ppt_sablona_pozadi skala_spektralni KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE Optické vlastnosti kartografického znaku Dr. Lucie Friedmannová 2016 ppt_sablona_pozadi Podstata vizualizace •Vidět = vnímat = myslet = rozhodovat se •Caesar (47 BC): •„VENI VIDI VICI“ – přišel jsem, VIDĚL jsem zvítězil jsem •Vizualizace ovlivňuje rozhodovací procesy •To, co vidíme, nemusí být nutně pravda –Lidský zrak je nedokonalý –Sdělení samo o sobě nemusí být pravdivé –Lidské uvažování vychází mimo jiné z předchozích zkušeností, které nemusí být v souladu s vnímanou (viděnou) informací: –„nevěřit vlastním očím“ ppt_sablona_pozadi PROČ ? = ÚČEL JAK ? = FORMA Princip volby typu vizualizace CO CHCI SDĚLIT Definice předávané informace Definice a typizace uživatele JAKÝM ZPŮSOBEM BUDE INFORMACE PŘEDÁNA Analýza struktury dat => KLASIFIKACE Výběr vhodných KARTOGRAFICKÝCH VYJADŘOVACÍCH PROSTŘEDKŮ Forma nikdy nesmí přehlušit účel ppt_sablona_pozadi Obecná SÉMIOLOGIE •Sémiologie, sémiotika = věda o znacích a znakových systémech, jejich tvorbě a užívání –Syntaktika = vztahy znaků mezi sebou –Sémantika = vztahy znaků k obsahu toho, co značí –Sygmatika = vztahy znaků k funkci vyjadřovaného objektu –Gramatika = pravidla kompozice znaků do vyšších celků –Pragmatika = vztahy uživatele ke znakové sadě •Literatura např: –J. Černý, J.Holeš: Sémiotika. Portál 2004, 363s. ISBN:80-7178-832-5 –J. Doubravová: Sémiotika v teorii a praxi. Portál 2002, 160s. ISBN:80-7178-566-0 –U. Eco: Teorie sémiotiky. Ergo 2009, 448s. ISBN: 978-80-257-0157-7 ppt_sablona_pozadi Jazyk mapy •Je specifický znakový systém, kterým znázorňujeme (vyjadřujeme) objekt a předmět poznání kartografie. Tedy zaznamenáváme objekty a jevy v konkrétním prostoru, případně jejich časové změny. •Vyobrazení vyplněné tímto jazykem se nazývá MAPA. •Jazykem mapy rozumíme PROSTŘEDKY kterými v mapě znázorňujeme POZNATKY. •Jazyk mapy není ani samonosný ani přirozený. •Kartografická sémiologie – zakladatel Jacques Bertin 1967 – OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU –J. Bertin: Semiology of Graphics. Esri Press 2011, 438s. ISBN: 978-1-58948-261-6 •Literatura pro studium jazyka mapy: –Ján Pravda: Mapový jazyk. Univerzita Komenského Bratislava 2003, 104s. ISBN: 80-223-1809-4 • ppt_sablona_pozadi Jazyk mapy – znaková soustava •Jazyk mapy můžeme také chápat jako systém kartografických vyjadřovacích prostředků zahrnující: –Velké množství znaků vyjadřujících určité pojmy a objekty –Principy a metody používaní těchto znaků •Také lze říci, že se jedná o specifický znakovou soustavu •Základní funkce ZNAKOVÉ SOUSTAVY: –Funkce PŘENOSU informace –Funkce KOMUNIKAČNÍ, tj. zabezpečení toho, aby uživatel porozuměl přenášené zprávě. ppt_sablona_pozadi Proces interpretace znaku soustavy v rámci jazyka mapy •Přenos informace o VÝSKYTU a POLOZE objektu/jevu (je to TADY) -> ZJIŠTĚNÍ •Přenos informace o EXISTENCI různých typů objektu/jevu (je TO tady) -> ROZLIŠENÍ •Komunikace informace o VÝZNAMU objektu/jevu (CO to je) -> ZTOTOŽNĚNÍ Obr2 ppt_sablona_pozadi Základní vlastnosti ZNAKŮ ZNAKOVÝCH SOUSTAVY •Komunikovatelnost = schopnost přenášení a sdělování informace •Názornost = schopnost rychlého a účinného vyvolání podnětů pro myšlenkové pochody •Interpretovatelnost = schopnost vyvolání srozumitelnosti u interpreta •Komprimovatelnost = schopnost předání co největšího množství informace v co nejkratším čase (standardizace) ppt_sablona_pozadi ZNAKOVÉ SOUSTAVY vojenske_mapy_znacky_komunikace emergency-facilities-3-symbology