Didaktika astronomie ASTRONOMIE V PLANETÁRIU Role hvězdáren a planetárií Držet si odstup od masového emočního zájmu? Být pro všechny – většinová náklonnost se totiž nedá přehlížet. ATRAKTIVITA Hvězdárny jsou veřejnoprávní organizace, ne klubovny. Bylo by tragédií, kdyby se staly intelektuálním zatuchlým ghettem. Ten, komu by to vyhovovalo, jí buď nepřeje, nebo jí nerozumí. 15 000 př. n. l. 2 000 př. n. l. 125 př. n. l. 50 př. n. l. Orrery 16. století 17. století 1654 18. století 1923 60. léta 20. století OmniMax Laserium StarLab Digistar Nejsou planetária dinosaury? • Neutuchající zájem veřejnosti. • Architektonické uspořádání planetária samo o sobě na návštěvníky působí mystickým dojmem a takto připravený prostor nemůže být nikdy nahrazen výukou ve školní třídě. • Nejde jenom o projekci hvězdné oblohy, nýbrž o vizualizaci nejrůznějších astronomických jevů, ale také matematiky, fyziky, obecně vědy, ale také umění. • Kombinace projekce hvězd a špičkových astronomických záběrů je motivační a bezesporu přivádí diváky k zájmu o přírodní vědy. • Představují nenahraditelnou vzdělávací pomůcku – obzvlášť v kombinaci s dobrým moderátorem. • Dává práci přibližně 150 lidem (v České republice). Ve všech případech je nezbytné zdůraznit, že technika nesmí být objektem obdivu, nýbrž je prostředkem, jak něco sdělit návštěvníkům. Opto-mechanické planetárium Digitální planetárium Základní podoba představení • Automatické pořady • Živé přednášky • Kombinovaná show Základní podoba představení • Většinový divák – ČT 1, TV Nova, Prima • Vzdělávací pořady – ČT 2 • Dětské pořady – ČT 2 • Planetárium jako kulisa – Arte 1. Příprava pořadu 2. Scénář 3. Obrazová režie 4. Zvuková režie 5. Technická režie 6. Reklamní kampaň 7. Slavnostní premiéra 8. Masírování veřejnosti Proces tvorby Ekonomická náročnost tvorby • „low cost“ – 100 až 250 tisíc Kč • 20 min. 4kx4x – 1 a 3 miliony Kč Úkol: Navrhněte námět (1 odstavec textu) a bodovou osnovu 60minutového pořadu ve velkém planetáriu.