Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 1 Úvod do preventivní konzervace Muzejní konzervace a restaurování usiluje o uchování muzejních sbírkových předmětů ve stabilním stavu a jejich kvalitnější interpretaci, při zachování maximální autenticity. Ideálem je dosažení tzv. „stavu zmraženého rozpadu“. Základní legislativní normy a doporučení - Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy‘, resp. Zákon č. 83/2004 Sb. (novela) - Metodický pokyn k provádění některých činností souvisejících s tvorbou sbírek, péčí o sbírky a vývozem sbírkových předmětů do zahraničí (2002) - Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví v ČR na léta 2003-8 (usnesení vlády ze dne 22. 1. 2003) - Metodický pokyn k tvorbě plánů prevence a ochrany v muzeích a galeriích (2004) Základní terminologie Konzervace preventivní usiluje o zpomalení degradace a zabránění poškození muzejního sbírkového předmětu systémem pravidelných kontrol a nepřímých opatření, tj. zejména optimalizací podmínek při uložení a prezentování a minimalizací všech rizikových faktorů. Jde o péči trvalou a v současné době se jedná o jedinou metodiku, která důsledně ochraňuje komplexní hodnotu muzejního sbírkového předmětu. Preventivní konzervací se snižují zmíněná rizika a zpomaluje se přitom zhoršování stavu celých sbírkových fondů. Je mimořádně účinným a hospodárným prostředkem, jak uchránit kvalitu kolekcí i jednotlivin v nich a jak snížit nutnost intervenčních zásahů do předmětu na minimum. Při práci konzervátora-restaurátora musí být preventivní konzervace upřednostňována. Konzervace sanační spočívá v ochraně hmoty a konstrukce muzejního sbírkového Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 2 předmětu pomocí systému přímých zásahů stabilizujících jeho fyzický stav. Při práci musí být upřednostňovány technologie, které minimálně narušují komplexní hodnotu muzejního sbírkového předmětu. Restaurování je činnost, která obnovuje celistvost-integritu předmětu na určitém známém stupni jeho historického vývoje. Hlavním důvodem je dosažení srozumitelnosti předmětu. V určité míře tak dochází k obnovení dřívější estetické, technické, hudební aj. funkčnosti-účinnosti předmětu. Restaurování zahrnuje nejen doplňování chybějících či silně poškozených prvků, ale také odstranění těch prvků, které srozumitelnost nebo funkčnost-účinnost předmětu omezují. Při restaurování dochází ke změně komplexní hodnoty muzejního sbírkového předmětu. Zásah je pojmem, pod který lze zahrnout všechna opatření prováděná při profesionální ochraně muzejních sbírkových předmětů. Patří sem nejen sanační konzervace a restaurování, ale i opatření z oblasti preventivní konzervace a průzkum předmětu. Legitimním zásahem je i naprostá rezignace na jakoukoliv operaci s muzejním sbírkovým předmětem za předpokladu, že by mu tento zásah neprospěl. Charakteristika preventivní konzervace podle ICCROM Preventivní konzervace je předem schválený plán činností směřujících ke zpomalení tempa poškozování a k omezení rizik pro muzejní sbírky. Pozornost je soustředěna na okolní prostředí sbírek, tedy na široké spektrum činností. Ty se mohou týkat například údržby budovy, ale i kontroly odbornosti personálu, ovlivňování postojů veřejnosti, kontroly klimatických podmínek nebo legislativy. Preventivní konzervace je uskutečňována muzejními pracovníky za přispění externích odborníků, organizací a veřejnosti. Zásadním cílem preventivní konzervace je zvýšení možnosti přístupu veřejnosti ke sbírkám a s tím spojeného společenského užitku. Znaky PK (ICCROM) - interdisciplinární obor - základem je týmová práce - důležité je získat podporu vedení muzea – nedílná součást politiky muzea - největší odpovědnost nese ředitel a vedení - nejlepší předpoklady pro vedení týmu preventivní konzervace má konzervátor-restaurátor (vzdělání) - preventivní konzervace se týká všech pracovníků muzea, externích spolupracovníků (architekti) i veřejnosti – měli by mít proto odpovídající znalosti tohoto oboru Hodnotící kritéria pro muzejní konzervaci - úspěšnost stabilizace degradačních procesů u muzejního sbírkového předmětu - stupeň narušení komplexní hodnoty muzejního sbírkového předmětu - množství nově získaných informací o muzejním sbírkovém předmětu Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 3 Etická pravidla pro konzervaci a restaurování v muzeu - Dokument o profesi konzervátora-restaurátora AMG ČR (Komise konzervátorůrestaurátorů Asociace muzeí a galerií ČR) (2007) - Profesní etický kodex konzervátora-restaurátora ICOM (1986); je součástí ICOM Code of Ethics for Museums (2004) - E. C. C. O. - Professional Guidelines I.-III. (2002-2004) - Dokument z Vantaa (2000) - Etický kontrolní seznam (Victoria & Albert Museum Conservation Department Ethics Checklist) (1994, 2005) Dokument z Vantaa - Návrh evropské strategie preventivní konzervace odd. I: Výchozí situace odd. II: Strategické okruhy a opatření 1- úroveň řízení 2- institucionální plánování 3- vzdělávání 4- přístup k informacím 5- role veřejnosti odd. III: Doporučení pro společný evropský postup Etický kontrolní seznam (V & A Museum) a) Proč je třeba provést zásah? b) Získal jsem a vyhodnotil všechny použitelné informace? c) Konzultoval jsem zásah se zainteresovanými osobami, odborníky a ostatními specialisty? d) Vzal jsem v úvahu a vyhodnotil všechny faktory přispívající k identitě a výpovědní hodnotě předmětu? e) Jaké mám možnosti zásahu pro dosažení uspokojivého výsledku při minimální intervencí do předmětu? f) Jaký dopad bude mít můj zásah na zachování faktorů přispívající k identitě a výpovědní Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 4 hodnotě předmětu? (na jeho zkreslení) g) Mám dostatek informací a schopností k navržení zásahu a jeho realizaci? h) Jaké výhody a nevýhody skýtají jednotlivé kroky zásahu a jak je budu vyhodnocovat v jeho průběhu? i) Je možné namísto intervence do předmětu upravit režim užívání či okolní prostředí? j) Je zamýšlený zásah tím nejlepším, využitím zdrojů a je obhajitelný? k) Je třeba přizpůsobit zavedené postupy zásahu nebo je nutné vyvinout nové? l) Jak můj zásah ovlivní všechny případné budoucí zásahy? m) Zohlednil jsem budoucí užití a umístění předmětu a učinil jsem podle toho příslušná doporučení? n) Budou všechny mé zásahy plně dokumentovány v souladu se známými a akceptovanými standardy? o) Budou informace vyplývající z dokumentace dostupné a srozumitelné ostatním? q) Jak posoudím úspěšnost zásahu a jak získám zpětnou vazbu od zainteresovaných osob a odborníků? Dokument o profesi konzervátora-restaurátora AMG ČR (Komise KR) Vymezení profese - Činnost konzervátora-restaurátora - Odlišnost od příbuzných oborů Vzdělání konzervátora-restaurátora (dle třetí směrnice E.C.C.O.) Etický kodex Jak vést zásah (16 otázek V&A Museum) Muzeum a postavení konzervátora-restaurátora Základní odborné zdroje - bibliografie – Výběrová bibliografie konzervátorské literatury (www.fpf.slu.cz/~sim20uh); zahraniční zdroje AATA Online (www.aata.getty.edu) a The International Bibliographic Data Base on Conservation BCIN (www.chin.gc.ca), ICCROM library (www.icrrom.org) - periodika – v ČR neexistuje spec. periodikum (Zpravodaj STOP); zahraniční např. Restauro - sborníky – z domácích i zahraničních konferencí - monografie – v současnosti zpravidla orientované na dílčí materiály a problémy - slovníky - Internet – Conservation OnLine, Conservation DistList aj. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 5 Vybraná odborná literatura THOMSON, G.: The Museum Environment. Oxford 2002. HILBERT, G., S.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002. ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. JIRÁSEK, P.: Příručka k požární ochraně kulturních institucí. Brno 1999, 39 s. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002. Preventivní ochrana sbírkových předmětů. NM Praha, 2000, 68 s. Sborník přednášek z odborného semináře konaného ve dnech 6.-8. března 2000 v Národním muzeu. NM Praha, 2000, 68 s. Zásady vystavování archiválií v Národním archivu v Praze – viz www.nacr.cz (1. 9. 2007) Odborná sdružení a důležitá pracoviště v ČR TM Brno – Metodické centrum konzervace NA Praha – konzervátorsko-restaurátorské pracoviště NM Praha – oddělení preventivní konzervace NPÚ Praha – technologická laboratoř AÚ AV Praha – konzervátorská laboratoř VŠCHT Praha – Ústav pro technologie restaurování památek Slezská univerzita v Opavě – pracoviště muzejní konzervace Asociace muzeí a galerií ČR – Komise KR STOP – Společnost pro technologie ochrany památek Modrý štít Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 6 Jak to funguje v muzeu?! (Keene, S.: Managing Conservation in Museums. Oxford 2002, s. 85. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 7 Vliv teploty na sbírkové materiály - teplota je označení pro tepelný stav hmoty - je mírou termální energie obsažené v jakémkoli objektu - základní typy přenosů tepla: - vedení (kondukce) - proudění (konvekce) - záření (radiace) Měření teploty teploměry : - kapalinové (rtuťové, lihové) - bimetalové - elektronické - termokamery Úroveň teploty a ochrana sbírek - pro většinu materiálů muzejních sbírkových předmětů by její úroveň měla být udržována okolo 15 - 20 °C ±± 2 °C (při temperování v zimních měsících pak kolem 10 °C ). POZOR na náhlé změny! - pro některé filmy, audiokazety a videokazety, fotografie apod. by měla být nižší (liší se podle materiálu od teplot pod bodem mrazu až cca 10 °C)pro předměty z cínu by neměla dlouhodobě klesnout pod 13,2 °C (cínový mor) - vhodná teplota by měla být udržována spíše kvalitní izolací než pomocí vytápění a ochlazování Využití nízké teploty při ochraně sbírek - sušení biologického materiálu (hlavně rostlin) na principu sublimace (tj. vypařování tuhé látky; za velmi nízkého tlaku přechází voda z pevného skupenství (led) přímo do skupenství plynného, aniž by vznikala fáze kapalná – voda) - likvidace škůdcůpři haváriích, např. záplavách, nejsou-li kapacity pro okamžité vysušení, doporučuje se některé předměty prudce zmrazit na -18 až -30°C do 48 hodin, čímž jsou chráněny proti bionapadení, rozpíjení inkoustů, mechanickému poškození apod, lze je ošetřit později – lyofilizační linka v TMB-MCK, NK ČR Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 8 Výkyvy teploty lze omezit pomocí: - izolace stěn (budov, skříní apod.) - pevných zábran na oknech (žaluzie, rolety, okenice, závěsy apod.) - okenních skel pokrytých IR fólií - speciálními typy skel Účinky vlhkosti na sbírkové materiály Vlhkost – umožňuje průběh chemických reakcí s oxidy síry, dusíku (kovy, kámen) – přispívá k rozvoji biologického napadení – ovlivňuje fyzikální parametry řady materiálů (dřevo, papír, keramika atd.) Vlhkost - základní pojmy Absolutní vlhkost – hmotnost vodní páry skutečně obsažené v objemové jednotce vzduchu při dané teplotě. Vyjadřuje se v g/m3 .Relativní vlhkost – aktuální vlhkost ovzduší. Je poměrem hmotnosti vody (h) obsažené v objemové jednotce vzduchu za dané teploty k množství vody (H), kterého je třeba k nasycení této objemové jednotky při stejné teplotě. Výsledná hodnota RV je udávána v procentech. RV= skutečný obsah vodní páry / obsah vodní páry při nasycení . 100% RV vždy souvisí s teplotou! Rosný bod – teplota, při níž se vzduch při dané absolutní vlhkosti nasytí vodní parou a ta se začíná srážet Bod ojínění – stejně definován jako rosný bod ale pro teploty pod 0 °C Vlhkost materiálu – vyjadřuje se v kg vody na kg materiálu (absolutní vlhkost – vlhkého materiálu (papír); relativní vlhkost – suchého materiálu (dřevo)) Příklady: V uzavřeném prostoru (s neměnným obsahem vody) se: - při zvyšování teploty RV snižuje - při snižování teploty RV zvyšuje Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 9 1 m3 vzduchu, který má RV 50%, obsahuje při: 30°C cca 15,02 g H2O 20°C cca 8,6 g H2O 10°C cca 4,66 g H2O 5°C cca 3,8g H2O Před začátkem topné sezóny se RV v uzavřeném depozitáři pohybovala kolem 50% a teplota kolem 10°C, po jejím zahájení se teplota zvedne na 20°C a pokud nezačne být prostor zvlhčován RV klesne ke kritickým 28% ! Vlhkost materiálu Pro využití v praxi je důležité znát sorpční izotermu materiálu při zvlhčování i odvlhčování platí, že závislost vlhkosti materiálu na RV vzduchu platí obousměrně, tzn. že RV ovlivňuje vlhkost materiálu a naopak vlhkost z materiálu ovlivňuje RV vzduchu. Stav nasycení u materiálů na bázi celulózy (papír, dřevo) se pohybuje mezi 20 – 25 % obsahu vlhkosti materiálu. Závislost vlhkosti materiálu na vlhkosti vzduchu Stabilizační účinek dřeva na relativní vlhkost vzduchu Příliš vysoká RV (>70 %): - optimální prostředí pro růst hub a plísní - koroze kovů (zejména železa) - mobilizace solí v porézních materiálech - stimulace poškozování skla - změny vlastností nasákavých materiálů - snadná kondenzace vody na povrchu předmětů (pokud teplota klesne pod teplotu rosného bodu) Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 10 Příliš nízká RV (<30 %): - vysušení a zkřehnutí materiálů (usní, papíru, některých textilních vláken) - sesychání, deformace a praskaní dřeva - výkvěty solí (na kamení, keramice apod.) - degradace laků, lepidel a tmelů Prudké kolísání RV (±± 22,,5 % za hodinu; ±± 5 % za 24 h):- objemové změny materiálů (velmi nebezpečné u heterogenních artefaktů např. u polychromie) - změna stupně hydratace solí a jejich rekrystalizace je spojena s významnými objemovými změnami - silné kapilární tlaky Metody měření relativní vlhkosti - indikační papírky (indikátory vlhkosti) - psychrometr – v současnosti je používán spíše výjimečně - dilatační hygrometr nebo hygrograf (obvykle s teploměrem) - elektronický hygrometr nebo hygrograf (obvykle s teploměrem)přístroje zaznamenávající data do vlastní paměti – off-line (data-logger), nebo propojené – online (pevnými vodiči či radiovým signálem) přímo s řídícím počítačem POZOR na správné umístění a vhodnou metodiku měření! Některé příčiny výkyvů RV: - vnější - atmosférické jevy (srážky, mráz, sluneční záření, vítr) - vnitřní - technické závady staveb, nesprávná obsluha zařízení (vytápění, klimatizace, osvětlení), nevhodné větrání, přítomnost lidí, nesprávně prováděný úklid Způsoby úpravy RV - odvlhčovací přístroje - zvlhčovací přístroje - klimatizační jednotky - vužití látek modifikujících RV(silikagel, molekulová síta, bentonit apod.) - řízené vytápění či chlazení - řízené větrání - ochrana neprodyšným obalem Doporučená maximální změna relativní vlhkosti během 24 hod by neměla přesáhnout 5% Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 11 Silikagel - chemicky inertní, netoxická, nerozpustná, objemově stabilní a nekorozívní látka (SiO2, 800 m2/g) - Silikagel E – čirý - Silikagel s indikátory (oranžový, modrý) - Silikagel M vysoceporézní (80 – 100 % RV) - Silikagel Plus (0 - 40 % RV, pro kovy)PROSorb (40 - 60 % RV, pro kombinovaný materiál) Molekulová síta Zeolity – hlinitokřemičitany kovů podle velikosti pórů adsorbují pouze molekuly o požadované velikosti nízká hladina RV (kolem 0 %) Doporučené hodnoty RV Doporučená literatura: ČERVENÁK, J.: Prvky ovlivňující optimální parametry mikroklimatu památek. In: Památky a vnitřní klima. Seminář STOP, Praha 1998, s.14-18. DROZENOVÁ, J.: Vliv návštěvnosti na klima v hlavní budově Národního muzea. In: Sborník z konzervátorského a restaurátorského semináře konaného ve dnech 16-18. září 2003. Brno 2003, s. 46 – 48. DVOŘÁK, M.: Negativní faktory působící na muzejní a galerijní exponáty. In: Sborník přednášek z odborného semináře konaného ve dnech 6.-8. března 2000 v Národním muzeu, Praha 2000, s. 19-24. FÁRA, P.: Vybrané možnosti úpravy klimatu staveb. In: Památky a vnitřní klima. Seminář STOP, Praha 1998, s. 11-13. HILBERT, S. H.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002, 554 s. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 12 JOSEF, J.: Mikroklimatické podmínky prostředí a vlhkost sbírkových předmětů. In: Sborník z konference konzervátorů a restaurátorů. Brno 2007, s. 64 – 67. JAKUBEC, P.: Autonomní systémy monitorování prostředí, In: Bezpečnost práce při provádění konzervátorsko-restaurátorských prací, Metodický list. Brno 1996, s. 34 - 37. KOESLING, V.: Vom Feuerstein zum Bakelit. Berlin 1999. Kol.: Preventivní ochrana sbírkových předmětů, Praha 2000, 68 s. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002, 106 s. KOPECKÁ, I.-NEJEDLÝ, V.: Průzkum historických materiálů. Praha 2005. KUBIČKA, R. – ZELINGER, J.: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004. KÜHN, H.: Erhaltung und Pflege von Kunstwerken. München 2001, 607s. STRAKA, R. Preventivní péče. In ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. THOMSON, G.: The Museum Enviroment. Oxford 2002, 293 s. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 13 Vliv záření na sbírkové materiály Záření - základní pojmy - elektromagnetické spektrum tvoří několik typů záření, světlo má charakter elektromagnetického vlnění. - optické záření – elektromagnetické záření s vlnovými délkami od 100 nm do 1 mm (UV – VIS – IR) - světlo (viditelné) je záření v intervalu cca 380 – 780 nm; jediné, které dokáže vyvolat zrakový vjem - záření z IR (cca 780 – 10 000 nm) oblasti vyvolává lokální zvýšení teploty - záření z UV (cca 100 – 380 nm) oblasti iniciuje zejména v organických materiálech fotochemické reakce Záření podle vlnové délky Světlo - základní veličiny - zářivý tok – množství energie přenesené za jednotku času 1 watt [W] - světelný tok – udává kolik vyzáří do všech směrů světelný zdroj; jednotkou je 1 lumen [lm]jas je veličina, na kterou bezprostředně reaguje zrakový orgán; udává se v [cd/m 2 ]intenzita osvětlení – množství světelného toku dopadající na určitou plochu; udává, jak intenzivně je určitá plocha osvětlena; jednotkou je 1 lux [lx]; lx = lm/m 2 osvit – násobek intenzity osvětlení a celkové doby expozice [lx.h]; v praxi se vyjadřuje v [klx.h] nebo [Mlx.h] - roční poškozující expozice (max. příp. doba osvětlení) [lx.h/rok] - energie UV záření – se měří jako zářivý tok UV záření vztažený na jednotku světelného toku viditelného světla; jednotkou jsou mikrowatty na lumen [µW.lm-1] Faktory ovlivňující stupeň degradace - intenzita osvětlení Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 14 - vlnová délka dopadajícího světla - celková expozice - druh materiálu - aktuální stav předmětu Doporučená maximální přípustná doba osvětlení pro exponáty Zdroje světla - sluneční světlo - 10000 - 130000 lx - žárovky (100 W) - 120 lx; 75 µW.lm-1 - halogenové žárovky (zrcadlo) – (50 – 300 lx) - studené lampy (interferenční zrcadlo, nízký podíl IR!) - zářivky - kompaktní zářivky - LED osvětlení - halogenidové výbojky - sodíko-xenonové a vysokotlaké sodíkové výbojky Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 15 Porovnání technických parametrů u vybraných světelných zdrojů Barevná teplota – teplota chromatičnosti viditelné světlo určité barevné teploty má barvu tepelného záření Eliminace UV záření - užití záclon, žaluzií, rolet apod. - užití vhodného světelného zdroje (případně upraveného - např. návleky na zářivkové trubky) - využití účinků různých průhledných materiálů - odstranění UV podílu pomocí odrazu od vhodného povrchu (bílé nátěry titanovou a zinkovou bělobou) - sklo, polymetylmetakrylát, polykarbonát a další materiály absorbují pouze část UV spektra o kratší vlnové délce; ochranu lze zesílit pomocí laků nebo fóliíPOZOR tyto materiály rychle stárnou a jejich účinnost se mění! Metody měření - intenzita osvětlení se měří luxmetry (je nutno eliminovat případné chyby měření, které mohou výsledek změnit i o 100 a více procent) - UV-metry se měří intenzita UV záření (mW/m2), resp. energie či podíl UV záření (µW/lm) - celková expozice se měří aktinometry (klx.h/r) (nízké úrovně světelnými dozimetry typu – Light Check); LCU a LCS pokrývají oblast velmi nízkých světelných expozic od 0 do 400 klx.h/rok Doporučená literatura: Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 16 DVOŘÁK, M.: Negativní faktory působící na muzejní a galerijní exponáty. In: Sborník přednášek z odborného semináře konaného ve dnech 6.-8. března 2000 v Národním muzeu, Praha 2000, s. 19-24. HILBERT, S. H.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002, 554 s. KOESLING, V.: Vom Feuerstein zum Bakelit. Berlin 1999. Kol.: Preventivní ochrana sbírkových předmětů, Praha 2000, 68 s. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002, 106 s. KOPECKÁ, I.-NEJEDLÝ, V.: Průzkum historických materiálů. Praha 2005. KUBIČKA, R. – ZELINGER, J.: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004. KÜHN, H.: Erhaltung und Pflege von Kunstwerken. München 2001, 607s. STRAKA, R. Preventivní péče. In ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. THOMSON, G.: The Museum Enviroment. Oxford 2002, 293 s. ZELINGER, J.: Poškození památek vlivem světla a ochrana proti němu. ZPP 7/2000. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 17 Biologické poškození sbírkových materiálů Druhy biologického napadení sbírkových materiálů - mikroorganismy: - bakterie, řasy, lišejníky, plísně, houby - rostliny - hmyz - hlodavciptáci Mikroorganismy – bakterie - mohou napadat většinu organických i některé anorganické materiály (případně působit jako stimulátory degradačních procesů) - pro zamezení napadení by měly muzejní prostory splňovat tyto podmínky – RV < 50 %, teplota pod 18°C - v případě napadení je vhodné obrátit se na specializované mikrobiologické pracoviště a postupovat dle doporučení Mikroorganismy – plísně, houby - napadají většinou materiály s obsahem celulózy, polysacharidů a bílkovin; existují i plísně napadající vápenec či syntetické polymery - optimální podmínky pro rozvoj představuje RV vyšší než 70% a teplota vyšší než 15°C - způsob likvidace záleží na druhu organismu; širokospektrální účinnost má např. plynování parami ethylenoxidu (je vysoce toxický!!!) nebo běžně dostupné ošetření parami butanolu; lze použít i řady fungicidů (např. na bázi bóru nebo kvartérních amoniových solí nebo 2 thiokyanomethyl-thiobenzthiazolu/TCMTB/); k likvidaci plísní lze užít např. i germicidní lampy, pro likvidaci hub pak mikrovlnné záření - prevence spočívá v udržování vhodných klimatických podmínek, čistoty a pravidelných kontrolách Hmyz - napadá široké spektrum organických materiálů - prvotní příčinou napadení je umožnění vniknutí hmyzu do prostor muzea (hmyz pronikne sám vhodnými otvory nebo je dovnitř vnesen se sbírkovým předmětem) - přítomnost hmyzu musí být průběžně monitorována (vizuální kontrola, feromonové lapače, pásky s lepem apod.) Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 18 Biologické poškození materiálů hmyzem Základní metody likvidace hmyzu neinvazivní metody: γ záření, plynování (inertní plyny), zahřívání (+55°C), vymrazování (-20 až -30°C), použití nástrah invazivní metody: - aplikace tekutých či plynných biocidních prostředků Po ošetření je nutno zvážit zda je předmět chráněn i do budoucnosti či se dosáhlo pouze zničení škůdců přítomných v předmětu. Ptáci a hlodavci - škodí nejen tím, že některé sbírkové předměty požírají, ale materiál z nich mohou použít např. ke stavbě hnízda; předměty mohou znehodnotit rovněž jejich exkrementy - je nezbytné uzavřít všechny přístupové cesty a v muzejních interiérech udržovat čistotu a pořádekpři napadení hlodavci se aplikují jedy a pasti, k odhánění ptáků lze použít např. dravce Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 19 Průzkum mikrobiologického napadení a)Odběr vzorků: - bezkontaktní (spad, aeroskop) - kontaktní (vatová tyčinka, samet, lepící páska)odběr materiálu (skalpel)b)Analýzy: - předběžná orientace (UV světlo) - mikroskopování (optický, SEM)kultivace (živné půdy i roztoky)barvení (přítomnost, aktivita) Průzkum ostatního bionapadení a)Typy organizmů: - hmyz - hlodavciptácib)Analýzy: - vizuální kontrola - použití pastí (různé typy) Doporučená literatura: BACÍLKOVÁ, B.: Biologická degradace materiálu. Učební text, Litomyšl 1996. HILBERT, S. H.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002, 554 s. KOESLING, V.: Vom Feuerstein zum Bakelit. Berlin 1999. Kol.: Preventivní ochrana sbírkových předmětů, Praha 2000, 68 s. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002, 106 s. KOPECKÁ, I.-NEJEDLÝ, V.: Průzkum historických materiálů. Praha 2005. KUBIČKA, R. – ZELINGER, J.: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004. KÜHN, H.: Erhaltung und Pflege von Kunstwerken. München 2001, 607s. STRAKA, R. Preventivní péče. In ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 20 Vliv pevných, kapalných a plynných polutantů na sbírkové materiály Základní rozdělení atmosférického znečištění - chemické vlivy pronikající z vnějšího prostředí - chemické vlivy vznikající v interiérech Základní pojmy - polutanty - látky znečišťující nějakou soustavu - emise - znečišťující látky vypouštěné do ovzduší - imise - znečišťující látky rozptýlené a popř. modifikované v atmosféřeatmosférický aerosol - soubor tuhých, kapalných nebo směsných částic o velikosti v rozsahu 1 nm – 100 µm. PMx (Particulate Matter) - PM10, PM2,5 a PM1,0 Škodliviny z vnějšího prostředí Ozón - negativně působí zejména na exponáty organického původu obsahující dvojné uhlíkové vazby C=C (např. kaučuk, usně, papír, textil a další). Přirozeným zdrojem jsou v přírodě probíhající fotochemické reakce a jeho přirozená koncentrace je poměrně nízká (20-60mg/m3). V městských aglomeracích s hustou dopravou a dostatkem slunečního záření může dosáhnout až k 1000 mg/m3. K dalším zdrojům patří některé typy kopírek a světelných zdrojů (UV lampy a rtuťové výbojky). V budovách je díky vysoké reaktivitě O3 koncentrace výrazně nižší. přípustná koncentrace ≤≤≤≤ 10 mg/m3 - vedle vhodné klimatizace lze snížit koncentraci i větráním; na snížení jeho obsahu působí pozitivně návštěvníci, kteří svým dýcháním jeho obsah zmenšují. Oxidy síry - zejména SO2 (2 SO2 + O2 → 2 SO3 ; SO3 + H2O → H2SO4 ⇒ „kyselý déšť“). Kyselina sírová hydrolyticky poškozuje materiály obsahující Ca ve formě Ca CO3. Vážným nebezpečím je i pro kovy (především pro Fe, Ag, Cu a jejich slitiny). Oxidy síry představují riziko rovněž pro materiály obsahující celulózu (papír, bavlna) či proteiny (hedvábí, vlna, usně, pergamen). Zdrojem je především spalování fosilních paliv. Průměrná koncentrace pro západní Evropu leží mezi 30-50 mg/m 3 (v ČR 50-100 mg/m 3 ).optimem v muzeu je koncentrace ≤ 10 µg/m 3 - koncentraci oxidů síry snižuje jejich schopnost vázat se na různé povrchy, což v praxi znamená, že úroveň vnitřní koncentrace obvykle dosahuje pouze 10-50% koncentrace venkovní; další snížení lze dosáhnout vhodným větráním a zejména čištěním vzduchu pomocí filtračních jednotek s nucenou cirkulací (voda, alkalické absorbéry, aktivní uhlí). Oxidy dusíku - NOx zejména NO2, reaguje s vodní mlhou (2 NO2 + H2O → HNO2 + HNO3 ). Kyselina způsobuje napadání vápenných materiálů, celulózy a způsobuje korozi kovů. Hlavním Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 21 zdrojem NOx jsou především spalovací motory, proto nejvyšší koncentrace mají úzký vztah k městským aglomeracím s hustou dopravou (Los Angeles 1500 mg/m3). přípustná koncentrace ≤≤≤≤ 5 mg/m3 - snížení úrovně NOx NOx lze dosáhnout zejména čištěním vzduchu pomocí filtračních jednotek s nucenou cirkulací a doplněných o absorpční jednotku (molekulová síta a alkalické absorbéry).Kyselý aerosol v ovzduší Kyselina sírová a produkt její částečné atmosférické neutralizace, hydrogensíran amonný, představují téměř celý silně kyselý podíl aerosolu v ovzduší. Vlastní produkt úplné neutralizace, síran amonný, (NH4)2SO4, je pouze slabě kyselý. Ostatní silné kyseliny v ovzduší, např. kyselina dusičná (HNO3) či chlorovodíková (HCl), jsou přítomny ve formě par, pokud nejsou absorbovány do kapiček mlhy. Škodliviny z vnějšího prostředí Prachové částice - vznikají jak lidskou činností tak při přirozených přírodních pochodech. Liší se velikostí (od 10-4 mm – 103 mm – od makromolekul až po zrnka písku), tvarem, chemickým složením a dalšími znaky. Prachové