ppt_sablona_pozadi KARTOGRAFICKÝ ZNAK •Základním stavebním kamenem jazyka mapy je KARTOGRAFICKÝ ZNAK => ten chápeme jako libovolný GRAFICKÝ záznam, který je schopný být nositelem VÝZNAMU. •Kartografický znak má funkci –OBSAHOVOU (CO to je) –PROSTOROVOU (KDE to je) •Tj. ZNAK informuje o OBJEKTU potud, pokud současně znázorňuje jeho POLOHU ppt_sablona_pozadi KARTOGRAFICKÝ ZNAK •Z abstraktního hlediska jsou mapové znaky ROVINNÉ GRAFICKÉ STRUKTURY. •Sami o sobě nemají žádný smysl, ten získají až konkrétní APLIKACÍ, závislou na účelu mapy, při které dostávají svoji informační schopnost, stávají se nositelem významu, prezentují kvalitativní nebo kvantitativní parametry předlohy nebo jejího datového modelu. •Značky v mapě zastupují určitý KONKRÉTNÍ OBJEKT PŘEDLOHY, jsou jeho GRAFICKÝM MODELEM. •Tento model nemusí být závislý na skutečné podobě a velikosti reálné předlohy, tj., na její geometricky chápané topologii. ppt_sablona_pozadi KARTOGRAFICKÝ ZNAK distribuce automapa ppt_sablona_pozadi ZNAKOVÝ ZÁKON •Volba jednotlivých charakteristik pro určitý kartografické znak je odvislá od jeho FUNKCE v mapě. •Vztah kartografického znaku k jeho významu je odrazem –Smyslové zkušenosti, tj. schopnost člověka vytvářet si pojmy a poznatky z počitků a vjemů vzbuzovaných materiálními objekty –Rozumové zkušenosti, tj. schopnost člověka pochopit i abstraktní pojmy a poznatky logickou cestou ppt_sablona_pozadi ZPŮSOBY ZAVÁDĚNÍ ÚDAJŮ DO MAPY •Metoda BODOVÝCH znaků (figurálních, mimoměřítkových) •Metoda ČAROVÝCH znaků (liniových) •Metoda AREÁLOVÁ (plošných znaků) • •Doplňkově, v kombinaci s kteroukoliv výše zmíněnou metodou, ale i samostatně - POPIS Kontrolní body Interpolace křivek Plná symbolizace ppt_sablona_pozadi KARTOGRAFICKÝ ZNAK •Má MATERIÁLNÍ povahu, tj. vyznačují se základními optickými vlastnostmi: –POLOHA (kvalita) –ORIENTACE (kvalita) –TVAR (kvalita) –VELIKOST (kvantita) –BARVA (kvalita) –INTENZITA (kvantita) –DEZÉN/TEXTURA (kvalita/kvantita) – •Vnitřní STRUKTURA znaku – nezaměňovat s texturou Obr5 ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: POLOHA, ORIENTACE •Poloha –Je nativní vlastností kartografického znaku. –Bez znalosti polohy ztrácí znak kartograficko-geografický význam. •Orientace –Vyplývá z polohy objektu v realitě. –Ne vždy má smysl ji při tvorbě znaku zohledňovat • BD18230_ BD18230_ Příklad: vyhlídka – směr pohledu ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: TVAR •Jednoznačně kvalitativní charakter •Výrazně napomáhá „rozlišení“ •Princip VODÍCÍHO ZNAKU – jedna nebo více optických vlastností je neměnná a reprezentuje nadřazenou kategorii. Další členění kategorie se děje změnou jiné optické vlastnosti, struktury nebo popisem –> skladebnost kartografického znaku vodici_znak ppt_sablona_pozadi Skladebnost bodového znaku (konstrukce znaku) •Každý parametr znaku (jeho optická vlastnost, vnitřní struktura nebo popis) může nést prohlubující informaci o objektu / jevu, který představuje. preprava_neb_nakladu_konstrukce_znaku_schema ppt_sablona_pozadi Adaptabilita kartografického znaku ppt_sablona_pozadi Adaptabilita kartografického znaku The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road - ADR ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: VELIKOST •Nejčastěji používaná u značek (bodových znaků), •Vyjádřuje často MNOŽSTVÍ (počet) •Kartodiagramy / lokalizované diagramy •Parametr bodových rastrů a šrafur velikost ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: INTENZITA •Obvykle je používána jako