VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ KRAJINY Ruplík, Šulc, Caletka Vodní hospodářství (Růžička 1956)  je obsáhlá oblast lidských aktivit, spjatých s vodou  Vodní hospodářství (VH) je souhrn způsobů hospodaření s vodou ve všech jejích funkcích užitečných, škodlivých i indiferentních.  Každý stát má specifické vodohospodářské potřeby a možnosti, a tudíž i systémy vodního hospodářství. Úkoly vodního hospodářství  zachování a rozhojňování vodních zdrojů • zásobování obyvatel, průmyslu a zemědělství pitnou a užitkovou vodou • využívání vodní energie • hospodaření vodou v zemědělství • péče o čistotu toků • splavnění toků • ochrana pozemků před povodněmi • stokování obcí • rybníkářství a rybářství • hospodaření s lesy • ochrana vodnosti a čistoty lázeňských a minerálních vod • ochrana rašelinišť • výstavba koupališť a vodních rekreačních zařízení • ochrana vodních rezervací  Věcí VH je také udržování a provoz všech vodních staveb a zařízení VH v ČR se zabývá především • státní správa povrchových a podzemních vod • ochrana vod a vodních ekosystémů • zmírňování dopadů škodlivých účinků vod a extrémních hydrologických situací • nakládání s vodami za účelem jejich využití  Ústřední orgán státní správy ve VH (= tzv. ústřední vodoprávní úřad): MZe, MŽP ČR (dvojí kompetence)  Ochrana vody (a nakládání s ní) = tradiční oblast českého vodohospodářství, důkladně propracováno (a rovněž institucionálně slušně zajištěno)  Ochrana vodního ekosystému = 0 tradice, hledá si své místo, nová nepřehledná a nezaběhaná legislativa, kompetenční nejasnosti, přetrvávající podceňování v rámci provádění vodohospodářské správy, chybí jasná deklarace dodržování tzv. veřejného zájmu (a ještě více jeho vymáhání) VH v období po vstupu do Evropské unie  naplňování požadavků směrnic ES, zejména směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, a to zpracováním příslušných plánů povodí s programy opatření k dosažení dobrého stavu vod do roku 2015,  směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod, pro kterou bylo vyjednáno přechodné období k zajištění potřebných opatření do roku 2010 (odkanalizování a čištění splaškových vod v aglomeracích nad 2 000 ekvivalentních obyvatel včetně zpřísněných požadavků na čištění odpadních vod s ohledem na skutečnost, že celé území ČR je stanoveno za „citlivou oblast“.  Další důležitou oblastí je implementace směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů. Obecný cíl státní politiky v oblasti vod  Vytvořit podmínky pro udržitelné hospodaření s omezeným vodním bohatstvím ČR, které umožní sladit požadavky na všechny formy užívání vodních zdrojů s požadavky ochrany vod a vodních ekosystémů při současném zohlednění opatření ke snížení škodlivých účinků vod. Státní politika v oblasti vod - priority ZADRŽENÍ VODY V ÚZEMÍ A OCHRANA VOD  Podporovat snižování nepříznivých vlivů urbanizace území, zemědělského a lesního obhospodařování krajiny, na zásoby vody, podporovat obnovu ekologické stability krajiny a integrovaný přístup k ochraně vod a hospodaření s vodou. INTEGRACE POLITIK HOSPODÁŘSKÝCH SEKTORŮ A SAMOSPRÁV  Zapojit ostatní sektory hospodářství včetně obcí a veřejné správy na úrovni krajů, aby byl zajištěn integrovaný přístup k řešení výhledových potřeb a požadavků na vody, zejména pro dlouhodobý výhled, kdy se předpokládá, že se budou výrazněji projevovat důsledky předpokládaných klimatických změn. Státní politika v oblasti vod – priority II PŘEDBĚŽNÁ OPATRENÍ  V případě vědecké nejistoty použít hodnotící postupy a vhodná preventivní opatření s cílem zabránit poškození lidského zdraví nebo životního prostředí. ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI  Posílit účast občanů na rozhodování. Pro zajištění informovanosti veřejnosti o záměrech a možných scénářích vývoje a variantách řešení připravovat vhodné komunikační strategie. EKONOMICKÉ A SOCIÁLNÍ DOPADY  Nadále uplatňovat zásadu „znečišťovatel a uživatel platí“ a při výběru scénářů opatření zohledňovat vedle ekologických dopadů také ekonomické a sociální dopady. Dlouhodobé cíle  Ochranu vod jako složky životního prostředí - chránit povrchové a podzemní vody, umožnit udržitelné a vyvážené užívání vodních zdrojů, vytvořit podmínky pro ochranu a zlepšování stavu povrchových a podzemních vod a vodních ekosystémů i jednotlivých druhů vodních organizmů a přispívat k ochraně na nich přímo závisejících suchozemských ekosystémů či jednotlivých druhů suchozemských organizmů. Naplněním těchto cílů vytvářet vůči vnějším negativním vlivům odolnou, ekologicky stabilní krajinu.  Ochranu před povodněmi - snížit počet povodněmi ohrožených obyvatel a omezit ohrožení majetku, kulturních a historických hodnot při prioritním uplatňování principu prevence. Pro ochranu před negativními účinky sucha - postupně se přizpůsobit předpokládané změně klimatu.  Vodohospodářské služby - zabezpečit bezproblémové zásobování obyvatel a dalších odběratelů vody nezávadnou a kvalitní pitnou vodou a efektivní likvidace odpadních vod bez negativních dopadů na životní prostředí a za sociálně únosné ceny a s minimálními nároky na veřejné finance. Odbor ochrany vod MŽP pracuje s mnoha informačními systémy  Odbor ochrany vod MŽP pracuje s mnoha informačními systémy:  Hydro-ekologický informační systém (HEIS) a Digitální báze vodohospodářských dat (DIBAVOD) slouží ke shromažďování, vyhodnocování a prezentaci dat s vodní tématikou. Geografická databáze je vyvíjena a spravována pro tvorbu kartografických výstupů, analýzy dat v prostředí GIS a jejich vizualizaci (např. Mapy záplavových území ČR). Oba systémy jsou spravovány Výzkumným ústavem vodohospodářským T.G.M.v.v.i.  Informačním systémem Monitoringu kvality vod na území ČR je IS ARROW (Assessment and Reference Reports of Water Monitoring), který představuje sběrnou databázi vzorků kvality vod na území ČR zahrnující portál sběru dat odebraných vzorků vody a hodnotící portál kvality vod.  Informační systém veřejné správy - VODA (ISVS -VODA) prezentuje prostřednictvím jednotných přehledných a snadno dostupných aplikací informace o našich vodách a přispívá tak ke lepší a včasné informovanosti nejen odborné veřejnosti.  Povodňový informační systém (POVIS) slouží jako podpora pro komunikační, koordinační a rozhodovací činnosti na všech organizačních úrovních, které jsou ze zákona povinny povodňovou situaci řešit. Cílem systému je zabezpečit v průběhu povodně i mimo ní základní platformu pro kvalitní komunikaci mezi všemi odpovědnými subjekty, zjednodušit a zrychlit přenos informací a v neposlední radě zajistit jednotné formáty předávaných informací. Mezinárodní spolupráce v ochraně vod zajišťuje plnění dvoustranných a vícestranných smluv, úmluv a dohod v oblasti ochrany vod, kterých je Česká republika smluvní stranou. Tato mezinárodní spolupráce má tři úrovně :  Spolupráce v rámci EHK OSN je založena na: • Úmluvě o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer (Úmluva o vodách) • Protokolu o vodě a zdraví k této Úmluvě  Spolupráce při ochraně povodí Dunaje, Labe a Odry probíhá na základě: • Úmluvy o spolupráci pro ochranu a únosné využívání Dunaje, která je prováděna  prostřednictvím Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje (MKOD) • Dohody o Mezinárodní komisi pro ochranu Labe (MKOL) • Dohody o Mezinárodní komisi pro ochranu Odry před znečištěním (MKOOpZ)  Dvoustranná spolupráce v oblasti voda s