HRANICE – FENOMÉN, STABILITA GURŇÁK 2003, 2007 ¢„politické izobary“ (BARBAG 1987) ¢Analýza vývoje státních hranic ve středovýchodní a jihovýchodní Evropě —„prostor mezi velmocemi“ Ruskem a Německem —Mezi čtyřmi moři: Baltským, Jaderským. Egejským a Černým —1001-2000 —6174 hraničních úseků → 3814 k analýze (bez Německa) ¢Průběh v území/krajině ¢Hierarchická úroveň: —100 % „úplná“ státní hranice, 75 poplatného státního útvaru, 50 konfederace, decentralizované federace, 15 mezi státním a autonomním celkem ¢Časové období od poslední změny —Relativní podíl – od max 1000 let 100 % až po 1 rok → tloušťka ¢Velmi stabilní hranice / další členění méně stabilní ¢Hranice „vnitřního“ (dnešního) Německa —Odra, sz. a jz. hranice Česka, DE x AU ¢„vnějšího“ Německa, tj. bývalé Svaté říše římské ¢Vých. Pomořansko, Slezsko, Morava, AU/Burgenland, SLO, Istrie, Benátsko, j. Tyrolsko, CH ¢Aktuální situace – kontrast jednotlivých úseků ¢Nejstabilnější: CZ x 1/2 SK, SLO, LT ¢Ostatní až na výjimky málo stabilizované —Nejméně záp. Burgenland, Podněsterská republika v MOL ¢ ¢ POROVNÁNÍ STABILITY HRANIC PŘÍRODNÍCH A UMĚLÝCH ¢Přírodně geografické celky (KREJČÍ 2000) – zóny: —Severní: Středoevropská nížina (až Český masiv a Karpaty) —Vnitřní: Karpatsko-alpsko-hercynská oblast (až řeky Kupa, Sáva, Dunaj) —Jižní: Balkán až Egejská ostrovní oblast ¢Přirozené bariéry – zvyšují míru stability hranic, jejich zastoupení příp. kombinace —Řeky ¢Dunaj, Dráva, Sáva, Drina, Dněstr / Narva, Morava, Kupa —Pohoří ¢Karpaty, obruba Čech ¢Celková délka hranic a jejich typologie pro šest časových horizontů (1250 – 2000) —26 tis. km – 14,5 – 21,5 —Zachování poměru mezi přirozenými a umělými (40-50 %), říčních 38,5 → 26,6 / horských 21-26 POROVNÁNÍ STABILITY HRANIC PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE REGIONU BRATISLAVY (ZEMKO, BUČEK 2000) ¢Předpoklady přeshraniční spolupráce —v blízkosti státní hranice ekonomická centra, důležitá infrastruktura, blízkost Vídně a Györu ¢Trilaterální území SK – HU – AU ¢Rakousko —Značný rozsah příhraničích oblastí, integrace do EU, odstranění regionálních nerovností / INTERREG —Nízké zapojení SK ¢Maďarsko —Phare CBC s AU – Západopanonský euroregion (1998), vzor pro vstup do EU (zaměstnanost, životní prostředí) ¢Instituce (WEINBERGER 1995) —Normativně chápané – legislativa, —Reálné – subjekty, organizace, sdružení ¢ ¢Společné programové dokumenty —AU – SK, HU – SK ¢Vídeň: —Dohoda o spolupráci v oblasti komunálních technologií – např. odpadové hospodářství ¢Dolní Rakousy: —Doprava, energetika, přeshraniční regionální projekty,… ¢EUROREGIO Weinviertel – jižní Morava – Záhorie (1999) —Cestovní ruch, know-how na komunální úrovni,… ¢Fórum rakouských, maďarských a slovenských příhraničních obcí (1999) —40 starostů, vzájemné porozumění ¢Málo příkladů spolupráce MSP —Vytváření dceřiných společností ¢Přeshraniční inovační inkubátor —BIC Bratislava, BIC Burgenland, Innostart Budapešť ¢(Business Innovation Centre) ¢Dokumenty: —„Výhody a problémy spolupráce ve středoevropské kontaktní zóně Bratislava – Vídeň – Brno – Györ (1994, Centrum strategických studií SR —„Víceletý indikativní program pro bilaterální spolupráci Slovensko – Rakousko 1995-1999“ (1995) —„Strategie přeshraniční spolupráce v trilaterálním regionu Slovensko-Rakousko-Maďarsko“ (1998) ¢Projekty: —SNITS (angl. SME Networking for Innovative and Technology based SMEs) —CERNET (Central European Regional Network for Education Transfer) ¢Bratislava – Vídeň – Brno – Györ, ¢European Secondary School DOPRAVNÁ INTEGRÁCIA EURÓPY – POZÍCIA SLOVENSKA A BRATISLAVY HORŇÁK 2001 ¢očakávanie nárastu tranzitnej dopravy (prinášajúcej ekonomický profit) cez územie ich