list-rostliny-fotosynteza.jpg Fotosyntéza •patří k jednomu z nejstarších a nejdůležitějších dějů v přírodě •přeměna světelné E na chemickou, pomocí které se z anorganických látek tvoří organické •spolu s glukoneogenezí patří mezi procesy, při kterých vznikají sacharidy •pro správný průběh nutný fotosyntetický aparát • Rovnice fotosyntezy •přeměna světelné E na chemickou, pomocí které se z anorganických látek tvoří organické • • Fotosyntetický aparát •lokalizován v tylakoidech chloroplastů (u vyšších rostlin) • (řasy- chromatofory, prokaryota- volně v cytoplazmě) • • •obsahuje fotosyntetická barviva –Chlorofyly (zelená barviva) –Karotenoidy (červená b.) a xantofyly (žlutá´b.) • • • • • bunky mezofylu.jpg prenos fotonu.gif loroplast.jpg list-rostliny-fotosynteza.jpg tylokoidni membrana.jpg fotosynteza%20a%20dychanie%20mo_html_383a275 chlorophyll.gif karoten xantofyl chlorofyl a, b xantofyl.jpg beta_karoten.gif Procesy fotosyntézy •Složitý proces fotosyntézy lze rozdělit na dvě fáze: • • primární fáze – světelná fáze • sekundární fáze – temnostní fáze Světelná fáze (primární fáze) •probíhá v membráně tylakoidů v chloroplastech • •světelná fáze probíhá za účasti dvou fotosystémů : FOTOSYSTÉM I • FOTOSYSTÉM II • •tyto fotosystémy se navzájem liší svými pigmenty (a tedy účinností v jiných oblastech vlnových délek) FOTOSYSTÉM I (PI resp. P700) •absorpční maximum při 700 nm •přijme světelné kvantum (sníží se ox-red potenciál) uvolní se 2e- (elektrony) • zachyceny FeS-proteinem • • předány do systému redox. přenašečů • putují až k Feredoxinu-Fd •od Fd jsou 2 možné cesty • • • • 2 možné cesty: • –přecházejí na komplex cytochromů b, f a plastochinonu za současného uvolnění značného množství energie => syntéza ATP a vracejí se zpět na PI = cyklická fosforylace (I.) –(probíhá hlavně je-li dostatek redukčního činidla NADPH+H+) • –jsou využity pro syntézu NADPH+H+ (IV.) (protony H+ jsou dodávány z fotolýzy vody) • > Fotos I Fotos II FOTOSYSTEM II (PII resp. P680) •absorpční maximum při 680 nm •přijme světelné kvantum uvolní se 2e- • • zachyceny přenašečem Q • • předány do systému redox. přenašečů • • putují až k fotosystému PI • V průběhu předávání e- dochází ke vzniku ATP = necyklická fosforylace (II.) • tím se stává PII elektrondeficitní, chybějící 2e- fotosystém PII získá fotolýzou vody • > Fotos I Fotos II Fotolýza vody – Hillova reakce • •H2O 2 H+ + 2 e- + ½ O2 • –protony (H+) → redukce NADP+ (→ NADPH + H+) –elektrony (e-) → regenerace PII –kyslík (O2) → uvolňuje se do atmosféry – • > Fotos I Fotos II fotosynteza.gif •ZDROJE: •http://www.ekobydleni.eu/solarni-energie/umele-listy-zvladaji-fotosyntezu-lepe-nez-ty-skutecne •adam72.wz.cz/fotosynteza.doc •http://chaitanya1.wordpress.com/2007/07/09/strawberries/chlorophyll/ •http://slovnicek-jjanynka.blog.cz/1003/x-y •http://www.sinicearasy.cz/134/Chlorophyta •http://en.wikipedia.org/wiki/Chloroplast •http://kchf-45.karlov.mff.cuni.cz/~jakub/uvod.htm •http://moodle.esu13.org/course/view.php?id=1164&topic=4 •http://photosynthesis-hydrogenfuel.wikispaces.com/ •http://www.oskole.sk/?id_cat=55&clanok=9014 •http://orion.chemi.muni.cz/e_learning/=Texty/25-Fotosyntesa/25-Fotosyntesa.htm •http://ceskolipska.cz/files/11/metsach_www.doc • • • • • • • •