Polskem, Rakouskem, Slovenskem a Německem: Dvoustranná spolupráce v oblasti voda s Polskem, Rakouskem, Slovenskem a Německem je založena na: Úmluvě mezi vládou Československé republiky a vládou Polské lidové republiky o vodním hospodářství na hraničních vodách prováděné prostřednictvím jednání zmocněnců vlád obou států pro spolupráci na hraničních vodách Smlouvě mezi Československou socialistickou republikou a Rakouskou republikou o úpravě vodohospodářských otázek na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-rakouské komise pro hraniční vody Dohodě mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o spolupráci na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-slovenské komise pro hraniční vody Smlouvě mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o spolupráci na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-německé komise pro hraniční vody Mezinárodní oblasti povodí Labe, Odry a Dunaje Na procesu rozhodování EU obecně, zvláště pak na proceduře spolurozhodování, se podílejí tři hlavní instituce: • Evropský parlament, který zastupuje občany EU a je jimi přímo volen • Rada Evropské unie, která reprezentuje jednotlivé členské státy • Evropská komise, která usiluje o obranu zájmů Evropské unie jako celku Tento "institucionální trojúhelník" vytváří politiky a zákony (směrnice, nařízení a rozhodnutí), které platí v rámci celé EU. Principiálně je to Komise, kdo navrhuje nové zákony EU, Parlament a Rada je ale schvaluje. Velmi důležitou roli hrají také dvě další instituce: Soudní dvůr dohlíží na dodržování evropského práva a Účetní dvůr kontroluje financování činností Evropské unie. Tyto instituce byly zřízeny na základě smluv, jež tvoří základ všeho, co Evropská unie dělá. Jednotlivé smlouvy jsou sjednávány prezidenty a premiéry členských států a ratifikovány jejich parlamenty. Stanovují pravidla a postupy, jež musí instituce EU dodržovat Koncepce vodohospodářské politiky EU Směrnice 2000/60/ES o vodní politice ( dále jen "Rámcová směrnice o vodách") je od svého přijetí zásadní legislativní prací EU v oblasti ochrany vod a vodního prostředí. Směrnice zavedla mnoho povinností a požadavků, které musí členské státy EU splnit. Protože se jedná o velice komplexní a složitý právní předpis, bylo třeba zajistit jednotnost přístupů v jeho implementaci. Z tohoto důvodu vzniklo neformální uskupení nazýváno Společná implementační strategie (Common implementation strategy) zkráceně označováno jako CIS. Struktura CIS je tvořena třemi úrovněmi. Základ této pyramidy tvoří jednotlivé odborné pracovní skupiny, nad nimi stojí skupina koordinační (SCG) a na nejvyšším postu vodní ředitelé. V rámci CIS bylo od jeho vzniku vytvořeno a zveřejněno mnoho podpůrných metodických dokumentů a to ve všech oblastech působení Rámcové Směrnice o vodách. VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ KRAJINY – STÁTNÍ SPRÁVA A LEGISLATIVA Ruplík, Šulc, Caletka Státní správa ve vodním hospodářství Veřejná správa je službou veřejnosti. Úkolem státní správy na úseku vodního hospodářství je tento zákonný požadavek za všech okolností naplňovat. Základními zákonnými normami na úseku vodního hospodářství jsou s účinností od 1. ledna 2001 vodní zákon (č. 254/2001 Sb.) a zákon o vodovodech a kanalizacích (č. 274/2001 Sb.). Státní správa ve vodním hospodářství je organizována jako třístupňová. Výkon této správy je zákonem svěřen vodoprávním úřadům na úrovni obecní (obecní úřady, pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností), krajské (krajské úřady) a ústřední (ministerstva). Na území vojenských újezdů je pak tato činnost zajišťována újezdními úřady. Státní správa ve vodním hospodářství zahrnuje především