1 Základy analogové interpretace snímků Letecké snímkování Základy interpretace snímků (Foto)interpretace je výzkumná metoda, která prostřednictvím snímků zkoumá předměty a jevy na nich zobrazené a na jejich základě usuzuje na ty, které na nich zobrazeny nejsou. Proces rozpoznávání objektů na snímcích zahrnuje tři etapy: • zjištění • rozpoznání • hypotéza Interpretační znaky 1. znaky existující na snímku i ve skutečnosti Rozpoznávání objektů na snímcích je založeno na využití interpretačních znaků, které dělíme do tří skupin: tvar stín velikost barva 1. znaky existující pouze na snímku 3. znaky vyjadřující vztahy tón textura struktura poloha Tvar objektu • Tvar objektu může prozrazovat jeho původ. • Na snímcích se objekty zobrazují především svými půdorysnými tvary. Pouze výškové budovy (apod.) podléhají radiálnímu zkreslení a padají od středu ke stranám. • Objekty vytvořené člověkem mívají pravidelné geometrické tvary (budovy, síť komunikací, atd.) • U přírodních objektů jsou pravidelné tvary výjimkou – (např. krátery sopek). • Typické tvary přírodních objektů často prozrazují genezi či původ (pohoří, synklinály, antiklinály). • Typickými tvary se na snímcích zobrazují například typy pobřeží, typy ústí řek, typy říční sítě apod. 2 Tvary ústí řek Stín objektu • Stín slouží k rozpoznání výšky objektů, stíny na snímcích dodávají zobrazené scéně plastičnost. • Pro účely studia tvarů reliéfu se často pořizují snímky při nízké výšce Slunce, na kterých stíny zdůrazňují tvary (geomorfologie, letecká archeologie). • Stín na snímcích může být stín vlastní – část objektu zastiňuje jinou část téhož objektu (zastíněná část koruny stromu). • Druhým typem stínu je stín vržený – např. stíny budov, stín stromu na zemi - umožňují odhadnout jejich výšku. • Na leteckých snímcích velkého měřítka mohou vržené stíny podle charakteristického tvaru sloužit k rozpoznání jednotlivých druhů stromů. • Stín často umožňuje lepší vymezení hranic dvou objektů stejného tónu (např. okraj lesa). Velikost objektu • Velikost objektů jako interpretační znak se posuzuje pouze v relativních jednotkách. • Měřením rozměrů jednotlivých objektů se zabývá spíše fotogrammetrie. • Velikost je funkcí měřítka snímku. • Rozdílná velikost objektů stejného druhu (např. budov) může často prozrazovat jejich funkci. 3 Barva objektu • Barva objektů na barevné letecké fotografii je výsledkem subtraktivního skládání barev. • Na družicových snímcích je výsledkem aditivního míchání základních barevných odstínů v systému RGB. • Objekty na snímcích mohou mít barvy blízké barvám přirozeným v případě, že barevná syntéza vznikla z jednotlivých snímků pořízených v intervalech viditelného elektromagnetického záření. • Nepřirozené barvy objektů vznikají, pokud je do barevné syntézy zařazen alespoň jedno pásmo pořízené mimo obor viditelného záření. • Běžnou je barevná syntéza, která podává plochy pokryté vegetací v odstínech červené barvy. • Nepravé barvy mohou zvýrazňovat rozdíly mezi povrchy podobných vlastností. Tón objektu I • Tón nahrazuje na snímcích skutečnou barvu objektů. • Tón odpovídá velikosti zaznamenané radiometrické charakteristiky. • V optické části spektra (viditelné a blízké infračervené záření) jsou objety málo odrážející podány tmavými tóny, povrchy výrazně odrážející mají světlé tóny. • U některých termálních snímků bývají světlými tóny prezentovány chladné povrchy a tmavými tóny povrchy teplé. • Tón povrchů na radarových snímcích je ovlivňován především jejich drsností a také obsahem vody. Tón objektu II • V některých případech je tón určitých částí povrchů výrazně modifikován vzájemnou polohou snímaného povrchu, polohou družice v době snímání a polohou Slunce, konfigurací terénu apod. • Tón objektů stejného druhu je významně ovlivňován dynamickými parametry jako je např. vlhkost • U leteckých snímků může být ovlivňován i tzv. vignetací (úbytek světla od středu k okrajům). Textura povrchů • Textura je proměnlivost tónů • Je tvořena jednotlivými elementy povrchů, které lze zjistit, ale nelze je rozpoznat. • Jednotlivé elementy tvoří např. stromy či polní plodiny. Řada druhů povrchů vytváří typickou texturu. • Výrazná textura je typická především pro radarové snímky. • Pro lesy s převahou jehličnanů je typická jemnozrnná textura, textura lesů s převahou listnatých stromů je hrubozrnná. Hladkou texturu mají vodní plochy. • Textura značně závisí také na úhlu dopadu slunečních paprsků. 