lojdova@ped.muni.cz }tendence k útočnému jednání } } }HRY S NÁSILÍM } - slovník dětí vs. slovník dospělých } - charakteristika rvačky jako kulturní formy }SCÉNÁŘ A STRATEGIE HER S NÁSILÍM } - provokace – honička – zápas } - hranice hry } - teatrální prvky } - slovník her s násilím }NÁSILÍ U DÍVEK }„Fanda se proboxovává z hloučku, pohyby jsou teatrální – hraje si. Střetává se se Tomášem a buší do něho jako do boxovacího pytle. Volá: “Jsem automatická mlátička.” Tomáš před ním ustupuje k lavicím a otáčí se k Fandovi zády. Přichází Helena a dává Fandovi ránu. Fanda ale neví co má dělat, tak odchází na chodbu. Helena ho však následuje. Fanda před ní utíká, vrací se do třídy. Zde ho Helena pošťuchuje, opírá Fandu o zeď a bouchá ho. Fanda volá: “Pani učitelko pomoc. Pokus o znásilnění.” Helena si ještě do něj } plácne a jde pryč.“ (19.4.2001) } }Ukázka tří případových studií } } } }KDY JE AGRESIVITA PROBLEMATICKÁ? }ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout }prosazováním interpersonální síly přes agresivitu. Zahrnuje negativní fyzický nebo verbální akt, způsobuje úzkost oběti, je opakovaný v průběhu času a zahrnuje sílu lišící se mezi šikanujícími a jejich oběťmi }1. Power }2. Persistence }3. Peers }4. Purpose }5. Perception } 1.stupeň – zrod ostrakismu 2.stupeň – fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3.stupeň – vytvoření jádra 4.stupeň – většina přijímá normy agresorů 5.stupeň – dokonalá šikana } }přímé projevy: } posměch (přezdívky, nadávky, hrubé žerty) kritika, příkazy, kterým se dítě podřizuje strkání, bití, kopání }nepřímé projevy: } dítě je často samo, je ustrašené, zhoršuje se jeho školní prospěch, má poškozené věci, vyhledává přítomnost dospělých osob… } }Jak si představujete typického agresora? ◦1. Agresivní a primitivní ◦2. Slušný a kultivovaný agresor - šikanuje v tajnosti ◦3. Srandista, oblíbený - šikanuje pro pobavení }Kdo se může stát obětí šikany? ◦1. Dítě pasivní, úzkostné a nejisté ◦2. Dítě provokující, odlišné ◦3. Každý } } }Vyšetřování komplikuje tzv. } „komplot velké šestky“ }pravidla vyšetřování šikany }1. Chránit zdroj informací }2. Prozradit co nejméně o tom, co nám je a není známo }3. Vyslechnout poškozeného, obviněného a svědky každého zvlášť }4. U rozhovoru s obviněným je možné využít „taktiku výslechu“ }4. Všechny výpovědi pečlivě zaznamenat. }Seřaďte jednotlivé kroky: }Ochrana oběti }Rozhovor s agresory }Rozhovor s informátory a oběťmi }Nalezení vhodných svědků }Rozhovory se svědky }Minimální preventivní program }Ukázka: } } } } } } } } } }http://www.gasos-ro.cz/web/images/dokumenty/minimalniPreventivniProgram/mpp-0910.pdf } }Analýza MPP SŠ: } } } } }Analýza MPP SŠ: } } }Kyberšikana: „zneužívání moderních komunikačních technologií k výhrůžkám, obtěžování, ponižování a zahanbování obětí“. }Příběh Megan Meier: ◦http://www.youtube.com/watch?v=F7WllPVA-A4 ◦http://www.youtube.com/watch?v=gaDi7wA5Poo&feature=relmfu } }Mobbing }Bossing }Staffing }Sexuální harašení 1)Jaké funkce může plnit agresivita v kolektivu žáků základní školy? 2)Jak se může lišit pohled na agresivitu z perspektivy dětí a dospělých? 3)Kdy se agresivita ve škole stává problematickou? 4)Kde jsou hranice agresivity a šikany ve školní třídě? 5)Jak by měl učitel šikanu ve školní třídě řešit? 6)