postupy vodoprávních úřadů, jejichž cílem je vydávání rozhodnutí, jimiž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jimiž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá, a dále postupy směřující k nucenému výkonu povinností vyplývajících se správních aktů, případně jiných forem správní činnosti. Vodoprávní úřady při své činnosti zohledňují především: •požadavky na ochranu povrchové a podzemní vody, •podmínky pro hospodárné využívání vodních zdrojů a pro zachování i zlepšení jakosti povrchových a podzemních vod, •podmínky pro snižování nepříznivých účinků povodní a sucha, •bezpečnost vodních děl, •ochranu vodních ekosystémů a na nich přímo závisejících suchozemských ekosystémů či zabezpečení kvalitního rozvoje, •výstavby a provozu vodovodů a kanalizací sloužících veřejné potřebě. Centrální úroveň státní správy na úseku vodního hospodářství je založena na modelu tzv. sdílených kompetencí mezi pěti ministerstvy. Působnost Ministerstva zemědělství jako ústředního vodoprávního úřadu je vodním zákonem stanovena jako zbytková a to pro všechny oblasti státní správy, u kterých není působnost ústředního vodoprávního úřadu taxativně stanovena pro Ministerstvo životního prostředí (např. ochrana množství a jakosti vod, zjišťování a hodnocení stavu vod, zneškodňování havárií, plnění úkolů ze vztahu k EU v oblasti ochrany vod apod.), Ministerstvo zdravotnictví (ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí stanovení povrchových vod využívaných ke koupání), Ministerstvo dopravy (užívání povrchových vod k plavbě) nebo Ministerstvo obrany (působnost ve věcech, v nichž je založena působnost újezdních úřadů na území vojenských újezdů). V rámci Ministerstva zemědělství je zřízen úsek vodního hospodářství, který je řízen náměstkem ministra, jemuž podléhá sekce vodního hospodářství vedená vrchním ředitelem. Sekce vodního hospodářství je dále členěna dle věcného zaměření do 4 odborů: odboru státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí, odboru vodohospodářské politiky, odboru vodovodů a kanalizací a odboru programového financování ve vodním hospodářství. Státní správa ve vodním hospodářství I  Správní agenda vykonávána vodoprávními úřady jednotlivých úrovní, přičemž každý má své, Vodním zákonem vymezené, kompetence: • obecní úřady, újezdní úřady • obecní úřady s rozšířenou působností • krajské úřady • ministerstvo MZe, MŽP jako ústřední vodoprávní úřady  Agenda je spojena se zajištěním  ochrany vody a vodních ekosystémů,  ochrany vodních poměrů a zdrojů,  nakládání s vodami. vše upraveno jednotlivými § Vodního zákona Státní správa ve vodním hospodářství II  Vodoprávní dozor zajišťuje dodržování povinností daných Vodním zákonem: Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)  kontrolní a inspekční činnost ve věcech jakosti vody, ochrany vodních ekosystémů, dodržování povinností ze zákona, vybírá poplatky za vypouštění odpadních vod;  ukládání odstranění a nápravy nedostatků, jejich příčin a důsledků;  pro tento účel má oprávnění vést vodoprávní řízení, krátkodobě pravomocně rozhodnout v zájmu Vodního zákona Ministerstva MZe a MŽP jako vrchní vodoprávní dozor Krajská hygienická stanice (KHS) – pouze ve věcech kontroly jakosti vody vhodné ke koupání Ministerstvo zemědělství ČR Ministerstvo živ. prostředí ČR Všechny vodní toky jsou předmětem správy: • významné vodní toky (z vodohospodářského hlediska; tj. „velké“ v.t.): ze zákona určený správce = právnická osoba Povodí s.p.