Zadání  Proveďte řízenou klasifikaci multispektrálního snímku Landsatu 7 podle zvoleného klasifikačního schématu a zhodnoťte výsledky a přesnost klasifikace  použijte vlastní snímek, který leží na území Vámi klasifikované SMO-5, oříznutý na rozměry cca 1200x800 (pixel x line….subsetting - using current view)  Termín odevzdání – 3.5. 2016 2 Struktura protokolu  záhlaví  jméno  obor  místo  rok  název a číslo protokolu  zadání/cíle  metodika  vypracování  závěr  literatura 3 Metodika  použitá data a jejich vlastnosti !!!  prostorové, radiometrické a spektrální rozlišení  prostorové a časové určení scény  souřadnicový systém  zvolené klasifikační schéma  pracovní postup v Geomatice 4 Výstupy - součást textu  I. vstupní snímek v syntéze RGB  II. nastavení parametrů klasifikace  vstupní pásma  klasifikované třídy  III. výsledek klasifikace  klasifikovaný obraz  míra zastoupení jednotlivých tříd v obraze  procentuální úspěšnost (přesnost) klasifikace 5 Studijní materiály  materiály ke cvičením v ISu a na disku V:  DPZ_Protokol2_2016.pdf – zadání protokolu č. 2  DPZ_rizena_klasifikace.pdf - podrobný návod zpracování klasifikace krok po kroku  DPZ_2013_cv_7.pdf – řízená klasifikace (postklasifikační úpravy, …)  DPZ_2013_cv_6.pdf – práce s multispektrálními snímky 6 Tipy, rady, poznámky  klasifikace  rozdělení naměřeného datového souboru (obrazu) do tříd charakterizovaných svými druhovými a stavovými parametry  řízená vs. neřízená klasifikace  I) řízená  Sestavení klasifikačního schématu  Zpracovatel specifikuje algoritmu, co má v datech hledat (tzv. trénovací množiny) – reprezentativní vzorek  Porovnání každého prvku obrazu s příznaky  Podle pravidla (klasifikátoru) zařazen prvek do určité významové (informační) třídy  II) neřízená  „Algoritmus si najde třídy sám“  Zařazení prvků obrazu do tříd (metoda tzv. shlukové analýzy)  Následně přiřazení významu každé ze tříd  Algoritmy: K-means, ISODATA 7  I. předklasifikační fáze  seznámení se s daty (prostorové vlastnosti, „stáří“, …) - viz. metadata  identifikace zobrazeného území - např. pomocí Cursor Control odečtení souřadnic lokalizace na mapy.cz  studium území z jiných mapových zdrojů - vytvoření si představy o krajině a jejím rázu  II. trénovací fáze  klasifikační schéma  které třídy jste schopni v území detekovat?  6-8 tříd- např. dle CORINE Land Cover  na začátku i více tříd - úprava výsledků klasifikace (agregace)  syntéza vstupních pásem v nepravých barvách - zvýraznění určitých typů povrchů (pro snazší definování trénovací plochy)  kompaktní a reprezentativní trénovací množiny  min. 100 pixelů v jedné množině?  ani velké (nehomogenita), ani malé (obtížná lokalizace) plochy  umístění trénovací plochy ne na okraji daného povrchu (smíšené pixely)  …  III. volba klasifikátoru  minimální vzdálenost (Minimum Distance)  klasifikátor „pravoúhelníků“ (Parallelpiped)  klasifikátor maximální věrohodnosti (Maximum Likelihood)  náhled, jak bude vypadat výsledek při použití vybraného klasifikátoru a nadefinovaných trénovacích množin (Training Side Editor - Tools - Classification Preview) 8 Výběr trénovací množiny 9 Syntéza v pravých barvách (3,2,1) jehličnatý?, listnatý?, smíšený? les („homogenní charakter porostu“) Syntéza v nepravých barvách (7,4,2) jehličnatý?, listnatý?, smíšený? les (struktura porostu) jehličnatý?, listnatý?, smíšený? les (vysoké rozlišení - struktura porostu) Letecký snímek (http://www.mapy.cz) CORINE Land Cover http://geoportal.gov.cz/web/guest/map) listnatý les !!! Zvýraznění obrazu - RGB syntéza  4, 3, 2  odstíny červené  tmavší - jehličnaté lesy/nezdravé porosty  světlejší - listnaté lesy/travní porosty/zdravé porosty  černá, tmavě modrá - vodní plochy  zástavba - azurově modrá (vyšší odrazivost v modré a zelené části spektra)  pole - odstíny zelené/modro-zelené (oproti zástavbě nižší odrazivost v modré a zelené části spektra) letní semestr 2014 10 listnatý les? jehličnatý les? holé pole? vodní plocha? zástavba? travní porost?  7, 4, 2  odstíny zelené  tmavší - jehličnaté lesy/nezdravé porosty  světlejší - listnaté lesy/zdravé porosty  „reflexní“ zelená - traviny/nízká vegetace  téměř spektrálně čisté odstíny modré - vodní plochy  zástavba - odstíny růžové/červené  pole - odstíny fialové/fialovo-růžové letní semestr 2014 11 listnatý les? jehličnatý les? holé pole? vodní plocha? zástavba? travní porost?  4, 5, 1  odstíny žluté - listnaté lesy/zdravé porosty  odstíny hnědé - jehličnaté lesy/nezdravé porosty  odstíny oranžové - traviny/nízká vegetace  spektrálně čistá modrá (tmavší odstíny) - vodní plochy  odstíny azurové, šedé - zástavba  odstíny modro-zelené - pole letní semestr 2014 12 listnatý les? jehličnatý les? holé pole? vodní plocha? zástavba? travní porost? Zvýraznění obrazu - RGB syntéza  příklady pouze rámcové (orientační) !!!  barva plochy, resp. naměřené radiometrické hodnoty závisí na mnoha faktorech  Vliv roční doby  Sluneční svit  Reliéf (přikloněná/odkloněná část svahu)  Počasí v době pořízení snímku  ….  naměřené hodnoty pro stejné území se liší snímek od snímku  další příklady RGB syntézy  http://web.pdx.edu/~emch/ip1/bandcombinations.html  http://web.natur.cuni.cz/~langhamr/lectures/vtfg2/prednasky/dpz_2/DPZ_prednaska_2.pdf  http://sensoresremotos.at.fcen.uba.ar/Practicas/band_combinations.pdf  http://gif.berkeley.edu/documents/Landsat%20Band%20Information.pdf 13 Klasifikátory 14 Landsat 7 - ETM+  Band 1 - modré  Band 2 - zelené  Band 3 - červené  Band 4 - blízké infračervené  Band 5 - střední infračervené  Band 6 - termální  Band 7 - střední infračervené  Band 8 – panchromatické zdroje dat: http://earthexplorer.usgs.gov/ http://glovis.usgs.gov/ 15