícího shapefilu. Taktéž jde z nabídky Editor provádět takové úkoly jako je Merge, Clip, Intersect, Union apod., které spojí, oříznou, udělají průsečík, apod. z vybraných rozeditovaných objektů.