atribut BARVY •Převážně se používá k vyjádření kvantitativních jevů •Je prostředek k vytvoření harmonických barevných škál •Potlačením intenzity v rámci celé škály lze vytvořit vhodný podklad pro nadstavbové téma zmena_intenzity ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: BARVA Zrak - princip vidění – vznik vjemu •Zrak je smysl, který umožňuje vnímat světlo •Člověk vnímá asi 80% všech informací zrakem •Barva je vlastností světla •Vjem barvy je událost vznikající mezi zdrojem světla, objektem a pozorovatelem •Dojde-li ke změně některého ze tří účastníků procesu, změní se i výsledný vjem=> barva objektu není neměnná • • ZDROJ SVĚTLA POZOROVATEL OBJEKT ppt_sablona_pozadi Světlo – fyzikální podstata (optika) •Sítnice lidského oka je citlivá na elektromagnetické vlny o vlnové délce zhruba 400-700nm (1nm = 10-9m). •Tuto oblast vlnových délek nazýváme viditelná oblast spektra. •Vyšší frekvence (čili kratší vlnové délky) nazýváme ultrafialové záření •Nižší frekvence (a delší vlnové délky) nazýváme infračervené záření. •Studijní materiál např: http://www.paladix.cz/ elektromagneticke_spektrum ppt_sablona_pozadi BARVA •True color – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů. •Lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických odstínů a cca 300 odstínů šedi •Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy a jako vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné. •Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa RGB a CMY barevný prostor – jednotková krychle Obr8 ppt_sablona_pozadi Barva vzniká rozkladem bílého světla •Barva vzniká rozkladem bílého světla (Isaac Newton) spektrální barvy –Purpurová –Červená –Žlutá –Zelená –Azurová –Tmavě modrá •Složení jednotlivých složek světla zpět dostaneme opět světlo bílé (Young) •Aditivní míchání barev(sčítání) –Primární barvy: červená, zelená, tmavě modrá (RGB model) –Sekundární barvy: žlutá, azurová, purpurová •Světelné barvy • • • aditivni_michani ppt_sablona_pozadi Pohlcování a odraz světla •Každé neprůhledné těleso částečně či úplně odráží dopadající světlo •Subtraktivní míchání barev (odečítání) –Primární barvy: žlutá, azurová, purpurová (CMYK model) –Sekundární barvy: červená, zelená, modrá •Pigmentové barvy subtraktivni_michani ppt_sablona_pozadi PORUCHY BAREVNÉHO VIDĚNÍ Normální vidění Chybí receptory zelené Chybí receptory modré Chybí receptory červené http://www.colormatters.com/ Nejběžnější porucha červená – zelená (74) ppt_sablona_pozadi BAREVNÉ MODELY 1.modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK 2.Kolorimetrické modely založené na měření spektrální odrazivosti – chromatický diagram CIE 3.Komplementární modely založené na percepčních experimentech – NCS (Natural Color System) 4.Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL, Munsell ppt_sablona_pozadi Diagram CIE Obr14 INTERNATIONAL COMMISSION ON ILLUMINATION Commission Internationale de l'Eclairage Organizace zaměřená na mezinárodní kooperaci a výměnu informací mezi členskými zeměmi ve všem, co se týká vědy, technologie a umění světla, osvětlování, barev, vidění, zpracování obrazu a fotobiologie. Je to nezávislá, nevýdělečná organizace. Založena 1913. Je uznávaná ISO jako autor standardů v oblasti svého působení. http://www.cie.co.at/ ppt_sablona_pozadi Spektrum RGB, CMY a lidské oko Obr9 GAMUT – maximální barevný rozsah, který je schopen daný barevný model pojmout CMYK model postrádá jasné, zářivé barvy okraje spektra RGB modelu ppt_sablona_pozadi Transformace gamutu Obr10 