částice se velmi často stávají centry koroze a biokoroze (akumulují vlhkost, vážou na sebe plyny, vznikají různé sloučeniny, představují živnou půdu pro mikroorganismy apod.). Menší částice ( menší než 0,1 mm) ulpívají na povrchu nebo se shlukují do větších celků. Větší částice (nad 0,1 až 0,5 mm) z ovzduší sedimentují.přípustná koncentrace ≤≤≤≤ 75 mg/m3 - utěsnění objektů i vitrín, pravidelný úklid depozitářů i výstavních prostorPro sbírkové předměty představuje kontakt s prachem vysoké riziko! Chloridy (Cl-) - výrazně stimulují zejména korozi kovů. V ovzduší jsou zaznamenávány spíše v přímořských oblastech. U nás může jejich zvýšení souviset se zimní údržbou komunikací. Zdrojem může být i LiCl používaný nesprávně jako sušidlo, případně některé umělé hmoty (PVC) a čistící prostředky (Savo).přípustná koncentrace ≤≤≤≤ 5 mg/m3 Škodliviny v interiérech - látky z exteriéru - nízkomolekulární těkavé organické sloučeniny „Volatile organic compounds (VOC)“ obsahující dvojnou C=O vazbu. Nejčastěji se jedná o formaldehyd, acetaldehyd, kyselinu mravenčí a octovou. Zdroje VOC - dřevo a různé kompozity - překližky, laťovky, dřevotřísky - lepidla, tmely - barvy, laky - muzejní sbírkové předměty - některé plasty Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 22 - čistící prostředky, detergenty - textilní apretury - návštěvníci - Koncentrace těchto škodlivin je někdy dramaticky zvýšena v přímé souvislosti se snahami o zamezení přístupů polutantů z exteriéru, udržení RV či teploty! Další nebezpečné látky Lidský pot obsahuje různé ionty, glukózu, mastné kyseliny, močovinu, aminokyseliny, kyselinu mléčnou, amoniak, kyselinu urotanovou, vodu, minerály a další látky; pH je cca 4,8-5,8 Sulfan (sirovodík) (H2S) napadá především kovy (zejména Ag, Cu, Pb). Přirozená koncentrace je < 5 - 30 mg/m3 . Vyšší koncentrace se objevují v místech, kde dochází k rozkladu organických látek či geotermální aktivitě (zdrojem mohou být i přírodní látky bílkovinného charakteru jako vlna, pergamen, usně či kaučuk).Dobře se váže na granulovaný oxid zinečnatý. •Kyslík je látkou, která zásadním způsobem přispívá k degradaci organických i anorganických materiálů - ideální je ukládání v bezkyslíkatých atmosférách, tzn. v prostředí s obsahem O2 < 0,5% - lze využít absorbéry O2, případně výplach obalu inertním plynem (N2, Ar)problémem je plynotěsnost obalů – nejvhodnější kov, který však neumožňuje snadnou kontrolu sbírkového předmětu Další zdroje nebezpečných látek Metody měření - stacionární stanice ČHMÚ - mobilní stanice (měřící vůz HORIBA) - pasivní vzorkovače (samplery) - elektronické měřící systémy (kovové či skleněné senzory) - detekční trubice či proužky - Oddyho test - test na aldehydy (kys. chromotropová)Beilsteinův test Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 23 Ochrana před působením škodlivin v interiérech - volba vhodných materiálů (od stavebních až po materiály použité při prezentaci) - úprava stávající situace - vhodné nátěry (zabraňující uvolňování polutantů), nepropustné fólie (Al) - použití látek zachycujících polutanty (aktivní uhlí, polymerní sorbenty, molekulová síta) - zvýšení cirkulace vzduchu o vhodném složení (vhodný systém větrání, klimatizační jednotky) - u kovových exponátů použití vhodných inhibitorů korozemonitoring znečištění Čištění vzduchu: - Suché filtry – odfiltrují až 97% prachových částic (různá vlákna, pěnové materiály či sorbenty) - Vodní filtry – filtrují i některé plynné polutanty (voda, případně slabě alkalická – pH 8,6 - 9) Látky aktivně zachycující polutanty - Alkalické pufry – látky schopné neutralizovat kyseliny a tím udržovat úroveň pH v přijatelných mezích (nejčastěji uhličitany – vápenatý nebo hořečnatý). Nejsou schopny zachycovat všechny typy škodlivin. - Aktivní uhlí – jeho částečky jsou díky svému velkému povrchu schopny na sebe vázat velká množství jiných molekul(fyz. adsorbce). Nevážou však například oxidy dusíku, resp. až po kombinaci s NaOH či KOH - Molekulová síta – používají se pro zachycení škodlivin, které se nevážou na aktivní uhlí. Jedná se o látky s mikroporézní strukturou – krystalické aluminosilikáty nebo aluminofosfáty. Pro molekulová síta je nebezpečná vysoká RV a některé typy kyselin. Optimálního účinku se dosahuje kombinací účinných látek (z komerčních výrobků lze uvést např. MicrochamberTM Products) Ideální vitrína Ideální vitrína je sestavena z inertních materiálů (sklo, vhodný kov), vyplněna inertním plynem o mírném přetlaku (dusík, argon), vhodně osvětlena a průběžně monitorována (s možností regulace RV a T); volba exponátů by měla zohledňovat jejich možnou interakci - nejvhodnější jsou monomateriálové prezentace. Doporučená literatura: Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 24 BERGER, I. – KULHAVÁ, B. – ŠIMČÍK, A. – VRAJOVÁ, J. – HLOŽEK . M.: Oddyho test – seznámení s tradiční metodou a získanými výsledky. In: Sborník z konference konzervátorů a restaurátorů. Brno 2007, s. 7 – 11. HILBERT, S. H.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002, 554 s. KOESLING, V.: Vom Feuerstein zum Bakelit. Berlin 1999. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002, 106 s. KUBIČKA, R. – ZELINGER, J.: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004. KÜHN, H.: Erhaltung und Pflege von Kunstwerken. München 2001, 607s. STRAKA, R. Preventivní péče. In ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 25 Ochrana sbírek v krizových situacích Základní typy ohrožení - Přírodní vlivy: – požáry, povodně, vichřice, zemětřesení, biologické napadeníAntropogenní vlivy : o – selhání techniky a mimořádná ohrožení (poškození technického zařízení, inženýrských sítí, poškození budov, průmyslové havárie, smogové situace, dopravní nehody) – úmyslné poškozování člověkem(kriminální činy – krádeže, vandalismus, ozbrojené konflikty a terorismus) Krizové plánování v kulturní instituci - analýza rizik a jejich prevence - plán ochrany osob a majetku Bezpečnostní systém kulturní instituce - systém evidence a dokumentace majetkusystém fyzické ostrahysoustava mechanických bariérelektronické zabezpečovací systémy Analýza rizik v objektu a jejich prevence 1.Vnější rizika – nedají se většinou ovlivnit přímo, ale některá z nich je možné snížit preventivními kroky. Jedná se zejména o blízkost nebezpečných provozů nebo látek, vegetace, vodních zdrojů apod. 2.Vnitřní rizika – dají se do jisté míry ovlivnit Jedná se zejména o nevhodné konstrukční řešení budovy, technický stav stavebních prvků a vybavení, absenci údržby, revizí a ostrahy objektu, nedodržování pravidel a směrnic (požární směrnice, depozitární řád apod.), nekvalifikovaný personál; často pramení z nedostatku financí Krizové řízení státu a instituce - Ústřední krizový štáb – aktivován při hrozbě krizové situace – při povodních je součástí i Ústřední povodňová komise. Krizový štáb kulturní instituce – organizuje činnosti, které jsou zaměřeny na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, realizaci a kontrolu činností, prováděných v