Jak počítače myslí CO MÁ SPOLEČNÉHO KVANTOVÁ MECHANIKA A MYŠLENÍ MICHAL ČERNÝ Obsah  Co je to mysl  Tři přístupy k umělé inteligenci  Problém čínského pokoje  Turingův stroj  Logické programování  Oblasti AI  Počítačové zpracování emocí  IBM Watson  Kvantové počítače Mysl a myšlení  Přesnou definici nemáme, ale lze identifikovat dvě charakteristiky:  Sbíhavost (konvergence) - schopnost držet se určitého tématu a jít po linii logických souvislostí  Rozbíhavost (divergence) - nazývané také umělecké, tvořivé myšlení vyznačující se velkou šířkou záběru  Myšlením se zabýval již Aristoteles – vznik logiky jako jazyka popisujícího přesné myšlení. Na tuto tradici navazuje analytická filosofie  Otázkou je spojitost s řeči a jazykem Porozumění  Řekneme-li o myšlence, systému nebo tvrzení, že je slabé, myslíme tím že je obecné. (Př. GPS – má pravidla, počítá interferenci signálu a řeší obecné problémy)  Na druhé straně silná myšlenka je ve své podstatě specifická. (MYCIN – systém, který umí z analýzy bakterie určit ideální antibiotika)  Cílem umělé inteligence je kombinace obojího – soubor slabých porozumění vycházejících ze slabého Co je umělá inteligence? Symbolický funkcionalismus  „Inteligentní chování daného systému je dosaženo interakcí mezi jednotlivými komponenty, které disponují odlišnou funkcionalitou, což je dosaženo tím, že v rámci systému hrají odlišnou roli.“  Existuje konečný automat (stroj), který posloupností kroků, která je jednoznačná dojde ke správnému výsledku (Turingův stroj) (podobnost s Carnotovým cyklem majícím ideální účinnost tehdy, když pracuje nekonečně pomalu)  Tento přístup je klasickou formou AI Konekcionismus  Výpočty získáme spojením jednoduchých objektů s výpočetní silou do sítě  Představa sítě jako mozku – neurony a synaptický spojení  Pracuje se s tzv. neuronovou sítí – každý uzel má určitou (většinou všechny stejnou) množinu operací, které umí a dohromady tvoří umělou inteligenci  Příklad SyNAPSE – čip od IBM, který se umí sám učit (např. natáčet pálku v pin-pongu) – 265 neuronů a 65536 nebo 262144 synapsí  . Inside IBM's cognitive chip. Nature. 2011-8-18, s. -. DOI: 10.1038/news.2011.486. Dostupné z: http://www.nature.com/doifinder/10.1038/news.2011.486 1w 2w nw  fy   1x 2x nx 10 x 0w Robotický funkcionalismus  Jako inteligentní chování je zde chápána jako rozumná interakce mezi třemi entitami: systém, prostředí, úloha  Vychází tedy z myšlenek behaviorismu  Inteligence je chápána jako instrumentální dovednost řešit nějakou úlohu  Příklad: inteligentní umělí domácí roboti, zdravotnické systémy, výrobní linky a stroje…. Turingův test  Umíme rozeznat člověka od počítače v běžné řeči?  Historicky známé přístupy:  ELIZA Josepha Weizenbaum  Chatterboot (v česku například Pokec)  Botnet na Facebooku z Vancouveru  http://nlp-addiction.com/eliza/ a http://alice.pandorabots.com/  Cena 100 000 dolarů pro první nerozpoznatelný počítač nebyla udělena. Problém čínského pokoje  Searl, jenž nerozumí ani slovo čínsky se usadí v uzavřené místnosti plné knih, a návodů jak reagovat na jakoukoliv otázku v čínštině. Dejme tomu že v libovolném okamžiku, když dostane Searl vzkaz napsaný čínsky, dokáže pomocí knih a návodů zareagovat v čínštině. Není problém si představit konversaci s Číňanem stojícím před pokojem a strkajícím si papírky na relativně velmi omezené téma. Toto téma lze samozřejmě nekonečně zobecňovat, až dojdeme k původnímu požadavku. Technická řešení Turingův stroj  Na začátku výpočtu je Turingův stroj v počáteční konfiguraci a na pásce je zapsané vstupní slovo. Dále pracuje v jednotlivých krocích:  pokud je aktuální stav zároveň stavem koncovým, výpočet končí  čtecí hlava přečte jeden vstupní symbol z buňky, na které se právě nachází  pokud je v přechodové funkci pro aktuální stav a pro přečtený symbol definovaný přechod, provede se (v případě více možných přechodů u nedeterministických strojů se vybere jeden náhodně):  změní se stav  na aktuální pozici hlavy se zapíše příslušný symbol  hlava se příslušným způsobem posune (či neposune) Logické programování  Neprogramujeme postup řešení ale jen logická pravidla  Program podle nich provádí jen logický důkaz  Používá se Prolog nebo Gödel  Fakt: dívka(monika).  