ppt_sablona_pozadi Posun barev 780px-Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant,_1872 monet-impression-sunrise Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872, Oil on canvas, 48 x 63 cm - Musee Marmottan, Paris common.wikimedia.org www.monetalia.com ppt_sablona_pozadi Obr11 DITHERING (rozklad, rozptylování) je proces, při němž dojde k nahrazení barevné plochy sítí bodů základních barev, které díky nedokonalosti vnímání lidského oka vytvoří prostřednictvím optického míchání barev dojem barvy původní HALFTONING (polotónování) je specifickou metodou ditheringu. Při dvoubarevném tisku je intenzita barvy daná procentem pokrytí plochy barvou. Obvykle je použita pravidelná síť bodů. Při vícebarevném tisku jsou sítě jednotlivých barev potřebným k vytvoření efektu barvy výsledné natočeny v určitém úhlu, aby nedocházelo ke vzniku nepravidelných rušivých vzorků (moire). zmena_intenzity ppt_sablona_pozadi Primární a sekundární barvy a jejich doplňky •smísením dvou primárních barev vzniká barva sekundární, jejímž doplňkem je ta primární barva, která se na jejím míchání nepodílí. •R + B = M komplementární k G •B + G = C komplementární k R •R + G = Y komplementární k B ppt_sablona_pozadi Primární a sekundární barvy a jejich doplňky Obr Sekundární barva Doplňková barva k barvě sekundární Primární barvy ppt_sablona_pozadi Primární a sekundární barvy a jejich doplňky •komplementární barvy položené vedle sebe se zvýrazňují •každá barva má snahu zabarvovat své okolí komplementární barvou •vedle ploch se sytou barvou nesmí být bílá plocha •Volit vhodné zabarvení pozadí mapového pole ppt_sablona_pozadi Barevná plocha zabarvuje své okolí svou barvou doplňkovou Optické klamy: http://cat.rulez.cz/klamy.htm http://web.quick.cz/iveta_kulhava/Opticke-klamy.htm http://www.zajimavosti.ic.cz/opticke-klamy/ Lilac chaser ppt_sablona_pozadi Percepční Natural Color System (NCS) založený na komplementaritě barev ppt_sablona_pozadi Munsell Colour System Obr19 As a method for developing a sense of the ordering of color, Rood [Rood 1879] suggested gluing two pyramids base to base and then attempting to paint the surface of the resulting tetrahedral solid. White was to be painted at one tip and black at the other tip, a spectral color wheel was to be painted around the joint between the two pyramids, and then the faces were to be filled in so as to make smooth transitions along all surfaces. Albert Munsell, a painter and the inventor of the daylight photometer, took Rood's advice and after much elaboration on this early experiment developed the Munsell Color System [Munsell 1923]. This representation has been widely used in reflectance models, and presaged the development of the CIE color space. ppt_sablona_pozadi HSV a HSL modely Obr21 Obr20 ppt_sablona_pozadi Parametry barvy •tón, odstín (hue) •vlastnost barevného vjemu charakterizovaná vlnovou délkou, označovaná názvem barvy •umístění barvy ve spektrální řadě –pestré – chromatické – spektrální barvy –nepestré – achromatické – bílá, černá a odstíny šedi • ppt_sablona_pozadi Parametry barvy •sytost, čistota (saturation) •vlastnost barevného vjemu, který určuje jeho rozdílnost od vjemu nepestré barvy, jež se mu nejvíce podobá •je mírou toho, jak mnoho se určitá barva jeví odlišnou od šedé •vyjadřuje rozdílnost vjemu barvy chromatické od vjemu barvy achromatické •syté x bledé ppt_sablona_pozadi Barevný kontrast a tonální shoda (simultánní kontrast) Obr Silové působení barev – kontrast rozsahu (kvantitativní) Obr