SÍŤOVÉ ANALÝZY Lukáš HERMAN Úlohy:  hledání nejkratší a optimální trasy  stanovení obsluhovaných oblastí  analýza nejbližšího střediska obsluhy či zařízení  matice nákladů – náklady pro přesun zboží mezi dvojicí bodů  obslužnost bodů více auty  vytvoření cestovního itineráře Síťový dataset  uzly, hrany, odbočky  pravidla konektivity (propojení)  atributy síťového datasetu:  Usage Type (role atributu):  cost – náklad (časová délka)  descriptors – vlastnost hrany (počet jízdních pruhů)  restrictions – omezení směru (jednosměrka)  hierarchy – priority hrany (třída silnice)  Units, Data Type, Use by Default Tvorba síťového datasetu  kontrola a oprava topologie  Must Not Have Pseudonodes  Must Not Overlap, Must Not Self-Overlap  File database > New… > Network dataset > Network dataset wizard  politika propojení hran (Endpoint Connectivity)  pravidla odbočování (Global Turns)  přidání a nastavení parametrů (Evaluators) místo obsluhy cíl služby cesta bariéra Solve Create / Move Network Location Directions Nejkratší cesta 50,6 km (45 minut) 53,1 km (57 minut) Nejrychlejší cesta 44 minut (59 km) 40 minut (56,9 km) Optimální cesta  úloha obchodního cestujícího (úloha minimálního Steinerova stromu)  rozšíření předchozích, spojení více bodů – hledá se nejvýhodnější pořadí Obsluhované oblasti  vytváří areály dané potřebnými náklady na cestu ze střediska služeb (Facilities) Nejbližší středisko obsluhy  hledá cestu mezi místem (Incident) a servisními středisky (Facilities)  opačný přístup než předcházející obsluhované oblasti „OD“ matice  Origin – Destination Cost Matrix  vytváří matici nákladů na cestu z bodu do ostatních bodů (Facilities) Obslužnost bodu více auty  „Rozvozní problém“, stanovení optimálních tras pro jednotlivé auta  výpočetně nejnáročnější „Loccation – allocation“  Řešíme vhodné umístění různých zařízení Použití Model Builderu Dijkstrův algoritmus  slouží k nalezení nejkratší cesty v grafu (hrana – uzel)  je konečný (počet opakovaní = max. počet uzlů)  funguje na hranově kladně ohodnoceném grafu ArcLogistics Route (ALR)  databáze registrů  zadávání objednávek  lokalizace zákazníků podle PSČ  organizace vozového parku QGIS – plug-iny http://plugins.qgis.org/search/?q=routing Shrnutí  snížení nákladů, zvýšení efektivity  problémy se síťovými daty  využití:  logistika – rozvoz zboží, svoz odpadu, …  socioekonomická analýzy (denní dojížďka do zaměstnání)  IZS, MHD, … Zdroje  http://gisak.vsb.cz/~pen63/Systemy_GIS_v_PO/Navod_ke_cvicenim.pdf  http://webhelp.esri.com/arcgiSDEsktop/9.3/index.cfm?TopicName=welcome  http://gis-service.com/arcgis-network-analist-step-3/  http://gis.zcu.cz/studium/agi/referaty/2009/Cejka_SilnicniDatasetProArcCR5 00/  http://faculty.biu.ac.il/~shnaidh/zooloo/trnsprt2/ws_NetAnalystIntroSlides.pdf  http://geomatika.kma.zcu.cz/studium/dp/2009/Sladky__Sitove_analyzy_v_G IS_pro_slozky_IZS__DP.pdf  http://theses.cz/id/emr5ky/  http://cs.wikipedia.org/wiki/Dijkstr%C5%AFv_algoritmus  http://web.vars.cz/cs/produkty-a-sluzby/systemy-pro-dopravu-a- its/logistika/arclogistics-route.html  https://www.mapy.cz