4 Struktura objektů I • Struktura definuje prostorové uspořádání jednotlivých prvků, které ve svém celku tvoří objekty vyššího řádu. • Příkladem může být pravidelná struktura ulic v městské zástavbě, či sad tvořený pravidelnými řadami stromů. • Na rozdíl od textury lze jednotlivé elementy struktury nejen zjistit, ale i rozpoznat. • Struktura a textura spolu úzce souvisejí přes měřítko snímků. • Se zmenšujícím se měřítkem se struktura (pravidelné uspořádání prvků) mění na texturu (tónovou proměnlivost). Struktura objektů II • Struktura nemusí být pouze pravidelná. • Může se jednat též o typické uspořádání prvků tvořících hierarchicky vyšší celek (angl. pattern). • Jednotlivé objekty jsou potom spojeny funkčními vztahy (budovy tvoří továrnu). • Např. oblačné systémy tlakových níží, teplé či studené fronty jsou tvořeny typickými druhy oblačnosti, říční síť může mít charakteristické uspořádání atp. 5 Pohoří Zagros (Irán) Poloha objektu • Poloha (či asociace) jako interpretační znak slouží k rozpoznávání vztahů mezi objekty na snímcích. • Některé druhy objektů či jevů jsou asociovány s jinými - např. komunikace doprovázejí typické stavby, plochy postižené erozí jsou vázány na příkré svahy nedostatečně zpevněné vegetačním krytem apod. • Poloha často výrazně omezuje možnosti, kde se daný objekt na snímku může nacházet. 6 Interpretační klíče • Vyjadřují vztahy mezi vzhledem objektů na snímku a jejich skutečným vzhledem při pozemním pozorování, plní tedy funkci „slovníku“. • Klíče jsou nejčastěji vytvářeny pro určitou skupinu objektů či pro omezený region. • Klíče výběrové - komentované výřezy snímků. Řazeny podle příbuzných skupin jevů. Postupují od obecného ke zvláštnímu v rámci jednotného měřítka. • Klíče vylučovací (dichotomní) – textové, mají formu rozhodovacího stromu 7 Strategie vizuální interpretace • logický přístup • systematický přístup Základní pravidla: • najednou se interpretuje pouze jeden prvek, začíná se prvky liniovými • postupujeme od velkých objektů k malým • stále je zapotřebí mít na zřeteli rozdíly mezi snímkem a skutečností (např. nejednotné měřítko, nezvyklé barvy, ...) Před vlastní interpretací je zapotřebí stanovit: 1. Klasifikační systém (legenda výsledné tématické mapy) - tj. kategorie, které budou na snímku rozpoznávány, 2. V závislosti na požadovaném měřítku je zapotřebí stanovit také tzv. minimální mapovanou jednotku (nejmenší plochy, které ještě budou vymezovány) 3. Je zapotřebí shromáždit veškerá podpůrná data (mapy, zápisky z terénního průzkumu, statistická data, pozemní fotografickou dokumentaci, ...) Klasifikační systém Klasifikační systém - legenda výsledné tématické mapy (podle zaměření projektu). Často vytvářen v hierarchické struktuře, každá úroveň odpovídá určitému měřítku - od obecných kategorií k detailním. Existují klasifikační systémy obecně platné i regionálně omezené. Příklady: systém USGS CORINE LAND COVER Minimální mapovaná jednotka Corine Land Cover měřítko: 1 : 100 tis. mmj > 5 ha 8 Fotografické komory • Řadové kamery - jednoobjektivové a víceobjektivové (multispektrální) • Štěrbinové • Panoramatické • Digitální Základní součásti řadové komory • optický systém čoček s předsazeným filtrem • tělo kamery • kazeta s filmem • rám se značkami • uzávěrka • závěs kamery • protismazové zařízení Komoru charakterizují: • Ohnisková vzdálenost f (115 až 210 mm; (od 30 mm do 3 m) • Obrazový úhel Multispektrální komory •Vytvářejí sady černobílých snímků téhož území, z nichž každý zaznamenává elektromagnetické záření v určitém omezeném oboru spektra spektrálním pásmu. • Jednotlivé snímky jsou černobílé a nazývají se tzv. spektrální výtažky. • Mají několik objektivů a nebo tzv. spektrální dělič. Spektrální výtažky Barevná syntéza • Spektrální výtažky jsou kombinovány (obvykle po třech snímcích) do výsledného barevného obrazu (barevné syntézy) tzv. aditivním skládáním. • Podle toho, jaké spektrální výtažky jsou kombinovány (v jakých vlnových délkách) vznikne barevný obraz v pravých nebo nepravých barvách. Multispektrální projektor Digitální kamera • Snímek vzniká na matici CCD detektorů. • Každý detektor snímá jeden obrazový prvek (pixel). • Snímky se vyznačují větším radiometrickým rozlišením (více odstínů šedi) ale menším prostorovým rozlišením. 