Celkový kontrast mezi dvěma doplňkovými barvami je určen jejich barvou a tónem Doplňkové barvy podobného tónu jsou v harmonizaci naprosto neslučitelné žlutá – fialová = 1:3 oranžová – modrá = 1:2 červená – zelená = 1:1 ppt_sablona_pozadi Parametry barvy •Jas, světlost (Intensity, Value, Lightness) •udává relativní čistotu barvy •definován jako vlastnost vjemu svítící plochy, která umožňuje, aby vjem barvy byl vyhodnocen stejně jako vjem achromatické barvy v rozsahu od velmi tmavé až do velmi jasné •světlé x tmavé ppt_sablona_pozadi Typy barevných schémat Friedmannova_fig7 ppt_sablona_pozadi MÍCHÁNÍ BAREV BAREVNÉ VZORNÍKY michani_barev_golive michani_barev_illu knihovna_barev_illu IM000150 ppt_sablona_pozadi Barvy v elektronickém publikování www – bezpečné barvy PCcolort Zobrazují se pouze vybrané odstíny barev - 8bitů = 256, respektive 216 barev (40 systém), 24bitů = 16777216 Hexadecimální kód – barvy jsou vedeny v RGB modelu a každá ze složek může nabývat hodnot 00, 33, 66, 99, cc, ff (decimální kód: 0, 51, 102, 153, 204) Červená: ff0000 Zelená: 00ff00 Modrá: 0000ff ppt_sablona_pozadi Teplé a studené barvy - kontrast tepla a chladu Obr24 Obr23 ppt_sablona_pozadi ŠKÁLA •Slovo škála původně označovalo řadu tónů (zvukových) uspořádanou způsobem, který byl považován za dokonalý = stupnice •Pojem lze vztáhnout na jakoukoli utříděnou barevnou posloupnost •Zahrnuje také stupnici sytosti jediné barvy – řadu tónů různé barevné intenzity •Termín ŠKÁLA označuje jakoukoli dokonale uspořádanou posloupnost barev nebo tónů seda_skala cervena_zluta_skala ppt_sablona_pozadi harmonicka_skala HARMONICKÁ ŠKÁLA •Se skládá z řídící (dominantní) barvy a tří dalších doprovodných barev •dominantní barvu použijeme pro prvek, který má být zvýrazněn •Doprovodné barvy tvoří barva doplňková k barvě dominantní a barvy s ní sousedící ppt_sablona_pozadi MELODICKÁ ŠKÁLA • Melodickou škálu tvoří příslušná barva figurující ve dvou tónech, černá a bílá melodicka_skala_modra Použití v kartografii – modifikace - DVOUTÓNOVÉ ŠKÁLY cervena_zluta_skala ppt_sablona_pozadi BIPOLÁRNÍ ŠKÁLY •Jsou škály tvořené dvěma melodickými škálami bez plynulého přechodu •Přechod, který tvoří obvykle prahová hodnota (threshold), se děje jasnou změnou z jednoho odstínu barvy do druhého. skala_bipolar skala_hypso ppt_sablona_pozadi monet_Saint-Lazare Ukázka bipolární škály Mapy z umění – Monetovo Nádraží Saint-Lazare Friedmannova_fig4 Claude Monet, Saint-Lazare railway Station, 1877, oil on canvas, 75.5x104cm, Musée d’Orsay, Paris, France.  Migration balance (1990-2000) in South Moravia County, Czech Republic. Friedmannova_fig5 •jednoduché barevné schéma •od světle žluté po tmavý okr •od bílomodré po tmavo šedomodrou •černá jako zvýraznění •kontrast doplňků (komplementů) dostatečné rozdíly mezi odstíny •BIPOLÁRNÍ (diverging) barevná škála ppt_sablona_pozadi SPEKTRÁLNÍ ŠKÁLY •Škála prochází nejméně třemi barevnými odstíny. Často zahrnuje všechny základní barvy spektra •Používá se v případě, kdy je nutné zobrazit velké množství intervalů / kategorií •Není vhodná pro zobrazení výrazně kvantitativně orientovaných charakteristik skala_spektralni Obr24 ppt_sablona_pozadi ŠKÁLY S TEPLOTNÍM FAKTOREM •Lze je použít všude, kde existuje polarita jevu (teplá x studená, pozitivní x negativní) •Žlutá a červená působí zdání blízkosti, modrá a fialová optickou vzdálenost prohlubují – vzdálenější předměty se jeví menší Obr23 skala_s_telotnim_efektem ppt_sablona_pozadi VIZUALIZACE VÍCE MAP S PŘÍBUZNOU TÉMATIKOU •pro všechna subtémata je použit jeden typ škály (obvykle se jedná o spektrální nebo polospektrální škálu) •pro skupiny témat jsou generovány zvláštní škály (teplotní charakteristiky, srážkové charakteristiky …) •pro každé jednotlivé téma (mapu) je vygenerována zvláštní škála ppt_sablona_pozadi ŘEŠENÍ ČASOVÉHO ASPEKTU •škála s plovoucími hodnotami - tatáž škála (ne nutně celá) je použita pro vizualizaci všech map, nezávisle na časové a tedy i hodnotové proměnlivosti jevu. Z toho vyplývá, že škála má plovoucí hodnoty – podle potřeby tématiky je celá škála posunuta do příslušných hodnot •škála s fixními hodnotami – je vygenerována rozsáhlá škála obsahující celý obor hodnot, jichž charakteristika dosahuje v čase • ppt_sablona_pozadi casovy_aspekt_skal ppt_sablona_pozadi OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: TEXTURA •Použité v ploše nejvíce snižují čitelnost popisů na mapách •Umožňují vícevrstevnost plošné informace •Mohou zastoupit barvu •Textura ploch x linií x bodů textury_ukazky_illu ppt_sablona_pozadi parametry_sraf ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 1 •Specifická skupina textur použitých pro vyjádření plochy •Nejběžněji používané textury u kartogramů •Kvalitativní x kvantitativní charakteristiky •Textury s pravidelným rozložením znaku •Základní parametry: –Rozteč čar (šraf) –Síla čáry –Úhel natočení čar –Barva čáry –Typ čáry ppt_sablona_pozadi ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 2 •Použitelná rozteč šraf je přímo závislá na výsledném měřítku mapy, nejmenším areálu příslušné kategorie, síle a barvě šraf a v neposlední řadě na barvě podkladu. Totéž platí pro sílu šraf •Úhel natočení šraf nemá kvantitativní charakter •Vhodné úhly natočení –0-45-90-135° –0-30-60-90-120-150° •Max. pokrytí plochy šrafurou by při současném barevném podkladu nemělo přesáhnout 2/3 plochy areálu ppt_sablona_pozadi ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 3 parametrizace_srafury Příklady parametrizace šrafury Příklady interakce barva pozadí / barva šrafury při tlouštce čáry 0,35mm Tj. jeden typografický bod) Obr27 ppt_sablona_pozadi krizene_srafury gradace_srafur ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 4 •Typ čáry – „textura textury“ •Nejobvyklejší jsou plné čáry •Zvýraznění extrémů • Křížené šrafury ppt_sablona_pozadi ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 5 •Kvantitativní charakteristiky –Zahušťování (zmenšování rozteče čar při zachování jejich síly) –Zesilování čar (zvětšení síly čar při zachování rozteče) –Kombinace obou metod (se zmenšující se roztečí vzrůstá síla čar) •Kvalitativní charakteristiky –Úhel natočení –Křížené šrafury –Síla i rozteč šraf zůstává pokud možno zachována ppt_sablona_pozadi ČAROVÉ RASTRY – ŠRAFURY 6 srafury_kombinace_plocha_linie srafury_fuzzy_hranice Problematické použití typu čáry ve šrafuře Fuzzy hranice pomocí šrafur: a)Špatně – vznik pseudokategorie b), c), d) Správně – přechod šrafurou, pomocí bodů, plynulý barevný přechod fuzzy_hranice_typy ppt_sablona_pozadi bodovy_rastr zmena_intenzity BODOVÉ RASTRY •Stejný princip používá halftoning – technologie tisku • Bodové rastry nelze používat nad barevným podkladem • Nahrazují stupně šedi • Použití pro vyjádření gradace – změna intenzity ppt_sablona_pozadi ZNAČKOVÉ (DEZÉNOVÉ) RASTRY •Použití především pro KVALITATIVNÍ charakteristiky •Pravidelná / „chaotická“ struktura •Snadné rozlišení a ztotožnění i při relativně řídkém vzorku – umožnění barevného podkladu dlazdice textura_tvorba_Illu