souvislosti s řešením mimořádné události. Krizový štáb kulturní instituce Krizový štáb zabezpečuje: - vývoj a pravidelné prověřování a vyhodnocování účinnosti konkrétních preventivních opatření Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 26 - analýzu mimořádných událostíkontakt s IZS ČRdokumentaci průběhu záchranných akcí - vypracování krizového plánu - stanovuje priority a cíle v případě mimořádné událostisoustřeďuje veškeré informací o stavu sil a prostředků ke zdolání mimořádné událostidoporučuje např. vhodné typy hasebních látek s ohledem na možné sekundární poškození památek hasební látkouprověřuje krizovou připravenost a kontroluje napravování nedostatků•spolupracuje na projektové dokumentaci stavebškolí pracovníky Členy by měli být pracovníci následujících oddělení: - konzervace a restaurování - sbírkotvorného - ekonomicko-provozního - ostrahy a dozoru Činnosti krizového štábu při krizové situaciokamžitá aktualizace krizového plánu - organizace evakuace a vedení evidence osob a majetku během evakuace - zajištění bezpečného vstupu do objektu - uvolnění bezpečnostních bariér - spolupráce se základními složkami IZS na místě zásahu - dokumentace vývoje mimořádné události a záchranných operací - zabezpečení náhradního prostoru - organizace a koordinace činnosti záchranných skupin zaměstnanců - rozdělení místa zásahu na jednotlivé zónyzpracování výsledků záchranných činností do zprávy Krizový plán kulturní instituce základní část (informativní) – podrobný popis výchozí situace (charakteristika provozu, budov, rizika, dokumentace o školení) přílohová část (operativní) – plány konkrétních úkolů, úkoly pro zaměstnance, evakuační a požární plány, informace o smluvních partnerech, grafické přílohy, postupy při různých krizových situacích STRUČNÝ, PRAVDIVÝ A REALIZOVATELNÝ! Požární ochrana - vypracování dokumentace zdolávání požárů - vybudování systému požární poplachové signalizace - instalace věcných prostředků požární ochrany a stabilních hasících zařízeníostatní specifická opatření Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 27 Požární bezpečnostní zařízení - věcné prostředky požární ochrany – hasící přístroje (vodní, práškové , pěnové, sněhové, halonové) - požárně bezpečnostní zařízení – stavební bariéry, rozvody vody (mokré i suché), stabilní hasící zařízení - systém požární signalizace (EPS) – kouřová, tepelná, plamenná apod. – optimem je připojení na pult centralizované ochrany HZS ČR POZOR na rizika související s hořením sbírkových předmětů! Druhy hasicích přístrojů Vodní hasicí přístroj - vodní roztok (uhličitan draselný, snese –30 °C) - hasí pevné hořlavé látky (dřevo, uhlí, papír, sláma textil) a hořlavé kapaliny rozpustné ve vodě (alkohol, ketony) - nevhodný pro hořlavé kapaliny nerozpustné ve vodě (benzin, oleje, tuky) a hořlavé plyny - zákaz hašení elektrických zařízení pod proudem a lehkých a alkalických kovů prudce reagující s vodou (Mg, Na, K, Al), termit, karbid Práškový hasicí přístroj - granulát pokryje povrch předmětu a zabrání dalšímu hoření (NaH2CO3, (NH4)H2PO4, (NH4)2SO4) - hasí hořlavé kapalné látky a plyny i elektrická zařízení pod proudem do 110 kV - nevhodný pro pevné hořlavé látky a jemnou mechaniku a elektroniku - zákaz hašení lehkých a alkalických kovů (Mg, Na, K, Al), termit, karbid Pěnový hasicí přístroj - voda s dalšími aditivy, pěna lépe ulpívá na povrchu - hasí hořlavé pevné látky a kapaliny nerozpustné ve vodě - nevhodný pro plynné hořlavé látky a jemnou mechaniku a elektroniku - zákaz hašení elektrických zařízení pod proudem a lehkých a alkalických kovů prudce reagující s vodou (Mg, Na, K, Al), termit, karbid Sněhový hasicí přístroj - pěna tvořená CO2 odebírá kyslík a teplo - hasí elektrická zařízení pod proudem, hořlavé kapaliny a plyny, jemnou elektroniku a mechaniku, nosiče dat apod. - nevhodný pro pevné hořlavé látky ve velkém prostoru, - zákaz hašení lehkých a alkalických kovů prudce reagující s vodou, hořlavých prachů a volně uloženého materiálu – rozšíření požáru Pozor! – sníh CO2 má teplotu –76 °C Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 28 Halotronový hasicí přístroj - hasivo na bázi tetradekafluorhexanu účinně ochlazuje plameny a zabraňuje přístupu kyslíku k ohni - účinnější ale dražší alternativa k výše uvedeným přístrojům - hasí všechny typy hořlavých látek kromě žhnoucích pevných látek a lehkých a alkalických kovů Ohrožení vodou - povodně - havárie (topení, rozvodů vody, klimatizace) - hašení požáru vodou Kolečko první pomoci a záchranných prací - metodika záchranných akcí po zasažení vodou - základní pravidla - důležitá telefonní čísla - jednotlivé kroky při řešení krizových situací - jak zachraňovat jednotlivé materiály Před povodní - uzavření objektu - vyhlášení krizové pohotovostisvolání krizového štábukontakt s místní povodňovou komisí - aktualizace krizového plánu podle vývoje situaceposílení ostrahy objektů a zřízení povodňové hlídkykontrola případně doplnění zásob evakuačního skladu (osobních ochranných, zdravotních a technických)pořízení zásoby pitné vodyzprovoznění náhradního osvětlení Při povodni - zabezpečení resp. odpojení technických zařízení - protipovodňové zábrany a utěsnění oken, dveří a ostatních vstupůkontrola stavu vody a odtokové kanalizaceevakuace předmětů podle jejich významu do vyšších pater budovy nebo mimo objektkontaktování smluvních partnerů (připravených k pomoci) - zabezpečení chemikálií, kvůli kontaminaci vody - průběžná dokumentace situace - Nejúčinnější je včasná EVAKUACE! Po povodni - kontrola dodržování hygienických nařízení - uvolnění cesty povodňové vodě a zajištění volného odtokuprověření bezpečnosti stavbystanovení pořadí likvidace škodzajištění náhradních hygienických zařízení Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 29 - neprodlené zahájení záchranných prací v případě zasažení sbírek zajištění cirkulace vzduchu, aby nedošlo k rozvoji plísnívynesení dalších zasažených věcí a vyčištění prostorkontrola a opravy technických zařízení - dlouhodobé monitorování klimatu v objektu s následným přijetím vhodných opatření větrání, odvlhčování, desinfekceočištění zasažených prostor a vybavení, sušení na vzduchupři ošetřování sbírkových předmětů je nezbytné se obrátit na konzervátory- restaurátory. Na fasádu budovy je později vhodné nainstalovat tabulku s vyznačením výšky dosažené povodňovou vlnou. Sbírkové předměty je následně nezbytné ukládat nad touto hranicí Základní ošetření materiálu po zaplavení a)papír (knihy, grafiky, archiválie apod.) – omýt od bahna – uskladnit v nízké vrstvě na paletách nebo v přepravkách – zmražení alespoň na – 18 °C – zvolit vhodnou metodu vysušení (sušení teplým vzduchem, lyofilizace, postupné sušení za normální teploty a tlaku apod.) – již při záchraně je vhodné provádět selekci a vyřazovat předměty, které jsou duplicitní a nebo snadno nahraditelné b)fotografie – omýt a nechat oschnout, případně zabalit a zmrazit – pokud možno nesahat na povrch! – pokud možno přefotit ještě před zmražením c)malby na plátně – opatrné odstranění bláta z líce i rubu – postupné, pomalé vysušování v horizontální‘ poloze – zarámované obrazy je vhodné vyrámovat a případné změny napnutí regulovat pomocí blind rámu d)nástěnné malby – omýt vodou, příp. desinfikovat (kontrolovaně větrat) e)dřevěný nábytek – omýt od bahna – připevnit nebo přiložit všechny odpadající části – sušit velmi pomalu f)kovy, keramika – omýt čistou, nejlépe demineralizovanou vodou a vysušit a) osobní vybavení : – ochranné oděvy (voděodolné ale prodyšné), holínky, rukavice, roušky, desinfekční prostředky, ochranné brýle b) pomocný materiál a vybavení: – stoly, vany, misky, kbelíky, kartáče, štětce, houby, šňůry, kolíčky, podložky na sušení, PE fólie, sáčky a pytle, přepravky, PE dózy, palety, exikátory, silikagel, odvlhčovače apod. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 30 Povodně 2002 – Archeologický ústav Praha, AV ČR Ohrožení požárem - vlivem přírodní katastrofy (požár z horka, vichřice, zemětřesení) - technická závada (elektroinstalace) - selhání lidského faktoru (nedodržení bezpečnosti práce, depozitárního řádu apod.) - žhářství Specifika požárů v kulturních institucích - 97 % požárů poškozujících sbírky vzniká mimo prostory, kde jsou sbírky uloženy či vystaveny - v každém muzeu hoří průměrně jednou za 200 let - při zasažení ohněm dochází obvykle ke zničení organických materiálů, poškozeny mohou být i ostatní - zachráněné předměty mohou být postiženy žárem, prudkým ochlazením, zplodinami požáru a použitým hasivem - často dochází ke změně chemických a fyzikálních vlastností anorganických materiálů Zásady při zachraňování předmětů po požáru - počkat do dohoření požáru - začít s odstraňováním sutě z míst, kde nejsou předměty - se zachráněnými předměty manipulovat co nejšetrněji - pokud je organický materiál vlhký nebo mokrý viz ohrožení vodou (vysušení nebo zmražení) - anorganický materiál očistit (voda, pára, mechanicky aj.) a vysušit - uložit v suchém prostředí V krizových situacích má vždy přednost ochrana lidských životů a zdraví před záchranou sbírkových předmětů. Při záchraně muzejní sbírky je třeba usilovat nejen o záchranu hmoty sbírkového předmětu ale též o uchování informací o jeho funkci ve sbírce. Doporučená literatura HILBERT, S. H.: Sammlungsgut in Sicherheit. Berlin 2002, 554 s. JIRÁSEK, P.: Příručka k požární ochraně kulturních institucí. Brno 1999, 39 s. Kolečko první pomoci a záchranných prací. Ćeský komitét Modrý štít, Český výbor ICOM, AMG ČR, Praha 2004. KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. SÚPP, Praha 2002, 106 s. KUBIČKA, R. – ZELINGER, J.: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 31 STRAKA, R. Preventivní péče. In ĎUROVIČ, M. a kol.: Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha 2002, s. 79 – 198. WAIDACHER, F.: Príručka všeobecnej muzeológie. Bratislava 1999. ZELINGER, J.: Ochrana dřevěných historických objektů v Norsku a Švédsku proti požáru. In: Sborník z konference konzervátorů a restaurátorů. Brno 2007, s. 19-23. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 32 Indikátory efektivnosti preventivní konzervace v muzeu Indikátory ICCROM - kontrolní seznam“ 35 otázek určených pro muzea - byly vytvořeny v rámci projektu „Teamwork for Preventive Conservation“ - mají napomoci udělat si vlastní analýzu přístupu k preventivní konzervaci v daném muzeu - na otázky se odpovídá ano - ne 1. Základní rámec práce muzea 1.1 Má muzeum písemný plán činnosti zahrnující dodržování zásad preventivní konzervace? 1.2 Je dodržování preventivní konzervace ředitelstvím pravidelně kontrolováno? 2. Finance – plánování 2.1 Má muzeum tří až pětiletý plán preventivní konzervace? 2.2 Má muzeum část rozpočtu vyčleněnu pro preventivní konzervaci? 2.3 Připravuje muzeum roční plány preventivní konzervace a hodnotí strategii a úspěšnost při získávání prostředků na tyto účely? 2.4 Má muzeum zmapovány potenciální sponzory, kteří by podpořili jeho plány v rámci preventivní konzervace? 3. Vzdělávání 3.1 Mají všechny profese zastoupené v muzeu v popisu práce odpovědnost za preventivní konzervaci (konzervátor-restaurátor, kurátor, ředitel, průvodce, technik, hlídač, pracovník údržby a úklidu)? 3.2 Existuje skupina pracovníků vytvořená z profesí zmíněných bodě 3.1, která se schází minimálně každých šest měsíců a plánuje a dohlíží na realizaci politiky preventivní konzervace? 3.3 Je v muzeu pověřený pracovník odpovědný za dokumentaci a inventarizaci sbírek? 3.4 Má muzeum vytvořený krizový štáb koordinující činnost v souvislosti s krizovými situacemi? (požár, povodeň, zemětřesení, krádež, vandalství apod.) Má muzeum jinou skupinu pracovníků specializovanou na určitou část preventivní konzervace? 3.5 Zajišťuje muzeum potřebné vzdělávání a školení zaměstnanců v oblasti preventivní konzervace (např. vysokoškolské studium, krátkodobé kurzy, návštěvy jiných muzeí, konferencí)? 3.6 Má muzeum dostatek informací o preventivní konzervaci (knihy, časopisy, webové stránky atd.) a jsou přístupné zájemcům z řad muzejních pracovníků, brigádníků a badatelů? 3.7 Disponuje muzeum psanými směrnicemi o preventivní konzervaci, které by byly k dispozici zaměstnancům, brigádníkům a badatelům? 4. Sbírky 4.1 Existuje písemný inventární seznam všech sbírkových předmětů? 4.2 Je v tomto seznamu uvedeno rovněž jejich umístění? 4.3 Byla v průběhu uplynulých 5-ti let provedena inventarizace (korespondují čísla předmětů se seznamem)? 4.4 Můžete během pěti minut vyhledat podle seznamu objekt z depozitáře (před odpovědí zkuste podle seznamu náhodně vyhledat 15 předmětů)? Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 33 4.5 Provádí muzeum stálé posuzování stavu svých sbírek z hlediska nutných zásahů? 4.6 Má muzeum vytipovány předměty vyžadující speciální zacházení z hlediska preventivní konzervace kvůli jejich významnosti nebo citlivosti? 4.7 Má muzeum krizový plán záchrany a evakuace sbírek pro případ živelných pohrom? 5. Budova 5.1 Má muzeum plány s vyznačením současného využití prostoru jeho budov (např. umístění a zastoupení prostor pro depozitáře, dopravu, expozice, veřejné prostory a kanceláře)? 5.2 Má muzeum plán a časový harmonogram, kterým bude realizovat zlepšení při využití prostoru, které by mělo přispět k lepší ochraně sbírek (zmenšit jejich pohyb, zlepšit pohyb návštěvníků a zaměstnanců, zvětšit úložné prostory, vymezit prostor pro zapůjčené sbírky)? 5.3 Jsou minimálně jednou ročně provedeny v muzejních budovách inspekce technického stavu (základy, zdi, střecha, okna a dveře, potrubí, topení, klimatizace a elektroinstalace)? 5.4 Má muzeum plán, jak zajistit úložné prostory pro předpokládané přírůstky v časovém horizontu 10-ti let? 5.5 Jsou depozitáře pro sbírky důsledně odděleny od prostor, ve kterých jsou skladovány látky a materiál potencionálně nebezpečné jako stavební materiál, čistící prostředky nebo chemikálie? 5.6 Jsou používány v depozitárních prostorách regály a další mobiliář vhodný pro muzejní sbírky? Jsou zároveň dobře přístupné prostory určené pro studium, manipulaci a balení sbírek? 