*), (v rámci ČR celkem pět) (*pozn.: přechodně v letech 1990-2000 byly podniky Povodí společností akciovou = Povodí a.s.) • ostatní (drobné) vodní toky: jejich správci jsou určeni MZe: • Zemědělská vodohospodářská správa povodí (ZVHS) (dříve Státní meliorační správa - SMS) – zrušena v r. 2012 • Oblastní správa toků Lesy ČR, s.p. (dříve Lesní závod, úsek hrazení bystřin) • Jiné: obce, fyzické a právnické osoby (na základě žádosti stanoví MZe) Správa vodních toků Správci vodních toků Správci vodních toků v působnosti Ministerstva zemědělství zajišťují správu více než 95 % délky všech vodních toků v České republice. Necelých 5 % se na správě vodních toků podílejí Ministerstvo obrany, správy národních parků, případně fyzické a právnické osoby. Vodní toky na území České republiky jsou rozděleny na významné vodní toky a drobné vodní toky. Významné vodní toky a část určených drobných vodních toků spravují státní podniky Povodí, tj. Povodí Vltavy, státní podnik, Povodí Ohře, státní podnik, Povodí Labe, státní podnik, Povodí Odry, státní podnik a Povodí Moravy, s.p. Většinu drobných vodních toků spravuje státní podnik Lesy České republiky. Vodní právo je souborem norem, které regulují ochranu vod a vodních ekosystémů, stanovují podmínky jejich hospodářského využití, předepisují zajištění bezpečnosti vodních děl a vytváření podmínek pro snižování nepříznivých účinků povodní a sucha. Tyto normy spadají ve své většině do odvětví správního práva. Základním předpisem vodního práva je v ČR zákon č. 254/2001 Sb. ze dne 28. června 2001 o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon). Vodního práva v ČR se týká i několik směrnic EU, zejména Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000 ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky. Vodní právo Vztah k vodám upravuje vodní právo řada právních předpisů odlišné úrovně, nejdůležitější z nich je aktuální zák. 20/2004 Sb. (Vodní zákon), kterým se mění zák. 254/2001 Sb., s účinností od 23.1.2004 a kodifikuje tak kompatibilitu s legislativou EU, tj. se Směrnicí 2000/60/ES = Rámcovou směrnicí ES v oblasti vodní politiky (pozn. Zkráceně jen Rámcová směrnice o vodách nebo WFD (zkratka anglického Water Framework Directive) Vodní zákon je ovšem současně v souladu s hierarchicky výše postavenou právní normou - Ústavou ČR (právo na zdravé ŽP) a dalšími právními normami stejné úrovně jako je zejména zákon o ochraně přírody a krajiny ale i další: zákon o ŽP, zákon o zdraví obyvatel, důlní zákon,… vztah k vodám dále upravují podzákonné normy typu metodických pokynů ministerstev,… Přehled vodního práva v českých zemích Vodní právo v českých zemích se vyvíjelo pod vlivem římského práva (= zásada veřejnosti daného zájmu)  Vladislavské zřízení (r. 1500), Obnovené zemské zřízení (r. 1627)  Reforma a kodifikace v 19. stol.: český, moravský, slezský zemský vodní zákon (r. 1870)  Zákon o vodním hospodářství č. 11/1955 Sb. přijata zásada: -plánovitého hospodaření s vodou (>vodohospodářský plán); -rovnováhy mezi kapacitou zdrojů a spotřebou vody; -zachování vyhovujícího stupně čistoty vod  zák. 138/1974 Sb., O vodách („Vodní zákon“)  zák. 254/2001 Sb. O vodách („Vodní zákon“) ve znění pozdějších novel  zák. 20/2004 Sb. O vodách („Vodní zákon“) – tzv. Euronovela implementující právní úpravu evropskou do právní úpravy národní Filozofie současné vodoprávní úpravy  Právo k vodám: povrchové a podzemní vody nejsou předmětem vlastnictví a nejsou součástí příslušného pozemku, po němž protékají  Nakládání s vodami je omezeno základními povinnostmi: • ochrana • hospodárnost • povinnost likvidovat odpadní vody (ODV) (povinnosti ≈ požadavkům TUR)  Rozdělení vod na : povrchové - podzemní Ve vodním zákoně rozlišení na útvary povrchových a útvary podzemních vod Zákony, vyhlášky, Nařízení vlády •Zákon č. 254/2001 Sb., zákon o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon). •Zákon č. 20/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, (Sbírka zákonů, ročník 2004, částka7) •Zákon č. 150/2010 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. (Sbírka zákonů, ročník 2010, částka 53) Zákony, vyhlášky, Nařízení vlády II  Zákon č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) (Sbírka zákonů, ročník 2001, částka 104 )  Zákon č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) ( Sbírka zákonů, ročník 2002, částka 34 )  Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.  