9 Letecké snímkování a snímkový let • podélný překryv (60-80 %) • příčný překryv (25-35 %) Letecký měřický snímek a jeho součásti • Kromě vlastního obrazu snímek obsahuje rámové údaje. • Jsou záznamem stavu přístrojů a konstant kamery. • Jedná se především o číslo kamery, ohniskovou vzdálenost objektivu, bublinu libely (tj. odchylka osy kamery od svislice), čas pořízení snímku, pořadové číslo snímku, rámové značky. Standardní rozměry snímků: • 18 x 18 cm • 23 x 23 cm • 30 x 30 cm Letecké snímky v ČR Do konce r. 1988 byla každá letecká fotografie tajná. Vojenské objekty se stupněm utajení T a PT byly na snímcích vykrývány (a tak se na ně nepřímo upozorňovalo :-) S rozvojem DPZ a možnostmi družicových snímků se od 1.1. 1991 od utajování upustilo. Od roku 1951 byl vytvořen archív LS ve VTÚ v Dobrušce. Snímky byly vytvořeny komorami různých typů v měřítkách od 1 : 3000 do 1 : 40 000. Z předválečného období 1935–1938 je archivováno 19 800 snímků. Nepokrývají však celé území ČR. Na počátku 90. let to bylo již vícenež 1 milion snímků, většinou černobílých ve viditelné části spektra. V rámci systematické obnovy a údržby map bylo celé území státu od r. 1964 nasnímáno třikrát. V 90. letech se provádělo snímkování v měřítkách 1 : 20 000 a 1 : 30 000. Poskytovatelé leteckých snímků v ČR • Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad (Dobruška) • Český úřad zeměměřický a katastrální http://www.geogr.muni.cz/cz/studenti/objed navka-cuzk.html Geodis, s.r.o. Brno • ARGUS GEO SYSTÉM, s.r.o. • Agentura ochrany přírody a krajiny ČR http://mapy.nature.cz • Správy CHKO a NP • Státní správa (odbory ŽP) • Mapové služby na internetu - www.mapy.cz Základní úkoly interpretace a) Klasifikace areálů b) Výčet objektů c) Měření objektů d) Vymezování areálů Práce se snímky • monoskopická (jednosnímková) pozorování • stereoskopická pozorování Sestavování snímků: • volná fotomozaika • fotoplán • fotomapa Přenášení obsahu snímků - grafické metody, obkreslování pomocí obkreslovače, překreslování (optické a diferenciální). 10 Stereoskopická pozorování princip stereoskopického vidění stereoskop stereoskopické dvojice snímků • paralelní osy záběru • překryv 60 % • přibližně stejné měřítko Způsoby generování stereovjemu: • stereoskop • anaglyf • holografie • stereoskopický rastr Základní součásti systému • nosič – speciálně upravená letadla • fotografické kamery (komory) Používaná letadla se vyznačují dobrou stoupavostí, maximálním dostupem až 6000 m, ne velkou cestovní rychlostí (150 – 200 km v hod.) při dobré stabilitě letu, velkým akčním rádiem Z dalších nosičů lze využít vrtulníků (pro neměřičské účely), balónů a vzducholodí. Pro detailní snímky z malých výšek lze využít modelů letadel. Štěrbinová kamera • Nemá uzávěrku ale jen štěrbinu, kterou světlo dopadá na převíjející se film neustále. • Vzniká jediný exponovaný souvislý pás. • Používá se ke snímkování liniových prvků a k interpretačním účelům. Panoramatická kamera • Vytvářejí snímky s obrazovým úhlem přes 120 stupňů. • Film je exponován postupně pomocí otáčejícího se objektivu kolmo ke dráze letu na zakřiveném povrchu ohniskové roviny. • Okraje snímků podléhají kompresi a značnému kolísání měřítka. • Snímky pokrývají velké plochy území, poskytují značný detail. Snímek pořízený panoramatickou kamerou 11 Řadové snímkování • p - podélný překryv (60-80 %) • q - příčný překryv (25-35 %) Portál životního prostředí map.env.cz/website/mzp/ GEODIS www.geodis.cz/ Barevná ortofotomapa ČR v kladu listů SMO 1:5 000.