Fyzikální ústavy Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Státní zkouška z didaktiky fyziky: příklady k řešení Varianta A U každé úlohy v každém jejím oddílu zformulujte jednoduché otázky, jejichž zodpovězení provede studenta střední školy krok za krokem celým výpočtem. Úloha 1 Kuličku o hmotnosti m a poloměru r vypustíme z klidu z výšky h po nakloněné rovině, která má úhel sklonu a. Nakloněná rovina je zakončena svislou kruhovou smyčkou o poloměru R 3> r (tzv „smyčka smrti", viz obrázek 1). Tíhové zrych- Obrázek 1: lení je g. Koeficient statického tření mezi kuličkou a dráhou je /0. Požadujeme, aby se kulička po celou dobu kontaktu s dráhou odvalovala bez prokluzu. Určete a) podmínky, které musí splňovat zadané veličiny, aby kulička prošla i nejvyšším bodem smyčky, tj. aby se od dráhy neoddělila, určete výšku h vyhovující těmto podmínkám, b) podmínky, které musí splňovat zadané veličiny, aby byl splněn požadavek a) a valení bylo bez prokluzu, c) úhlovou polohu místa (azimutální úhel polohového vektoru vzhledem ke středu smyčky), v němž se kulička oddělí od dráhy, nebudou-li splněny podmínky a); v tomto případě popište pohyb kuličky před dopadem na dráhu. 1 Úloha 2 Kyslík o hmotnosti 16 g při teplotě 27°C zaujímá objem 0,11. Vypočítejte práci plynu v těchto případech: a) Plyn se rozepne adiabaticky na objem 1,01. b) Plyn se rozepne izobaricky na objem 1,01 a potom se ochladí při nezměněném objemu na takovou teplotu, která vznikla na konci adiabatického rozepnutí. Jak vyložíte rozdíl mezi prací v případě a) a mezi prací v případě b)? Úloha 3 Na obrázku 2 jsou tzv elementární kvadrupóly, dále T-obvod (hvězda) a Il-obvod (trojúhelník). Ve všech případech vyjádřete Obrázek 2: U R U U 1 R U U Ri 1 Z R: R, T-obvod (hvězda) U u I R2' fV R/ -i ľl-obvod (trojúhelník) U a) výstupní proud / pomocí vstupních veličin I a U, b) výstupní napětí U pomocí vstupních veličin I a U, Napište základní rovnice pro převodní vztahy od hvězdy k trojúhelníku, případně určete i jejich řešení (nejprve obecně, pak i pro hodnoty R\ = 2 íl, R2 = 4 íl aR3 = 8 íl). Úloha 4 Na ose dutého zrcadla o poloměru r = 12 cm je umístěn svítící bod, jehož obraz má vzdálenost d = 5 cm od předmětu a leží blíže zrcadlu než předmět. Určete vzdálenost předmětu od zrcadla. Úlohu řešte početně, výsledek ověřte grafickou konstrukcí. 2 Úloha 5 Kolik litrů vodíku vznikne, reaguje-li 20 g mědi s kyselinou sírovou? Děj probíhá v běžných laboratorních podmínkách. Z následujících dvou úloh si zvolte právě jednu: Úloha 6A Popište konstrukci cyklotronu. Je-li dána magnetická indukce B = 3 T a napětí mezi duanty U = 100 k V, určete: a) Frekvenci střídavého napětí, které musí být mezi duanty, a poloměr cyklotronu, aby z cyklotronu vycházely protony o kinetické energii 40 MeV. b) Frekvenci střídavého napětí, které musí být mezi duanty, a poloměr cyklotronu, aby z cyklotronu vycházely pozitrony o kinetické energii 40 MeV. V čem se tento výpočet liší od výpočtu pro protony? c) Popište co nejpřesněji trajektorii kladně nabité částice, jestliže mezera mezi duanty má šířku d a při pohybu uvnitř duantů je tato částice elektrostaticky stíněna. Úloha 6B Radiokarbonová metoda se užívá k datování organických nálezů v archeologii. a) Vysvětlete princip této metody. b) Víte-li, že poločas rozpadu uhlíku ^C je 5730 roků, určete stáří dřevěného předmětu, u něhož je aktivita jednoho gramu dřeva rovna třem pětinám aktivity jednoho gramu dřeva u právě poraženého stromu stejného druhu. c) Napište rovnici, podle které izotop ^ C vzniká, víte-li, že vzniká z dusíku ^N po srážce s neutronem. d) Co je produktem rozpadu, víte-li, že při rozpadu uhlíku ^C se uvolňuje f3~ záření o energii 0,155 MeV? Víte o nějakém využití vzniklého produktu v technické praxi? e) Radiokarbonová metoda datování se dříve používala při stáří předmětů do 20 000 let, nyní až do 70 000 let. Určete, jak se změnila citlivost detektorů. 3