Kognice nízká úroveň ­ percepce vysoká úroveň ­ učení ­ paměť ­ rozhodování ­ řešení problémů Cíle Návrh mapy ­ efektivita Psychologie užití map ­ jak jsou mapy interpretovány Mapová výchova ­ jak učit číst mapy Metoda systematická empirie statistické vyhodnocení pozorování ­ standardizované ­ opakovatelné ­ ověřitelné ­ zaznamenané Historie 1952 Robinson The Look of Maps 1956 Flannery ­ percepční škálováni 80-tá Robinson, Board, Keates How Maps Works - MacEachren Kritika Sališčev ­ ztrácí se geografie Psychologie ­ behavioralismus je překonán výsledky jsou nekonzistentní technologický přelom ­ nástup GIS Oživení Vizualizace Nové mechanismy (animace, rozhranní apod.) Interakce Kognitivní paradigma efektivita pochopení světa (prostoru) není jeden způsob jak číst mapu prostorový bias inhibice