štátu? ¢koncepciu dopravných trás – koridorov s prepojením západnej Európy na východ na báze multimodality —koridor IV (Berlin/Nürnberg – Praha – Budapest – Constanta/Thessaloniki/Istanbul), ¢osobitosti postavenia dopravného uzla Bratislava —poloha v rámci Slovenska je výrazne excentrická, —z geopolitického hľadiska a vzhľadom na orientáciu a smerovanie významných európskych dopravných prúdov veľmi výhodná. ¢ ¢Transeurópska železničná sieť a Slovensko —Ostrava - št. hranica ČR/SR – Čadca – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – št. hranica SR/Ukrajina – Čop, —Praha – št. hranica ČR/SR – Kúty – Bratislava – Nové Zámky – Komárno – št. hranica SR/MR – Komárom, —Vybudovanie modernej železničnej stanice Bratislava-Petržalka s prepojením na Viedeň znamená otvorenie tohto železničného uzla smerom na západ? ¢Kombinovaná doprava —jednoznačná orientácia na medzinárodnú a tranzitnú prepravu —potenciálom pre prekládku v systéme cesta/železnica ako aj voda/cesta/železnica ¢ ¢ ¢ ENVIRONMENTÁLNY ROZMER EUROREGIÓNOV BUČEK 1992 ¢Pre prírodu je štátna hranica neprirodzená a prekračujú ju pozitívne, aj negatívne vlastnosti prírodných prvkov. ¢Politika euroregiónov —externý rozmer: reakciou na záujmy európske, štátne, regionálne - euroregióny sa presadzujú voči inak konštruovaným regiónom), —rozmer interný zameraný na riešenie spoločných vnútorných problémov ¢Väčšina z existujúcich euroregiónov má svoju hlavnú orientáciu (jeden, dva dominujúce smery spolupráce) - v agende niektorých dominuje napr. koordinácia a spoločný postup v oblasti turistiky. ¢V rámci euroregiónov sa stretávame napr. s jediným významným centrom, alebo dvoma jadrami-centrami oddelenými hranicou atď. Niektoré euroregióny majú charakter typických periférnych regiónov - sú bez centra, alebo s velmi slabými jadrami. ¢Hranica euroregiónov pravdepodobne nikdy nebude typicky liniová, bude skôr pohyblivá a nejasná (v sprievodnej mape euroregiónov ČSFR sme využili najmä hranice administratívnych jednotiek a hranice prirodzené - rieku, horský hrebeň). ¢Pri úvahách o možnosti vzniku euroregiónov sa najčastejšie využíva spoločné pôsobenie homogenity (istý jav alebo znak sa vyskytuje na celom území regiónu) a nodality (väzby na určité centrum - jadro) v danom priestore. TAB. EUROREGIÓNOV V ČSFR (1992) http://www.sds.cz/docs/zpravy/volby/eu_04/euroregi_small.jpg NOVÉ ŠANCE NA HRANICI – MALÉ ZAMYŠLENÍ PO VSTUPU DO SCHENGENU BEDRNA 2008 ¢Rozdělená sídla podél hranice ¢Výjimečná výzva pro dotčené správy, pro podnikatele a investory, urbanisty…. ¢ZÚR příslušných krajů? ¢Hranice de iure X de facto CZ – AU / CZ – PL ČESKO – SASKO NĚMECKO/ SASKO – POLSKO NOVÁ ROLE „PŘÍHRANIČNÍCH“ CENTER VE „SJEDNOCENÉ“ STŘEDNÍ EVROPĚ KÖRNER 2008 ¢Optimalizace vazeb v osídlení v příhraničních územích X ¢Legislativní, ekonomické i jazykové bariéry ¢Spíše centra nižší nebo lokální úrovně, nižší „průměrné“ zalidnění než v sousedních zemích ¢Strategie vývoje: ¢Vznik většího města (souměstí) ovládající společné spádové území —Cieszyn (37 tis.) – Český Těšín (26) / Třinec 38 —Gmünd (6) – České Velenice (3,5) / CB – St. Pölten ¢Posílení regionálního významu silnějšího města / ke spojení měst nedochází —Zittau (30) – Hrádek n. N. (7,3) – Bogatynia (19) / silniční – železniční spojení —Klingenthal (8,8) – Kraslice (7,3) —Bärenstein (2,7) – Vejprty (3,3) —Náchod (21) – Kudowa Zdroj (10) —Chebsko: Cheb (33)… – Marktredwitz (18), Selb (17)… ¢Změny v polycentrické struktuře osídlení – propojování, změna v dosavadní hierarchii —Šluknovsko ¢Sebnitz – Dolní Poustevna, Šluknov – Sohland – Schirgiswalde ¢Ebersbach – Neugersdorf – Jiříkov – Rumburk ¢Varnsdorf – Seifhennersdorf - Grossschönau ¢