—Ve dnech 7. - 9. listopadu 1996 se uskutečnila v Corku (Irsko) konference zemí Evropské unie o rozvoji venkova. — Zúčastnili se jí kromě členských států EU i další evropské země, mezi nimi i Česká republika, zastoupená ministrem zemědělství Ing. Josefem Luxem. —Venkov je domovem ¼ obyvatelstva —Venkov = 80 % území —Pestrá mozaika činností —Různorodá krajina —Venkov - zemědělská půda, lesy —Zemědělství – rozhraní mezi člověkem a ŽP —Ekonomická váha zemědělství a lesnictví klesá —Rozvoj venkova se musí týkat všech sociálně – ekonomických úseků — —Stále větší pozornost je věnována kvalitě života —Venkov má výjimečné postavení z hlediska kvality života (bezpečnost, čistota, volný čas…) —SZP se bude muset přizpůsobit novým zkušenostem a výzvám v oblasti poptávky —Přesun od dotací cen k přímým dotacím —Nutná pomoc farmářům v přizpůsobování se novým trendům —Stále obtížnější opodstatnění kompenzační platby a reformy dle CAP 1992 — —Potřeba harmonizace veřejných finančních podpor s vhodným řízením přírodních zdrojů (ŽP) —Větší právní složitost v oblasti finančních toků —Větší průhlednost a efektivnost SZP a Evropské politiky rozvoje venkova —Potřeba podporovat budování místních kapacit pro trvale udržitelný rozvoj, především zaměřených na soukromé iniciativy a iniciativy Společenství jež jsou dobře integrovány do globálních trhů —Program rozvoje venkova — —Bod 1 – Preference venkova —Bod 2 – Integrovaný přístup —Bod 3 – Diversifikace —Bod 4 – Trvalá udržitelnost —Bod 5 – Subsidiarita —Bod 6 – Zjednodušení —Bod 7 – Programování —Bod 8 – Financování —Bod 9 – Řízení —Bob 10 – Hodnocení a průzkum —Trvale udržitelný rozvoj venkova se musí stát hlavní zásadou, která bude podpírat veškerou politiku venkova v Evropské unii —Cílem je: —konec vylidňování venkovských oblastí —Boj proti chudobě —Stimulace zaměstnanosti a příležitostí —Využít poptávky po zdravém, pěkném, čistém prostředí —Potřeba udržovat a zlepšovat kvalitu venkovského prostředí —Spravedlivější rozdělování veřejných financí —Zvýšit podíl dostupných finančních zdrojů —Politika rozvoje venkova musí být koncipována multidisciplinárně a aplikována ve více odvětvích s jasnou územní dimenzí —Diferencované spolufinancování nejpotřebnějších oblastí venkovské prostoru EU —Integrovaný přístup s jednotným právně-politickým rámcem —Lepší řízení ekonomických zdrojů a sebepropagace —Podpora diversifikace hospodářských a sociálních činností se musí zaměřit na zajištění rámce pro samostatné soukromé iniciativy a iniciativy Společenství: investice, technická pomoc, podnikatelské služby, přiměřená infrastruktura, vzdělávání, školení, integrace výsledků vývoje v informační technologii, posílení úlohy malých měst jako nedílné součásti venkovských oblastí, klíčové činitele rozvoje, podpora rozvoje životaschopných venkovských komunit a obnova vesnic. — —Je třeba podporovat rozvoj venkova, který trvale udržuje kvalitu a vzhled evropských venkovských krajinných oblastí tak, aby jejich využívání dnešní generací neomezovalo možnosti budoucích generací. —Při svých lokálních aktivitách si musíme být vědomi globální odpovědnosti. — —Politika rozvoje venkova se musí řídit zásadou subsidiarity. —Musí být co nejvíce decentralizována a založena na partnerství a spolupráci mezi všemi dotčeným úrovněmi (místní, regionální, národní a evropskou). —Je nutno klást důraz na zapojení a na přístup “zdola nahoru”, využívající kreativitu a solidaritu venkovských komunit. —Rozvoj venkova musí být lokální a být řízen Společenstvím v jednotném evropském rámci. — —Politika rozvoje venkova, především ve své zemědělské části, musí prodělat radikální zjednodušení legislativy. —Je nutno zajistit větší soudržnost činností, prováděných dnes mnoha různými kanály, omezit právní předpisy EU zavádějící obecná pravidla a procedury, zvýšit subsidiaritu v rozhodování, decentralizovat uplatňování politiky a celkově zvýšit pružnost. — —Aplikace programů rozvoje venkova musí být založena na vzájemně provázaných a průhledných procedurách —Aplikace programů musí být také integrována do jediného programu rozvoje venkova pro každou oblast a jediného mechanismu trvale udržitelného rozvoje a rozvoje venkova. — —Je nutno prosazovat využívání místních finančních zdrojů na podporu místních projektů rozvoje venkova. —Je třeba více podporovat využívání finančního inženýrství při udělování úvěrů pro venkov s cílem: —mobilizovat synergii mezi financováním z veřejných a soukromých zdrojů, —snížit finanční omezení malých a středních podniků, —podpořit produktivní investice a —diversifikovat venkovské ekonomiky. —Je nutno podporovat větší účast bankovního sektoru (veřejného i soukromého) a jiných fiskálních zprostředkovatelů. — —Administrativní kapacitu a efektivnost orgánů regionální a místní správy a skupin na úrovni Společenství je nutno v případě potřeby podporovat: —poskytováním technické pomoci, —školením, —lepší komunikací, —partnerstvím a sdílením výsledků výzkumu, —informací a výměnou zkušeností, —vytvářením sítí mezi regiony a mezi venkovskými komunitami v celé Evropě. — —Bude třeba posílit monitorování, hodnocení a oceňování, aby byla zajištěna průhlednost procedur, zaručeno dobré využití veřejných peněz, stimulován výzkum a inovace a umožněna informovaná veřejná diskuse. —Zájmové skupiny nesmějí být konzultovány jen při navrhování a realizaci, ale musí být zapojeny i do monitorování a hodnocení. — —Výzva tvůrců evropské politiky k: —Zvyšování povědomí veřejnosti o důležitosti nového přístupu k politice rozvoje venkova —Činnosti, která by učinila venkovské oblasti atraktivnějšími pro život a práci lidí které by se tak staly středisky smysluplnějšího života pro stále různorodější obyvatelstvo složené z občanů každého věku —Podpoře tohoto programu o deseti bodech a spolupracovali jako partneři při plnění uvedených cílů, jež formulovány v této deklaraci —Řízení a zaštiťování podpory trvale udržitelného rozvoje venkova v mezinárodním kontextu