APLIKOVANÁ GEOINFORMATIKA Lukáš HERMAN GENEROVÁNÍ DMR a 3D VIZUALIZACE GENEROVÁNÍ DMR - INTERPOLACE DMR [Digitální model reliéfu] ext.Spatial Analyst\ Interpolate to Raster\.. \ IDW [Inverse Distance Weighted] metoda inverzních vzdáleností použití: rychlý zpracování dat ; meteo jevy – srážky, teploty vlastnosti: nevypočítá hodnoty vyšší (nižší) než jsou vstupní výsledek neprochází vstupními hodnotami (aproximující) omezení: generování DMR pouze z bodové vrstvy \ SPLINE metoda minimální křivosti použití: málo členitý terén; klimatické jevy vlastnosti: vypočítá vyšší (nižší) hodnoty než vstup (př. odhadne vrchol kopce) nejhladší a přesně přimknutý ke vstupním bodům (exaktní) omezení: nezvládá body blízko sebe s velmi rozdílnými hodnotami IDW/SPLINE omezení: generování DMR pouze z bodové vrstvy (… Data Manag. Tools\ Features\ Feature Vertices To Points - vrstevnice na body) GENEROVÁNÍ DMR - SPECIFICKÉ METODY ext.3D Analyst \ Create|Modify TIN\ \ Create TIN From Features použití: často používaná metoda pro tvorbu DMR vlastnosti: princip triangulace (lineární interpolace uvnitř trojúhelníků) zahrnutí více vrstev (vrstevnice,bodové vrcholy,řeky) generuje terénní hrany omezení: generuje nepřirozené a neexistující plošiny náročné pro výpočet dalších analýz - převod na GRID: 3D Analyst Convert\TIN to Rastr \ TOPO TO RASTR (specifiké pro AG; upravený spline) použití: vytváření hydrologicky korektního DMR vlastnosti: zahrnutí více vrstev (vrstevnice,bodové vrcholy,řeky) generuje terenní hrany A. 3D Data [XYZ] – interpolace v prostoru kostky základní prvek – voxel ~ „3D pixel“ sw. RockWare; Voxler: geovědy (geologie, geofyzika..) B. 2,5D Data [XY]+[Atribut Z] vizualizace DMR (s překrytím map.podkladů – „Image drape“) sw. ArcGIS: multifunkční (DMR, ImageDrape, vektor.data, popisy, animace..) PŘEHLED PŘÍSTUPŮ ke 3D ovládání: standartní prostředí ESRI produktu seznam vrstev (Window\ Table Of Contents) pracovní panely (PTM v šedé zóně záhlaví) Standart, Tools (zoom), 3D Effects (průhlednost), 3D Graphics (písmo) vstupní data: (připrava v ArcMapu) obsahující výšku: DMR-GRID, TIN, shapefileZ přebírající výšky: shapefile, rastrová data, sklon ... AG: ArcScene - PROSTŘEDÍ nastavení zdroje výšek: vrstva - PTM\ Properties\ založka Base Heights - Obtain heights for layer from surface ● DMR-GRID použije vlastní výšky ● u shp; letec.snímku.. nastavit zdroj výšek DMR - Z Unit Conversion ● převýšení terénu (pro lepší vjem: 1,5 - 3) ● pro správné zobrazení nastavit u všech vrstev stejně -Offset ● konstantní přizvednutí nad zdrojové výšky (pro lepší viditelnost shp) Specifikace nastavení: pro vektor: \ založka Extrusion ● protáhnutí půdorysu do výšky 3D symboly bodů: ... Symbol Selector\ More Symbols\ 3D Trees pro rastr: \ založka Rendering ● změna kvality vykreslování rastru (př. zlepšení rozlišení ortofota...) AG: ArcScene – TVORBA MODELU AG: ArcScene – ANIMACE 1. označení pozičních bodů kamery ve View pozn.: - stisknutí tlačítka na označení bodu se projeví pouze v Anim. Manager 1.1. vyznačení letové linie (shp nebo graphic line.. / Create Flyby from Path) 2. spuštění animace (průlet mezi body je přizpůsobený nastavenému času) pozn.: - bez pokročilého nastavení proběhne průlet nad aktuálně zapnutými vrstvami 3. POKROČILÉ NASTAVENÍ - pozičních bodů kamery - zapnutí / vypnutí viditelnosti vrstev během animace … [1] [2] AG: ArcScene – ANIMATION MANAGER 3. POKROČILÉ NASTAVENÍ └ Keyframes of Type: Camera (správa označených pozičních bodů kamery) Layer (správa vrstev v animaci – viditelnost) \ Create vytvoření anim.objekty: v rámci - type Camera ~ poziční bod kamery - type Layer ~ vrstva v animaci (shp,GRID..) postup: - výběr vrstvy - New nebo přidání do stávajícího Tracku - Create Keyframe └ Tracks (správa animačních objektů – pořadí, mazání …) \ Properties - připojení vrstvy do Tracku └ Time View (nastavení časového intervalu viditelnosti vrstev v rámci Tracku) Filosofie práce: - v rámci definování tracku přidat dvakrát stejnou vrstvu s různým Keyframe name - v záložce KeyFrames nastavit k položkám různě označené vrstvy ne-/viditelnost - v záložce Time View nastavit přechod mezi položkami různě označené vrstvy PROFIL TERÉNU ArcMap - ext.3D Analyst\ A. Profil grafické linie - nad DMR nakreslit Interpolate Line, vygenerovat profil pro označenou linii Create Profile Graph B. Profil z shapefilové linie - převést liniový shapefile na LineZ (výšky podle DMR) 3D Analyst\ Functional Surface \ Interpolate Shape ..označ linii a CreateProfileGraph ÚPRAVA VZHLEDU PROFILU – PTM \ (Advanced) Properties.. ANALYTICKÉ NÁSTROJŮ PRACUJÍCÍ S DMR PLOCHA A OBJEM - PRO VEKTOR: Hlavička sloupce PTM\ Calculate Geometry - PRO RASTR: počet pixlů * (velikost pixlu )2 3D Analyst\ Functional Surface \ Surface Volume 3D Analyst\ Raster Surface \ Cut Fill parametry: výšková hladina (rovina proložená terénem – výpočet nad/pod hladinou) Calculate Statistics (2D plochy; plochy reliéfu a objemu) ANALYTICKÉ NÁSTROJE PRACUJÍCÍ S DMR