Opravný průběžný test z Aplikované statistiky II, jarní semestr 2016 Popis situace: U 211 chlapců a 211 dívek ze základních škol byly zjišťovány hodnoty verbálního IQ (proměnná IQ_verb) a performačního IQ (IQ_perf). Předpokládáme, že ve skupině chlapců data pocházejí z dvourozměrného normálního rozložení s vektorem středních hodnot µ1 a varianční maticí Σ a ve skupině dívek z dvourozměrného normálního rozložení s vektorem středních hodnot µ2 a varianční maticí Σ. Nejprve se budeme zajímat zvlášť o verbální IQ a zvlášť o performační IQ. Úkol 1.: Na hladině významnosti 0,05 testujeme hypotézu H0, že střední hodnota verbálního IQ je stejná u chlapců a dívek proti oboustranné alternativě H1, že tyto střední hodnoty jsou rozdílné. STATISTICA poskytla tabulku: Proměnná Průměr CHLAPCI Průměr DIVKY t sv p Poč.plat CHLAPCI Poč.plat. DIVKY Sm.odch. CHLAPCI Sm.odch. DIVKY F-poměr Rozptyly p Rozptyly IQ_VERB 102,0190 98,75829 2,674509 420 0,007776 211 211 13,41817 11,55745 1,347915 0,031029 Úkol 1a: Jakým rozložením se řídí testová statistika, když nulová hypotéza platí? a) standardizovaným normálním rozložením b) Pearsonovým rozložením chí-kvadrát c) Studentovým rozložením d) Fisherovým – Snedecorovým rozložením Úkol 1b: Jaká je hodnota testové statistiky pro test shody středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 1c: Jaká je p-hodnota pro test shody středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 1d: Lze H0 zamítnout na hladině významnosti 0,05? Úkol 1e: Uveďte kritickou hodnotu pro test shody středních hodnot (na 2 desetinná místa, najdete ve statistických tabulkách nebo vypočtete pomocí statistického software) Úkol 2.: Na hladině významnosti 0,05 testujeme hypotézu H0, že střední hodnota performačního IQ je stejná u chlapců a dívek proti oboustranné alternativě H1, že tyto střední hodnoty jsou rozdílné. STATISTICA poskytla tabulku: Proměnná Průměr CHLAPCI Průměr DIVKY t sv p Poč.plat CHLAPCI Poč.plat. DIVKY Sm.odch. CHLAPCI Sm.odch. DIVKY F-poměr Rozptyly p Rozptyly IQ_PERF 101,8341 100,8057 0,784520 420 0,433177 211 211 13,50718 13,42227 1,012692 0,927277 Úkol 2a: Jaká je hodnota testové statistiky pro test shody středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 2b: Jaká je p-hodnota pro test shody středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 2c: Lze H0 zamítnout na hladině významnosti 0,05? Nyní se budeme zajímat o obě proměnné současně. Úkol 3.: Na hladině významnosti 0,05 testujeme hypotézu H0, že vektor středních hodnot verbálního IQ a performačního IQ je stejný u chlapců a dívek proti oboustranné alternativě H1, že tyto vektory středních hodnot jsou rozdílné. STATISTICA poskytla tuto tabulku: t-testy; grupováno: SEX (R_IQ.sta) Skup. 1: CHLAPCI; Skup. 2: DIVKY Hotellingovo 8,31298 F(2,419)=4,1466 p<,01647 Proměnná Průměr CHLAPCI Průměr DIVKY t sv p Poč.plat CHLAPCI Poč.plat. DIVKY Sm.odch. CHLAPCI Sm.odch. DIVKY F-poměr Rozptyly p Rozptyly IQ_VERB IQ_PERF 102,0190 98,7583 2,674509 420 0,007776 211 211 13,41817 11,55745 1,347915 0,031029 101,8341 100,8057 0,784520 420 0,433177 211 211 13,50718 13,42227 1,012692 0,927277 Úkol 3a: Jakým rozložením se řídí testová statistika, když nulová hypotéza platí? a) standardizovaným normálním rozložením b) Pearsonovým rozložením chí-kvadrát c) Studentovým rozložením d) Fisherovým – Snedecorovým rozložením Úkol 3b: Jaká je hodnota testové statistiky pro test shody vektorů středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 3c: Jaká je horní hranice p-hodnoty pro test shody vektorů středních hodnot? (na 4 desetinná místa) Úkol 4.: Je zřejmé, že hypotézu o shodě vektorů středních hodnot verbálního a performačního IQ chlapců a dívek zamítáme na hladině významnosti 0,05. Je tedy nutné provést simultánní testy, abychom odhalili, které proměnné přispěly k zamítnutí nulové hypotézy. Tabulka pro simultánní testy: Proměnná Průměr CHLAPCI Průměr DIVKY Sm.odch. CHLAPCI Sm.odch. DIVKY T0j kvantil IQ_VERB IQ_PERF 102,0190 98,7583 13,41817 11,55745 3,60208554 3,01715065 101,8341 100,8057 13,50718 13,42227 0,30993733 3,01715065 Úkol 4a: K zamítnutí nulové hypotézy: a) přispěla proměnná IQ_verb b) přispěla proměnná IQ_perf c) přispěly obě proměnné Úkol 4b: V posledním sloupci tabulky pro simultánní testy je kvantil: a) standardizovaného normálního rozložení b) Pearsonova rozložení chí-kvadrát c) Studentova rozložení d) Fisherova – Snedecorova rozložení