Kogni&vní  paradigma   Kognice   •  percepce   •  učení   •  paměť   •  Myšlení   •  usuzování(dedukce,  indukce,abdukce,   analogie,  logický  klam)   •  řešení  problémů  (nalezení,  formulace)   •  komunikace   Aspekty   •  Mapová  tvorba   – Cíl  vylepšit  mapu   •  Mapová  psycholologie   – Jak  mapy  působí   •  Mapová  výuka   – Výuka  pomocí  map   Téma&cké  mapy   •  Distribuce  vs.  přesnost   •  Odpoutání  se  od  reality   •  Empirický  výzkum   – Vnímání  kvan&ty  Flannery     – Vnímaná  vs.  aktuální  velikost   – Yc  =  0.98365X.8747   – Barvy,  tečky,  fonty  …   •  Sledování  pohybu  očí   Formulace   •  Část  komunikačního  paradigmatu   •  Individualita   •  Inhibice   •  Nové  aspekty  –kvalita,  nejistota   •  Mapa  jako  interface  k  prostorovým  datům/ znalostem   •  Efek&vita   •  Map  reading   Percepce   •  Vnímání  obrazu   •  vnímání  barev   •  Velikost  a  rozlišení   •  Barevný  kontrast   •  Seskupení  a  distribuce   •  Skenování   •  Pozadí  /  popředí   •  Rozlišení  symbolů   •  bohom  up/  top  down  (skládání  /rozkládání,   preahen&ve/postahen&ve)   •  Většína  je  preahen&ve  –  tedy  před  znalostní   Vizuální  kognice  –  chápání  mapy   •  Znalostní  schémata   – Co  vidí  oko  k  tomu  co  chápe  mozek   •  Propoziční   – Znalost  geografických  fenoménu   •  Obrazové   – Znalost  prostorových  konfigurací/vztahů   •  Událostní   – Znalost  jak  se  dostat  z  jednoho  místa  na  druhé   Obrazové  schéma   •  Kontejner  –  vymezení,  vnitřně  homogenní  (převážně)   •  nahoru  dolů  –  nahoru  –  více,  větší,vyšší  vs.  dolů  méně,   málo,  nižší   •  V  popředí,  v  pozadí   •  Část  –  celek   •  Vazba  –  svázané  prvky  tvoří  strukturu   •  Centrum  –periferie   •  Zdroj  –  cesta  –  cíl   •  Lineární  uspořádání  –  postupně  od  menšího  k  většímu   Propoziční  schéma   •  Pinker  –     – shoda   – sestavení   – vyšetřování   – inference   Odlišení  jevu(figury)   •  Heterogenita   –  primární   –  Jas,  barva  (ostatní  interferuje)   •  Kontura   •  Obklopení   •  Orientace   –  Ver&kální  nebo  horizontální   •  Rela&vní  velikost   –  Malé  objekty   •  Konvexita   –  schéma&zace   Seskupování   •  Sta&cké   –  Blízkost   –  Podobnost  (stupně)   –  Dobré  pokračování   –  Ohraničení   –  Jednoduchost  tvaru   –  Znalostní  schémata   •  Animace   –  Společný  osud   –  Figurální  stabilita