Otázka: ?- dívka(monika).  Odpověď: yes.  Podporované možnosti: seznamy, pole, proměnné, řetězce, složitější struktury  Základní myšlenka: musíme vytvořit databází faktů a pravidel, ze kterých se pak vyvozuje nějaká informace Prolog Další technické možnosti  Genetické programování (Vytvoříme populaci entit a testujeme jejich chování. V druhém kroku vybereme ty nejlepší a snažíme se z nich vygenerovat novou nakříženou populaci. To opakujeme dokud nemáme dostatečně dobré řešení)  Expertní systémy  Dobývání znalostí (analýza obrazových a textových dat, získávání informací, které nejsou standardně dostupné přímo)  Strojové učení (založené na statistických metodách, často se kombinuje s dalšími formami) Počítačové zpracování emocí  Člověk není jen racionální bytost, ale má také emoce, které jsou důležité pro pochopení obsahu (například ironie)  Analýza emocí:  Z hlasu  Z fyziologických projevů (mrkání, tlak, teplota, galvanický odpor kůže,…) Aplikace umělé inteligence I.  Zpracování přirozeného jazyka:  Syntéza řeči (text-to-speech)  Rozpoznávání řeči  Generování přirozeného jazyka (en:Natural language generation)  Strojový překlad (en:Machine translation)  Odpovídání na otázky (en:Question answering)  Získávání informací (en:Information retrieval)  Extrakce informací (en:Information extraction)  Korektura textu  Výtah z textu (en:Automatic summarization) Aplikace umělé inteligence II.  Complex event processing (finance, logistika, marketing, management)  Zdravotnictví – určování diagnózy, efektivity léčby, analýza vhodných antibiotik  Pracující roboti a výrobní linky  Automatické převodovky v automobilech  Výběr hudby, která se nám líbí  Hračky a domácí roboti  Telefonní automaty  … IBM Watson  1997 IBM Deep Blue poráží Garrima Kasparova v šachu  IBM Watson:  2880 procesorových jader architektury Power7 a 15 TB operační paměti svázaných linuxovým systémem  Celkový výkon odpovídá 80 teraflops  V paměti je zhruba 200 milionů stránek informací, tedy asi milion knih  Učí se z vlastních chyb: Pokud totiž zjistí, že odpověď byla mylná, příště sám upraví konfiguraci jednotlivých algoritmů v případě podobné otázky  Nehledá správné, ale nejpravděpodobnější odpovědi (podobně jako Popper) IBM Watson Kvantové počítání Kvantová mechanika v běžných procesorech  Intel 2012: technologie 22 nm (procesor i5 Ivy Bridge)  Technologická bariera: příliš krátká gate – překonána ploutvemi (fins)  Ale elektrony se stále chovají jako nabité kuličky Proč kvantové počítače  Efektivně lze řešit jen úlohy, které mají nejvýše kvadratickou složitost  Kvantová mechanika umožňuje nový způsob práce s výpočty, takže lze změnit některé exponenciální problémy na lineární nebo kvadratické  Typické výpočty:  Výpočet Fourierovy transformace v n-rozměrném prostoru  Black box problémy  Odhady Gaussovy sumy  Šachy  … qubit  |u> = A |1> + B |0>, kde |u> je stav qubitu, A a B jsou kompletní čísla udávající pravděpodobnost stavu |1> respektive |0>, která jsou normována na jedničku  Během výpočtů může být |u> jedna nebo nula, ale také cokoli mezi tím  Až měření dává výsledek  Algoritmus typicky není možné zkoumat „zevnitř“ ale jen analyzovat vstupy a výstupy Realizace dvoustavového qubitu  Spin elektronu  Excitovaný vodíkový iont (dodáme energii právě nutnou k excitaci – pak je pravděpodobnost 1:1 že k ní dojde nebo ne)  Polarizace fotonů  Budoucnost? Více stavové quibity  Současné zařízení: D-Wave One, který obsahuje 128qubitový procesor. Chlazení pomocí tekutého hélia. Drahé pomalé, špatně programovatelné,… Děkuji za pozornost Wolphram Alpha HTTP://WWW.WOLFRAMALPHA.COM/