Obecná didaktika Didaktika je teorie vzdělávání a vyučování zabývající se obsahem a procesem, při kterém si žáci obsah osvojují, tedy vyučováním a učením. Poskytuje učiteli oporu při řešení problémů ve výuce. Rozlišujeme: 1. Obsah výuky 2. Cíle výuky 3. Metody výuky, organizační formy, didaktické prostředky, prostředí 4. Vztahy Didaktický trojúhelník Vyučování je proces působení na žáka, patří sem učitel, jeho didaktické znalosti, dovednosti, kompetence, způsoby realizace učiva. Žák, jeho učení a rozvoj – žákovy znalosti, dovednosti, kompetence, styly a strategie učení a myšlení. Učivo – cíle a pojetí vyučovacího předmětu, výběr a legitimizace oborových obsahů a jejich transformace do učiva. Vyučování Vyučování je něco, co se odehrává během vyučovacích hodin, je to druh lidské činnosti, která spočívá v interakci učitele a žáků, je to záměrné působení na žáky tak, aby u nich došlo k procesu učení, synonymem může být slovo výuka. Má tři fáze: 1. Plánování výuky – příprava na výuku, analýza učiva 2. Realizace výuky – aktivity žáků a učitele, který volí metody výuky 3. Reflexe výuky – zhodnocení výuky a použití poznatků jako návodu na další výuku 1. Seminář Teorie: Obsah učiva Obsahem učiva je soubor poznatků, psychomotorických činností a způsobů chování. Obsah je zpracován učitelem, ten jej předává žákům. Ti si jej osvojují jako své vlastní vědomosti, dovednosti a postoje. Složky vzdělávacího obsahu (kompetence) * Vědomosti * Dovednosti (intelektové, motorické, sociální, …) * Hodnoty (vztahy k sobě i k druhým lidem) * Vlastnosti (motivace, zájem, vůle, vytrvalost, soustředění, sebeaktivace, …) * Uspořádání učiva (lineární x cyklické, předmětové x projektové x modulové) Problémy spojené s obsahem výuky * Výběr – kvantita (materiální a formální vzdělávání), kvalita (změny společenských ideologií, vědeckých teorií apod.), učivo základní a rozšiřující (klíčové učivo, klíčové kompetence v RVP) * Problémy volby uspořádání – * učební plány a osnovy * projektové uspořádání (vychází z hlavních sfér společenského života – práce, životní prostředí, trávení volného času apod. – obsah je spojen s praktickými činnostmi) * modulové uspořádání (modul – celek učiva, integrující vědecké disciplíny – vychází z tématu) * Didaktická transformace a s ní spojené zjednodušení Modernizace vzdělávacích obsahů * vývoj vědeckých disciplín - rozvoj vědeckého poznání * akcent na postojovou, hodnotovou sféru a sociální sféru (globální problémy lidstva) * od resultativní stránky (vyzbrojit žáka vědomostmi a dovednostmi) k procesuální (dynamický přístup – aby byl žák schopen sám se dál vzdělávat) * změny pojetí cílů a obsahu: např. v RVP klíčové kompetence, dříve pouze cílové standardy a klíčové učivo Kurikulární pojetí učební plány a osnovy RVP ŠVP TP Pozn. Hodnocení plnění Praxe: Zahájení vyučovací hodiny – ukázka zahájení hodiny matematiky, fyziky, biologie a chemie. Vyplnění „Záznamu“ (sloupec 1, didaktické jevy 1-4) 2. Seminář Teorie: Cíle hodiny Cíl didaktického procesu * očekávaný (zamýšlený výsledek), kterého mají účastníci dosáhnout * vypovídá o tom, čeho chce vzdělavatel jako tvůrce kurikula dosáhnout * umožňuje se na vzdělávání cílevědomě připravit, provést jej s zkontrolovat jeho úspěšnost * dává představu o zpracování obsahu, čase potřebném pro realizaci a volbě metod Funkce cíle: * motivační (čeho) * regulační (způsob) * kontrolní (kvalita) Požadavky na cíl (Kalhous 2002) * komplexnost (kognitivní, afektivní, psychomotorické cíle) * soudržnost ( cíle obecné, specifické) * kontrolovatelnost * přiměřenost (reálný, splnitelný) Taxonomie kognitivních cílů výuky (Bloom) 1. Zapamatování definovat, doplnit, napsat 2. Porozumění dokázat, interpretovat, jinak formulovat 3. Aplikace aplikovat, demonstrovat, navrhnout 4. Analýza provést rozbor, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza klasifikovat, modifikovat, shrnout 6. Tvořivost argumentovat, obhájit, zdůvodnit Taxonomie psychomotorických cílů (Dave) 1. Imitace napodobení, reprodukce 2. Manipulace schopnost podle instrukcí provádět činnost 3. Precizace realizace činnosti v podmínkách praxe 4. Členění činnosti provádět několik úkonů současně nebo v požadovaném sledu 5. Naturalizace efektivní provádění činností s minimálním vynaložením energie Afektivní cíle (Krathwohl) 1. Citlivost žák si uvědomuje výchovné podněty 2. Aktivita frekventanta ochota spolupracovat, pomoci 3. Přijetí hodnoty osvojení hodnoty, žák samostatně reaguje 4. Organizace hodnot žák je schopen žádoucího jednání 5. Charakterizace hodnotou žák si vytvořil vnitřní hodnotový systém Praxe: Rozbor hodiny biologie, 2. ročník, téma – měkkýši Vyplnění „Záznamu“ (sloupec 2, didaktické jevy 1-9, 12, 15, 17, 20, 21, popř. další od 27 do 80)