ZDRAVÁ ŠKOLA BD07304_ LITERTATURA: Střelec,S.:Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido,1998,ISBN 80-85931-61-3 Střelec,S.:Studie z teorie a metodiky výchovy . Brno : MSD 2002, ISBN 80-86633-00-4 Havlínová,M. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu. Praha : Strom, 1994 MENS SANA IN CORPORE SANO to je výrok Johna Loocka (1632 – 1704), který znamená v překladu „Ve zdravém těle zdravý duch“. (převzato také dr.Mir. Tyršem ,1832-1884,zakladatel Sokola, první a dlouholetý náčelník, profesor dějin umění na UK Praha) BD06529_ Světová zdravotnická organizace (WHO) INICIOVALA PROGRAMY na podporu ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU v podobě projektů ZDRAVÉ MĚSTO ZDRAVÁ ŠKOLA, ZDRAVÝ PODNIK. , SY01265_ Evropskou chartu životního prostředí a zdraví. 1989 CO CHARTA OBSAHUJE ? 1) NA PRVNÍM MÍSTĚ JE TO STAROST O KVALITU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ S DOSTATEČNOU INFORMOVANOSTÍ O NĚM 2) ODPOVĚDNOST VLÁD A VĚŘEJNÝCH ÚŘADŮ, NEVLÁDNÍCH ORGÁNŮ, INSTITUCÍ, 3) PRÁVNICKÝCH A SOUKROMÝCH OSOB ZA OCHRANU ZDRAVÍ PŘED ŠKODLIVÝMI ÚČINKY : PROSTŘEDÍ chemického fyzického biologického mikrobiologického sociálního PE01605_ Česká republika byla mezi prvními s e d m i zeměmi Polsko Maďarsko Belgie Irsko Dánsko Řecko ČR ZDRAVÁ ŠKOLA dr. J.Svobodová,PdF MU nObdobí let 1986 – 1990 nObdobí let 1996 – následná léta nObdobí let 1991 – 1995 Období let 1986 – 1990 nnedostatek pohybu n •kouření •nezdravé a nevhodně složená strava •energeticky naddimenzovaná strava •Navíc konkrétně ve škole to, co až do té doby nepřipustila – nadměrná psychická zátěž a stres „ (J.Svobodová)¨ Období let 1991 – 1995 Druhá etapa je již pod vlivem oficiálního vstupu mezi sedm evropských zemí, kde pracovní materiál ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ v rámci evropské projektové dimenze se označuje jako ZDRAVÁ ŠKOLA. Období let 1996 – následná léta •že se okruh působení rozšiřuje i o mateřské školy •vtažení rodičů a veřejnosti •zahrnuje i vytváření dovedností, •ke správnému využívání znalostí Jedná se např. o takové okruhy Správná zdravá výživa Dostatek pohybu Otužování Péče o tělo Kamarádství Ochrana před nákazami Ochrana před úrazy Ochrana před dalšími škodlivými vlivy J.Svobodová VÝCHOVA KE ZDRAVÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU CO JE ZDRAVÍ ? CO JE ZDRAVÍ ? HH01669_ CO JE ZDRAVÍ ? HH01669_ HH01669_ Velmi často se názor na zdraví zužuje na otázku přítomnosti nemoci , ale je potřebné jej chápat komplexně, ncelostně jako soulad a harmonii v nrovině psychické, nfyzické, n sociální na duchovní (Havlínová) Dochází na styčném rozhraní ke styku a prolnutí dvou přístupů nholistického interakční vysvětlit zdravý životní styl jako : působení na lidi ve všech věkových kategoriích a především na děti a mládež tak, Aby byli schopni se naučit vnímat starost o svoje zdraví nJako svoji povinnost i právo nAby zdraví bylo chápáno jako nevratitelná hodnota nO kterou stojí za to usilovat nUvědomit si, jakou hodnotu přiřazují svému zdraví ve své hodnotové hierarchii nKdy nesou za vlastní zdraví největší podíl nPěstovat patřičné návyky, které zdravý život podporují OTÁZKA : Kam by měla směřovat výchova ke zdravému životnímu stylu ? OTÁZKA ……………..JAK ??????? Začít vědomě a usilovně se o s svoje zdraví starat Uvědomovat si svoji odpovědnost OBECNĚ : SESTAVOVÁNÍ JÍDELNÍČKU PŘÍLEŽITOSTNÍ KONZUMACE ALKOHOLU V MALÉM MNOŽSTVÍ (př. Churchilla) Akceptovat stavy ovzduší (slunce, ozón) Pravidelný denní režim – cvičení,relaxace Péče o svůj psychický stav, asertivita, stresory) Uvědomovat si rizika nakažlivých onemocnění,jim preventivně předcházet Umět předcházet konfliktům a včas řešit problémy Zvládnout způsoby komunikace ve světě ostatních lidí Zvažovat o svobodě, odpovědnosti, hodnotách Smyslu a cíli vlastního života, o ideách a ideálech Snažit se najít vlastní „ modus vivendi „ Projekt ZDRAVÁ ŠKOLA ve výukových učebních plánech Ø snad nejvýrazněji reaguje na posilování zdraví a zdravého vývoje, neboť kromě předpokládaného průřezu všemi předměty, jako jediný výukový program vyčleňuje jako samostatný program do obsahu soustavy předmětů. ZÁKLADNÍ ŠKOLA : OBECNÁ A OBČANSKÁ ŠKOLA NÁRODNÍ ŠKOLA