Vyhodnoceni pedagogických praxí studentů přírodovědných oborů z MU Brno v posledních dvou letech (2010 – 2011) ................................................................................................... .................................................... 1. Jak jste PřF MU instruováni v tom směru, k čemu pedagogická praxe slouží, jak ji máte vést, jak máte se studenty konkrétně pracovat? Velmi kuse či vůbec, metodické materiály chybí nebo jsou bez bližšího vysvětlení nepoužitelné. Výjimku tvoří „Fyzikální kavárna“ doc. Bochníčka, kde se řeší problematika „čerstvých absolventů“. 2. Jak jsou studenti PřF MU informováni o smyslu a průběhu pedagogické praxe, jaká je míra jejich motivace? O smyslu ped. praxí jsou studenti informováni, motivace je velmi různá. Zřetelně vyšší je motivace studentů souvislých ped. praxí. Průběžné ped. praxe si studenti často zapisují jen kvůli zisku kreditů a na jejich motivaci je to znát. Řadě studentů zcela chybí zájem o budoucí výkon povolání učitele. 3. Jak jsou studenti PřF MU didakticky vybaveni k výkonu pedagogické praxe (informovanost o učivu v RVP, znalost pedagogických jevů, práce s cíli, ovládání didaktických metod apod.)? Studenti jsou celkem dobře didakticky vybaveni. Znalost RVP je ovšem prakticky nulová. 4. Co Vám osobně nejvíce chybí k tomu, abyste mohli efektivněji vést pedagogické praxe studentů PřF MU - informačně a organizačně od fakulty, od vedoucích pracovníků školy (VU PK, ZŘ, ŘŠ), v oblasti teoretické – odbornost, didaktika apod.? Je nutné, aby učitel na SŠ získal metodické a organizační pokyny pro PP s předstihem před započetím PP. Není vždy možné zařídit, aby praxe probíhala v odborných učebnách. V programu učitele a studenta se těžko hledá prostor pro vzájemnou interakci (zejm. pro rozbor hodin). 5. Co z Vašeho pohledu nejvíce chybí studentům PřF MU, aby jim mohla pedagogická praxe pomoci získat kompetence, které budou potřebovat k výkonu povolání učitele gymnázia? Studenti nemají během ped. praxí dostatek času, „honí“ i jiné školní povinnosti. Mají tendenci splnit povinné penzum hodin v co nejkratším časovém úseku. Bylo by třeba organizovat praxi tak, aby student mohl vyučovat několik hodin v jedné třídě v souvislé řadě (seznámení se třídou, návaznost, zpětná vazba apod.). To by vyžadovalo min. 4 týdny volna jen pro ped. praxi. Studenti by se měli se školním vzdělávacím programem seznámit před nástupem do školy. Pedagogické praxe do budoucna (z pohledu klinické školy) ................................................................................................... .................................................... Informovat učitele středních škol o způsobu přípravy studentů na výkon pedagogické praxe. * Teoretická příprava – rozsah, obsah, metodika přípravy * Kurzy * Skripta * Předchozí praktické zkušenosti studentů Seznámit učitele s projektem OP VK, s jehož podporou budou praxe organizovány * Klíčové aktivity * Monitorovací indikátory * Součinnost při přípravě MZ (prezenční listiny, smlouvy, výkazy) Plánovat zodpovědně výkon pedagogických praxí * V předstihu pro celý školní rok naplánovat praxe konkrétních studentů * Vytvořit studentům časový prostor pro výkon souvislé pedagogické praxe, který by umožnil začlenění studenta do života školy po dobu min. 4 týdnů – každodenně, v rozsahu pracovní doby učitele * Průběžné pedagogické praxi vyhradit v rozvrhu studentů čas tak, aby mohl student do klinické školy docházet pravidelně ve stejnou dobu, aby mohl sledovat výuku např. v jedné konkrétní třídě po delší dobu (např. každý pátek dopoledne) * Koordinovat podobu pedagogických praxí v jednotlivých aprobačních předmětech Spolupracovat s učiteli klinických škol na přípravě pedagogických praxí * Formulovat jasně požadavky na učitele, který má vést pedagogické praxe * Zpřístupnit informační kanál o pedagogických praxích nejen pro vedení školy ale i pro učitele * Zpracovat E-learningový kurz pro učitele klinických škol, kteří vedou pedagogické praxe * Prezentovat výsledky pedagogických praxí vedení klinických škol, případně učitelům * Zapojit do přípravy studentů na pedagogické praxe praktiky ze škol