6. Prostředí 6.1 Provádí muzeum systematické měření úrovně osvětlení v expozicích? 6.2 Provádí muzeum systematické měření teploty a relativní vlhkosti a má plány na eliminaci problémů s tím souvisejících? 6.3 Monitoruje muzeum vzdušné polutanty (např. prach, oxidy síry a dusíku) a má plány na eliminaci problémů? 6.4 Vybírá muzeum materiály pro obaly, vitríny, regály a další vybavení s ohledem na riziko poškozování chemickými látkami, které se mohou z těchto materiálů uvolňovat (např.prostřednictvím literatury, konzultacemi s odborníky nebo testuje samo materiály – Oddyho test)? 6.5 Existuje v muzeu jednotný a účinný přístup k monitorování a hubení škůdců (tzv. pest management)? 7. Zapojení veřejnosti 7.1 Má muzeum program pro veřejnost, ve kterém by jí přiblížilo preventivní konzervaci (panely, publikace, praktické ukázky, webové stránky)? 7.2 Podniká muzeum kroky, které počítají se zapojením veřejnosti do problematiky preventivní konzervace (poradenství soukromým sběratelům, představovaní muzejních projektů veřejnosti nebo účast veřejnosti na muzejních projektech a akcích)? 7.3 Vytváří muzeum speciální projekty v oblasti preventivní konzervace, které jsou určeny pro děti? 7.4 Vytváří muzeum speciální projekty v oblasti preventivní konzervace, které jsou určeny pro média, vlády (národní, regionální) a další zainteresované subjekty (tzv. rozhodovatele)? Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 34 Vyhodnocovací tabulka Vyhodnocení - za každou kladnou odpověď vyšrafujte jeden obdélník tabulky podle tématu - prázdný sloupec daného tématu odkazuje na nedostatky, které by měly být napraveny - naopak vyšrafovaný sloupec znamená pozitivní přístup k preventivní konzervaci v daném tématu - preventivní konzervace není doménou jen konzervátorů-restaurátorů a stejně jako zodpovězení jednotlivých otázek, vyžaduje mezioborový přístup a komunikaci mezi jednotlivými osobami Doporučená literatura: PUTT, N., SLADE, S.: Teamwork for Preventive Conservation. ICCROM Rome 2004, 50 s. www.iccrom.org Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 35 Management rizik v muzeích Management rizik - systematický interaktivní proces, jehož hlavním cílem je analýza možných rizik a jejich ovládání, směřující k omezení četností realizací nebezpeční a zmenšení jejich závažnosti - smyslem managementu rizik je snaha objevit a porovnat jednotlivé hrozby a navrhnout řešení, která tyto hrozby sníží - uplatňuje se především v ziskovém sektoru - je součástí tzv. rizikového inženýrství (systematický proces zvláště při etapě plánování projektu) - důležitou součástí mnoha průmyslových a ekonomických odvětví – např. pojišťovnictví Management rizik riziko – předpokládaná ztráta, která nastane v případě realizace scénáře v budoucnosti; je vyjádřená v peněžních nebo jiných jednotkách; riziko je kombinací pravděpodobnosti a následku (škody) pravděpodobnost – jaká je možnost, že bude riziko realizováno následek – dopad realizace rizika scénář rizika – soubor všech relevantních informací, které jsou třeba pro zhodnocení rizika (může obsahovat i hypotetický sled událostí vedoucích k riziku v budoucnosti) analýza rizik – systematický proces určený k pochopení podstaty rizika a k vyvození jeho stupně zhodnocení rizik –souhrn činností směřujících k odhadu rizik, zahrnuje identifikaci, analýzu a ocenění rizik snížení rizika – všechny činnosti, které vedou k redukci pravděpodobnosti, negativních následků nebo obou faktorů v souvislosti s rizikem řešení rizika– zavádění navržených a obhájených činností, které snižují zhodnocené riziko nejistota – protože jde o odhad budoucích jevů na základě minulých událostí je potřeba počítat s nejistotouSystém managementu rizik Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 36 Management rizik muzejních sbírekvyvinutý Kanadským konzervátorským institutem (CCI) ve spolupráci s Kanadským přírodovědným muzeem - vychází z australských a novozélandských norem o managementu rizik a australských směrnic pro zhodnocení signifikance (významovosti) - sběr a třídění relevantních dat - klasifikace získaných informací podle jednotné metodiky (možnost srovnání) - navržení opatření - prezentace projektu majiteli či vlastníku sbírek, investorovi apod. - kvalifikovaný odhad jakým způsobem a jak moc budou muzejní sbírky (předměty) poškozeny v určitém časovém horizontu - usnadňuje rozhodování v souvislosti s ochranou a využíváním sbírek těm, kteří jej činí Stanovení kontextu - všechny informace potřebné ke kvalifikovanému rozhodnutí: o současnost sbírek (uložení, přístup, stav…) o minulost sbírek (dřívější zásahy, poškození jednotné metodiky - možnost srovnání) o informace o jednotlivých „perimetrech“ (úrovních) ovlivňujících sbírky - informační zdroje: o pozorování o rozhovor s kurátory, odborníky a ostatními relevantními osobami o archivní materiál týkající se předmětů a dalších úrovníinformační databáze (obecné, speciálně vyvinuté pro management rizik) Identifikace rizikklasifikace různých typů nebezpečí pro konkrétní předměty nebo skupinu předmětů - 10 negativních faktorů: o přímé fyzické poškození o zloději, vandalové o požár o vodaškůdci o znečišťující látky o záření o nevhodná teplota o nevhodná relativní vlhkostdisociace Ocenění rizika - existuje několik metodik jak ocenit jednotlivá rizika - CCI ve spolupráci s Kanadským přírodovědným muzeem a ICCROMem vyvinul v roce 2007 novou skórovací metodu - každé riziko je vyjádřeno 3 kritérii s bodovým hodnocením od 0,5 do 5 (viz příloha) Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 37 Řešení rizik - navržení metod, postupů a opatření vedoucí ke snížení rizika - simulace snížení rizika - preventivní opatření (regulace /úprava negativních faktorů, metodické pokyny pro personál a návštěvníky…) - ošetření (metody sanační konzervace a restaurování) - více variant a scénářů (nikdy neexistuje jen jedno řešení) - vypracování harmonogramu pro implementaci jednotlivých fází řešení - finanční (předběžná) kalkulace při zavádění řešení Závěr - management rizik pomáhá v muzeu řešit všechna rizika týkající se sbírek - díky němu je možné se kvalifikovaně rozhodovat a určovat priority - preventivní konzervace je nedílnou součástí managementu rizik – bez jejích poznatků není možné provést kvalifikovaný odhad rizika ani navrhnout odpovídající řešení Doporučená literatura: Risk management AS/NZS Standards 4360:2004 . Sydney-Wellington 2004. Handbook – Risk Management Guidelines Copanion to AS/NZS 4360:2004. Sydney-Wellington 2004. The conservation Assessment: A Proposed Model for Evaluating Museum Environmental Management Needs Framework for the Preservation of Museum Collections, Ottawa 1998. WALLER, R., SMYK, L.: Assessing and Managing to your Collections. Birmingham 2007. ASHLEY-SMITH, J.: Risk Assessment for Object Conservation. Oxford 1999. TICHÝ, M.: Ovládání rizika. Analýza a management. Jihlava 2006. Osnova k přednáškám Základy preventivní konzervace 38