Výběr a uspořádání učiva biologie na střední škole • velký nárůst biologických poznatků • časově omezená školní docházka • „pevně“ stanovené hodinové dotace kritéria výběru a uspořádání učiva redukce poznatků You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Výběr a uspořádání učiva podle - ročních období a biotopů - systému organismů - hledisek obecné biologie - analýzy životních funkcí - aplikace biologických poznatků You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Roční období a biotopy Základem výuky je popis životních procesů v biotopech a bezprostřední kontakt s organismy. Výhody: • žáci poznávají organismy ve stejných „logických“ skupinách, v jakých se s nimi setkávají v přírodě • respektování sezónního principu • snazší uplatnění metod pozorování a pokus. ČR: řada učebnic Ekologického přírodopisu pro ZŠ a nižší ročníky gymnázií, D. Kvasničková a kol. (Fortuna). You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Kvasničková D. a kol.: Ekologický přírodopis pro 6. ročník Základní školy. – Fortuna, Praha. Ukázka z učebnice přírodopisu vycházející z osnov pro Ekologický přírodopis You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Systém organismů Základem výuky je upravený (didaktizovaný) vědecký systém, v němž jsou z jednotlivých taxonomických kategorií vybírány vhodné typy. Ve všech současných středoškolských učebnicích biologie čtyřletých a vyšších ročníků víceletých gymnázií je učivo vybíráno a osnováno tímto způsobem. • ZŠ - modelový druh, na něm vyvozenacharakteristika vyšší taxonomické kategorie • SŠ - obecná charakteristika vyšší systematické jednotky + nejdůležitější zástupci Výhoda: ucelené poznatky o dané biologické disciplíně Nevýhoda: formální vědomosti (obohacení učiva o zajímavé poznatky z ekologie, etologie, biogeografie, fylogeneze atp.). You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Kubát a kol.: Botanika. – Scientia, Praha, 1998. Ukázky ze středoškolských učebnic botaniky, vycházejících ze zjednodušeného systému rostlin Dra A. Pokorného Názorný přírodopis rostlinstva. – Praha, 1870. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Příklady současných systematických učebnic pro střední školy Kincl L., Kincl M., Jakrlová J. (1994), Fortuna, Praha. Jelínek J., Zicháček V. (1996), Fin Publishing, Olomouc. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Kubát a kol. (1998), Scientia, Praha, 1998. Příklady současných systematických učebnic pro střední školy You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Obecná biologie Při výběru učiva je kladen důraz na obecné a charakteristické vlastnosti organismů a procesy v nich probíhající. V tomto duchu byly psány některé učebnice z 80. let minulého století, které byly často kritizovány za nesrozumitelnost textu i obrazových příloh. Ukázka je z učebnice Stloukal M. et al.: Biologie pro III. ročník gymnázií. – SPN, Praha, 1986. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Analýza životních funkcí Základem této strukturace učiva z biologie člověka rozpracované v Německu jsou následující tři množiny, představující různé úhly pohledu: Člověk jako organismus podléhá biologickým zákonitostem. Člověk je začleněn do komplexu společenských vztahů. Člověk a společnost jsou závislí na prostředí, do nějž jsou integrováni. Kladem přístupu je snaha o vzájemné propojení sociálních a individuálních problémů s biologickými poznatky. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Cibis N. a kol.: Člověk. – Scientia, Praha, 1996. Příklad současné učebnice biologie člověka pro střední školy strukturované na základě analýzy životních funkcí You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Aplikace biologických poznatků vychází ze snahy více respektovat životní potřeby, zájmy a problémy žáků. Odborně biologické hledisko je poněkud potlačeno, jakož i zásady vědeckosti, soustavnosti a postupnosti. Příkladem takto strukturovaného učiva mohou být učebnice ze 60. let minulého století. Strumhaus O., Šula J. a Mrkos O.: Botanika. Část I. Učebnice pro 6. postupný ročník. Část II. Učebnice pro 7. postupný ročník. – Praha, 1954. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Literatura: Altmann A.: Úvod do didaktiky biologie. – SPN, Praha, 1974. Čížková V.: Jak koncipovat učivo středoškolské biologie. – In: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie v Nitre, 5.-6. September 2002, str. 9, 10. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta prírodných vied, 2002. Ducháč V.: Koncipování učiva jako profesní kompetence učitele biologie. – In: Sborník abstraktů z konference Oborová didaktika a její úloha v přípravě učitelů přírodopisu a biologie, 11. 2. 2004, str. 33. Univerzita Karlova, Praha, 2004. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com)