Zákon č. 353/1999 Sb. o prevenci závažných havárii způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií). Zákony, vyhlášky, Nařízení vlády III  Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech ( Sbírka zákonů, ročník 2003, částka 24 )  Nařízení vlády č. 229/2007 Sb., kterým se mění Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech ( Sbírka zákonů, ročník 2007, částka73 ) + Metodický pokyn MŽP č. 14.  Nařízení vlády č. 23/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 61/2003 Sb. a 229/2007 Sb, o ukazatelích a hodnotách přípustného znečistění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.  Nařízení vlády č. 416/2010 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních. (Sbírka zákonů, ročník 2010, částka 146). Vodní koryto  Koryto: na rozdíl od vody v korytě pozemek koryta není veřejným statkem, má určeného vlastníka (viz zápis v katastru nemovitostí). Pozemek je evidován v katastru nemovitostí pod kategorií vodní plocha; pokud vodní tok protéká po pozemku, který není takto evidován, pak je korytem rozuměna část pozemku zahrnující dno a břehy koryta až po břehovou čáru, tj. po takovou hladinu vody, která stačí protékat tímto korytem, aniž by se vylévala do okolí. V pochybnostech rozhodne vodoprávní úřad.  Změny koryta: vlastník pozemku, správce i osoba oprávněná k nakládání s vodami mohou požádat o povolení vrátit v.t. do původního koryta na své vlastní náklady; platí, že veřejný zájem může být důvodem k odmítnutí navrácení toku do původního koryta, pak je možnost přiměřené náhrady. Právo na obnovu i odškodnění zaniká po 3 letech od roku změny; při neobnovení vykoupí stát pozemek nového koryta (pokud mu jej vlastník nabídne); nevztahuje se na vlastníka = obec.  Ochrana vodních toků a koryt: je zakázáno měnit směr, podélný sklon a příčný profil toku, poškozovat břehy těžit z koryt a ukládat materiály do koryt i do míst, z nichž by mohly být splaveny; nevztahuje se na případy vyjmenované Vodním zákonem. Vodní díla ve Vodním zákoně  Vodní díla jsou stavby, které slouží ke vzdutí, zadržení, usměrnění, užívání, nakládání, ochraně před škodlivými účinky vod a úpravě vodních poměrů; v pochybnostech rozhodne vodoprávní úřad; řídí se tzv. manipulačním řádem o přehrady, hráze, jezy, zdrže, o stavby koryt, vodovodní řády, vodárenské objekty a úpravny vod o kanalizační stoky, objekty a ČOV o stavby na ochranu před povodněmi o stavby k zemědělským melioracím (zavlažování a odvodňování, ochrana před erozí) o stavby k plavebním účelům o stavby k využití vodní energie o stavby odkališť o studny o stavby k hrazení bystřin o stavby k pozorování stavu vod o jiné  Správce vodního díla: rovněž vodní díla mají svého přesně stanoveného (v rámci vodoprávního řízení) správce Ochrana vodních poměrů1) a zdrojů o Chráněná oblast přirozené akumulace vod (CHOPAV) vyhlašuje vláda nařízením; některá omezení činnosti; výjimky; nárok vlastníka pozemku na úhradu škody o Ochranné pásmo vodního zdroje 1.a 2. stupně (OPVZ) stanoví a vyhlásí vodoprávní úřad na základě podnětu nebo z podnětu vlastního; vždy veřejný zájem; při omezení užívání pozemku=vlastník pozemků má nárok na náhradu o Citlivé oblasti = vyhlašováno pro vodní útvary povrchových