Psychologie výchovy a vzdělávání – podrobnější přehled vybraných témat ke SZZ Psychologie výchovy a vzdělávání Úkoly a poslání pedagogické psychologie Příbuzné disciplíny: Školní psychologie (novela vyhlášky 72/2005 z r. 2011 (č. 116)), náplň práce školních psychologů Učení Definice a funkce učení Výsledky učení (Vědomosti, Senzorické dovednosti, Senzomotorické dovednosti, Intelektové dovednosti a schopnosti, Návyky, postoje, vlastnosti osobnosti, Sociální dovednosti) Pojmy: Vědomosti, Dovednosti, Návyky, Pojem Kompetence Druhy učení: Elementární učení, Komplexní učení, Sociální učení Osm typů lidského učení (Gagné) Preference druhů učení v současné škole (učení slovním asociacím a mnohonásobným diskriminacím, učení principům, řešení problémů) Teorie učení (Asocianistické teorie učení, Klasické podmiňování, Operantní podmiňování, Gestalt) Současné teorie učení a vyučování Konstruktivistické teorie učení Vývojové aspekty učení (L.S. Vygotskij, J.Piaget) J. Piaget (asimilace a akomodace, faktory ovlivňující přechod mezi stádii, Piagetovy pedagogické názory) J.Bruner , B.Bloom, D.P.Ausubel , F.J.Dochy Dětské interpretace světa, naivní teorie dítěte (miskoncepce v procesu učení), žákovo pojetí učiva Motivace k učení Motivace – definice, motivy, motivace a potřeby – druhy potřeb ve vztahu k učení Principy motivace – obecně (homeostaze, ekvilibrium, hédonismus) Gagné – motivace a učení Aspirace Diagnostika motivace a aspirace Podpora motivace Stabilita motivace a výkonu, složky výkonové motivace Teorie FLOW – motivace činností Školní úspěšnost Školní úspěšnost žáka – definice Škála žákovského výkonu Faktory školní úspěšnosti Školní úspěšnost a individuální faktory Školní úspěšnost a sociální faktory Školní úspěšnost a vliv školy, učitele, postoje učitele k žákům, učitelovo očekávání Osobnostní faktory ovlivňující procesy učení Osobnost – definice, proměnlivost osobnosti. Struktura – složky osobnosti. Rysy osobnosti. Charakteristiky lidských motivů, typy potřeb motivující žáky,, neuspokojování potřeb Procesy adaptace – coping proces, obranné mechanismy Osobní zaměřenost - osobní usilování o něco, perspektivní motivace člověka, osobní projekty, aktuální životní úkoly Osobní identita. Změny osobnosti - vlivy. Facilitace změny. Subjektivní vnímání a postoje k neúspěchu Externalizace/internalizace neúspěchu (locus of control) Defensivní pesimismus, sebeznevýhodnění Kauzální atribuce Pomoc neúspěšným žákům - Medicínský model, Dynamický model pomoci Pomoc neúspěšným žákům - Historie žákova učení, posouzení vlastností (schopností) žáka, empowerment, social reinforcement…) Intelektové faktory školní úspěšnosti. Inteligence – definice. Klasické teorie: Spearman,Thurstone, Hebb, Cattell Multifaktoriální pojetí inteligence H. Gardnera, emocionální inteligence. Inteligence - nové přístupy (Perkins, Sternberg) Vliv kultury na inteligenci. Měření inteligence - dynamické hodnocení Vývojově podmíněné výkyvy školního výkonu. Liknavost/prokrastinace, nedostatek vůle, adolescentní moratorium Nadaní žáci Testování nadání - A. Binet, L.M.Terman Vztah nadání a úspěchu v běžném životě Pojmy nadání a talent Práce s nadanými žáky – obohacování a akcelerování, IVP Odlišné děti – výchovné problémy a poruchy chování Různá pojetí normy Pojem vulnerabilita, hardiness Vlivy prostředí versus genetické faktory, příčiny poruch chování Pojem porucha chování, psychologická charakteristika poruch chování Typy problémového chování žáka ve třídě Možnosti prevence ve škole Školní třída Klima školní třídy, vlivy na klima třídy, diagnostika vztahů a klimatu Sociometrické pozice žáků ve třídě Demokratické třídy Zvládání třídy Pedagogická diagnostika Cíle pedagogické diagnostiky, diagnóza, druhy diagnóz Diagnostický postup, etika, časté chyby v diagnostice Dělení metod Požadavky na testové metody Projektivní metody Psychologie výchovy Definice výchovy a cíle výchovy Výchovné vlivy v rodině Výchovné styly Výchovné prostředky a metody Odměny a tresty, „efektivní“ trestání Výchova ve škole - Složky interakce učitele a žáků, výchova činnostech, pedagogický takt Učitelství z hlediska pedagogické psychologie Nesnáze v profesi – psychologické hledisko, stresory v profesi učitele Pracovní spokojenost učitelů Mentoring v učitelství – pojem, poslání mentorů, podoby mentoringu Literatura Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013 DRAPELA, V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-246-0319-5 Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada. LAZAROVÁ, B. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie, Praha, LII, 5, od s. 480-492, MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001 PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 2007 PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno:Nakladatelství Masarykovy university, 2009. SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2., opravené vydání. Brno : Barrister & Principal, 2004. VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. Praha: Portál. Internet http://www.msmt.cz/files/doc/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc Psychology Clasics http://psychclassics.yorku.ca/ http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm