APLIKOVANÁ GEOINFORMATIKA 3D VIZUALIZACE Lukáš Herman • Zjistit jaké faktory ovlivňují vznik sesuvů v zájmovém území, případně určit, které faktory nemají vliv žádný či určit význam jednotlivých faktorů – Pro identifikaci a posouzení jejich vlivu využít geoinformační analýzy, kartografické vizualizace i geografické znalosti. CÍL 1. PROTOKOLU • Sesuvy vznikají v blízkosti silnic (zástavby, …). Jak to dokázat pomocí GIS? • Sesuvy vznikají na svazích se sklonem > 5° a jsou orientované na jih. Jak určím jaká část (kolik %) zájmového území je potenciálně ohrožena sesuvy. • ČT: …EU dotuje rozhledny, ze kterých není nic vidět... Můžu to naplánovat lépe (v GIS)? – (zdroj: http://m.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/147468-eudotuje-rozhledny-ze-kterych-neni-nic-videt/ ) • Můžu určit kolik energie ze slunečního záření (extraterestrální insolace) získává dané místo v terénu? K čemu lze tuto informaci využít? Opakování + další fce. rastrových analýz Zobrazení Z-souřadnice Vytvořili jsme digitální model reliéfu se souřadnicemi Z, který můžeme zobrazit jako „zvlněný“ „3D“ terén 3D vs. 2,5D 3D Data [XYZ] – interpolace v prostoru kostky základní prvek – voxel ~ „3D pixel“ sw. RockWare; Voxler: geovědy (geologie, geofyzika, data meteo. radaru. ..) 2,5D Data [XY]+[Atribut Z] vizualizace DMR (s překrytím map.podkladů – „Image drape“) sw. ArcGIS: multifunkční (DMR, ImageDrape, vektor.data, popisy, animace..) 3D VIZUALIZACE spuštění: panel ext 3D Analyst [1] | nabídka Start ovládání: standartní prostředí ESRI produktu seznam vrstev (Window\ Table Of Contents) pracovní panely (PTM v šedé zóně záhlaví): Standart; Tools (zoom), 3D Effects (průhlednost), 3D Graphics (písmo), … vstupní data: (připrava v ArcMapu) obsahující výšku: DMR-GRID, TIN, shapefileZ přebírající výšky: shapefile, rastr-obrazová data,sklon.. AG: ArcScene - PROSTŘEDÍ 1 funkcionalita: Umožňuje vytvářet animace, průlety Vlastní 3D symboly, texturované fotorealistické budovy 3D varianty známých analytických funkcí – Intersect 3D, Buffer 3D, Difference 3D… AG: ArcScene - PROSTŘEDÍ nastavení zdroje výšek: vrstva - PTM\ Properties\ založka Base Heights - Obtain heights for layer from surface ● DMR-GRID použije vlastní výšky ● u shp; letec.snímku.. nastavit zdroj výšek DMR - Z Unit Conversion ● převýšení terénu (pro lepší vjem: 1,5 - 3) ● pro správné zobrazení nastavit u všech vrstev stejně -Offset ● konstantní přizvednutí nad zdrojové výšky (pro lepší viditelnost shp) Specifikace nastavení: pro vektor: \ založka Extrusion ● protáhnutí půdorysu do výšky 3D symboly bodů: ... Symbol Selector\ More Symbols\ 3D Trees pro rastr: \ založka Rendering ● změna kvality vykreslování rastru (př. zlepšení rozlišení ortofota...) AG: ArcScene – TVORBA MODELU AG: ArcScene – ANIMACE 1. označení pozičních bodů kamery ve View pozn.: - stisknutí tlačítka na označení bodu se projeví pouze v Anim. Manager 1.1. vyznačení letové linie (shp nebo graphic line.. / Create Flyby from Path) 2. spuštění animace (průlet mezi body je přizpůsobený nastavenému času) pozn.: - bez pokročilého nastavení proběhne průlet nad aktuálně zapnutými vrstvami 3. POKROČILÉ NASTAVENÍ - pozičních bodů kamery - zapnutí / vypnutí viditelnosti vrstev během animace … [1] [2] AG: ArcScene – ANIMATION MANAGER 3. POKROČILÉ NASTAVENÍ └ Keyframes of Type: Camera (správa označených pozičních bodů kamery) Layer (správa vrstev v animaci – viditelnost) \ Create vytvoření anim.objekty: v rámci - type Camera ~ poziční bod kamery - type Layer ~ vrstva v animaci (shp,GRID..) postup: - výběr vrstvy - New nebo přidání do stávajícího Tracku - Create Keyframe └ Tracks (správa animačních objektů – pořadí, mazání …) \ Properties - připojení vrstvy do Tracku └ Time View (nastavení časového intervalu viditelnosti vrstev v rámci Tracku) Filosofie práce: - v rámci definování tracku přidat dvakrát stejnou vrstvu s různým Keyframe name - v záložce KeyFrames nastavit k položkám různě označené vrstvy ne-/viditelnost - v záložce Time View nastavit přechod mezi položkami různě označené vrstvy