vod; které jsou využívány nebo se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody nebo u nichž je z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem nutný vyšší stupeň čištění odpadních vod; ukazatele přípustného znečištění ODV a jejich hodnoty přísnější. Stanoví vláda nařízením; každé 4 roky přezkoumání, zda trvají důvody k trvání ochrany 1) máme na mysli zejm. otázku odtokových poměrů, zabránění odnosu půdy erozní činností vody a retenční schopnost krajiny, otázka biodiverzity  Definice povodně Povodní se rozumí přechodné výrazné zvýšení hladiny vodního toku nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody Povodní je i stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod  Přirozená povodeň Přirozenou povodní je povodeň způsobená přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů  Přirozená povodeň ovlivněná mimořádnými příčinami Přirozenou povodní ovlivněnou mimořádnými příčinami je povodeň, kterou způsobují jevy jako jsou sesuvy půdy, ledové jevy nebo povodeň v důsledku ucpání profilů propustků či nahromadění naplavenin v kritických místech, jako jsou například mostní profily  Zvláštní povodeň Zvláštní povodní je povodeň způsobená umělými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo nouzovým řešením kritické situace na vodním díle.Patří sem i povodeň v důsledku válečného konfliktu, teroristického útoku, apod. Ochrana vodních poměrů - ochrana před povodněmi Ochrana vodních poměrů - ochrana před povodněmi Ochrana před povodněmi jsou opatření …. prováděná (A) systematickou prevencí, zvyšováním retenční schopnosti povodí a (B) ovlivňováním průběhu povodní Ad A)  Záplavová území rozsah na návrh správce vodního toku (v souladu s Plánem oblasti povodí) stanoví je krajský vodoprávní úřad Aktivní zóna v zastavěných územích obcí a určených ÚPD k zástavbě a případně i v dalších územích - na návrh správce vodního toku Pokud není záplavové území stanoveno, vychází vodoprávní úřad z dostupných podkladů o pravděpodobné hranici ohrožení území Omezení v záplavovém území: zákazy vyjmenovaných činností (např. pevné překážky, ploty, zastavování území, skládky nezpevněných materiálů, jinak nebezpečných materiálů,…)  Území určená k rozlivům povodní (§ 68 = preventivní opatření v záplavovém území) Možnost omezení práva užívání pozemků a staveb v tomto území s nárokem na náhradu; případně návrh na jejich vyvlastnění, pokud je ve veřejném zájmu Stanoví je krajský vodoprávní úřad na návrh správce vodního toku, ale může též z vlastní iniciativy VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ KRAJINY – STÁTNÍ SPRÁVA A LEGISLATIVA Ruplík, Šulc, Caletka Ad B)  Tři stupně povodňové aktivity 1. stav bdělosti (začíná povodeň); další dva stupně jsou již povodní: 2. stav nebezpečí a 3. stav ohrožení  Povodňové orgány: stanovené kompetence, úkoly (v přípravné fázi + za již vyhlášené povodně) ústřední (= MŽP) - krajské - obcí s rozšířenou působností - obcí;  Opatření preventivní, přípravná + již za vyhlášené povodně Ochrana vodních poměrů - ochrana před povodněmi Ochrana vodních poměrů - ochrana množství vod  Minimální zůstatkový průtok (MZP) je průtok povrchových vod, který ještě umožňuje obecné nakládání s povrchovými vodami a zároveň jsou zajištěny ekologické funkce vodního toku. MZP stanoví vodoprávní úřad v povolení k nakládání s vodami. Vodoprávní úřad přitom přihlédne k podmínkám vodního toku, charakteru nakládání s vodami a vychází z opatření k dosažení cílů ochrany vod přijatých v plánu povodí. Dále stanoví místo a způsob měření minimálního zůstatkového průtoku a četnost předkládání výsledků těchto měření vodoprávnímu úřadu. Způsob měření: cejch, vodní značka, vodočet, limnigraf, atd.