Nástroje ochrany životního prostředí – způsoby řízení přístupů a chování, které mají potenciální vliv na životní prostředí Běžně používané nástroje ochrany ŽP • NÁSTROJE NORMATIVNÍ – donucování pravomoci orgány státní správy • NÁSTROJE EKONOMICKÉ • NÁSTROJE OSTATNÍ – soukromé přístupy, dobrovolné dohody. Životní prostředí obecně - nástroje Normativní nástroje ochrany životního prostředí – administrativní nástroje • legislativní předpisy – nařízení (zákazy a příkazy); • licence, povolení k provozu; • limity (věcné a časové, např. emisní limity, požadavky na koncentrace emisí); • standardy a technické normy (výrobky a výrobkové standardy). Životní prostředí obecně - nástroje Ekonomické nástroje ochrany životního prostředí • poplatky a daně; • uživatelské poplatky; • daně na energie; • poplatky/daně na výrobky; • obchodovatelná povolení; • ekologické dotace a podpory. Životní prostředí obecně - nástroje Ostatní nástroje: Soukromé přístupy • přístupy opírající se o soukromou aktivitu, nevyžadují přímou aktivitu státu, dohody mezi průmyslovými svazy a státem. Dobrovolné dohody • environmentální systémy řízení; • označování ekologicky šetrných výrobků („ecolabelling“); • čistší produkce; • dobrovolné dohody. • LCA – hodnocení životního cyklu výrobku; Životní prostředí obecně - nástroje Normativní nástroje – legislativní předpisy Česká republika • (www.env.cz, Sbírka zákonů, Věstník MŽP Evropská unie • (http://eur-lex.europa.eu, www.europa.eu) Nařízení Evropské Komise a Rady – závazné Směrnice Evropské Komise a Rady – transponované do národní legislativy Životní prostředí obecně - předpisy 01 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ - VŠEOBECNĚ 02 POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 03 INTEGROVANÁ PREVENCE ZNEČIŠŤOVÁNÍ 04 EKOLOGICKÁ ÚJMA 05 OCHRANA BIODIVERSITY 06 CITES (Zákon o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů) 07 OCHRANA ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU 08 GEOLOGIE A HORNICTVÍ 09 VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ 10 ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ 11 OCHRANA OVZDUŠÍ 12 REGULOVANÉ LÁTKY A F-PLYNY 13 ZMĚNA KLIMATU 14 CHEMICKÉ LÁTKY 15 PREVENCE ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ 16 GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY MŽP – legislativa LCA – Posuzování životního cyklu výrobku Life Cycle Assessment - důraz na rozvoj environmentálně šetrných technologií. - minimalizace všech nežádoucích environmentálních dopadů provozu určitých zařízení či výroby a používání daných produktů. - identifikace a kvantifikace všech environmentálních dopadů spojených s výrobkem od těžby surovin, jeho výrobu, jeho užívání, až po konec jeho životnosti a jeho zneškodnění - ve všech fázích jeho životního cyklu. •nařízení č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek • cílem je zlepšit ochranu lidského zdraví a životního prostředí před riziky, která mohou představovat chemické látky. •(REACH = Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals) - platí pro látky vyráběné v EU nebo do ní dovážených v množství větším než 1 tuna ročně Odpady - zneškodňování a likvidace odpadů • odpady - plynné, kapalné, pevné a biologické • odpady -ke spalování, recyklaci, skládkování • průmyslové odpady, zemědělské a komunální odpady Účel analýzy : Posouzení způsobu likvidace a případně dalšího skládkování. Společenské aspekty - problematika stará jako lidstvo samo - odráží vyspělost společnosti - sociální, ekonomická a politická záležitost - růst populace, urbanizace, produkce nových syntetických materiálů, přebytečná produkce Pyramida nakládání s odpady Skládkování Skládka- technické zařízení pro ukládání odpadů. - nejlevnější a nejvyužívanější způsoby odstraňování odpadu. Řízený a kontrolovaný proces, každá skládka má povoleny jen určité druhy odpadů. Rozlišujeme: • pro ukládání inertních odpadů (např. stavební suť bez nebezpečných látek, zemina a kamení), • pro ukládání ostatních odpadů (např. komunální odpady, objemný odpad), • pro ukládání nebezpečných odpadů (např. odpadní barvy a nátěrové hmoty, odpadní chemikálie, vrtné kaly s obsahem nebezpečných látek). Skládka má - těsnící vrstvu, která brání úniku tzv. skládkových vod a výluhů do okolního prostředí a podzemních vod. - odvodňovací vrstvu, která prostřednictvím drenážního potrubí odvádí do speciálně zabezpečené jímky skládkovou vodu. Zákon č. 223/2015 Sb. ze dne 12. srpna 2015, (zákon o odpadech) Orgány veřejné správy jsou: a)Ministerstvo životního prostředí; b)Ministerstvo zdravotnictví; c)Ministerstvo zemědělství; d)Česká inspekce životního prostředí; e)Česká obchodní inspekce; f)Orgány ochrany veřejného zdraví g)Celní úřady a Policie ČR; h)Krajské úřady; i)Obecní úřady obcí s rozšířenou působností j)Obecní úřady; Odpadové hospodářství Zákon č. 185/2001 Sb., zákon o odpadech Základní pojmy: Odpad je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit a přísluší do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze zákona. Ke zbavování se odpadu dochází vždy, kdy osoba předá movitou věc, příslušející do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze zákona, k využití nebo k odstranění ve smyslu tohoto zákona nebo předá-li ji osobě oprávněné ke sběru nebo výkupu odpadů podle tohoto zákona bez ohledu na to, zda se jedná o bezúplatný nebo úplatný převod. Odpadové hospodářství Katalog odpadů a Seznam nebezpečných odpadů Postup pro zařazování odpadů podle Katalogu odpadů (1)Původce odpadů a oprávněná osoba odpady zařazují pod šestimístná katalogová čísla druhů odpadů uvedená v Katalogu odpadů (2)- zařazení odpadů do kategorií – N „nebezpečný odpad“ a „ostatní odpad“ O; N odpad = odpad uvedený v Seznamu nebezpečných odpadů a jakýkoliv jiný odpad vykazující jednu nebo více nebezpečných vlastností Nový § 41a - Program předcházení vzniku odpadů: Minimalizace nepříznivých účinků vzniku odpadů a nakládání s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. Udržitelný rozvoj společnosti a přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“. Maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů a přechod na oběhové hospodářství. Základní povinnosti: - zařazení odpadů dle Katalogu odpadů; - zařazení odpadů kategorií – N a O; - předávání odpadů oprávněným osobám; - evidence odpadů, hlášení o produkci a nakládání - v případě, že produkují nebo nakládají s více než 100 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo více než 100 tunami ostatních odpadů za kalendářní rok nebo v daném kalendářním roce produkují nebo nakládají s odpady stanovenými prováděcím právním předpisem bez ohledu na množství těchto odpadů, - přeprava N a O odpadů. Odpadové hospodářství Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší upravuje, a) přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší, b) způsob posuzování přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší a jejich vyhodnocení, c) nástroje ke snižování znečištění a znečišťování ovzduší, d) práva a povinnosti osob a působnost orgánů veřejné správy při ochraně ovzduší, e) práva a povinnosti dodavatelů pohonných hmot a působnost orgánů veřejné správy při sledování a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot v dopravě. Ochrana ovzduší Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákon (vodní zákon) Účelem zákona je chránit povrchové a podzemní vody, stanovit podmínky pro hospodárné využívání vodních zdrojů a pro zachování i zlepšení jakosti povrchových a podzemních vod, vytvořit podmínky pro snižování nepříznivých účinků povodní a sucha a zajistit bezpečnost vodních děl. Dále je účelem přispívat k zajištění zásobování obyvatelstva pitnou vodou a k ochraně vodních ekosystémů a na nich přímo závisejících suchozemských ekosystémů. Vodní hospodářství Zákon č. 254/2001 Sb., vodní zákon Státní správu vykonávají vodoprávní úřady a ČIŽP. Kontrolu nad jakostí povrchových vod stanovených vyhláškou ke koupání (§ 34) provádí krajská hygienická stanice. Vodoprávními úřady jsou: a) Obecní úřady; b) Újezdní úřad na území vojenských újezdů; c) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností d) Krajské úřady; e) Ministerstvo životního prostředí; f) Ministerstvo zemědělství (ústřední vodoprávní úřad). Vodní hospodářství Monitoring  je konsistentní v čase a prostoru, za definovaných podmínek, měření dané veličiny  reprezentuje danou oblast v čase  objektivní hodnocení stavu a změn Český hydrometeorologický ústav chmi.cz Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) je zodpovědný za provoz státních sítí sledování jakosti vody. V současné době zabezpečuje provoz státní sítě sledování jakosti vody v tocích a státní sítě sledování jakosti podzemních vod. ČHMÚ se také podílí na zajištění činnosti stálých a pohotovostních složek celostátní radiační monitorovací sítě (RMS). Účelem sledování jakosti vod ve státní síti je získání informací k hodnocení stavu a vývoje hydrosféry a ochrany zdrojů pitné vody a zdraví člověka. informační systém, který zajišťuje příjem a zpracování vybraných evidencí (ohlašovacích povinností - hlášení) z oblasti životního prostředí a další distribuci takto ohlášených informací dotčeným institucím státní a veřejné správy. Zřízen zákonem č. 25/2008 Sb. ISPOP – Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností Obsahuje databáze s informacemi o produkci a nakládání s odpady v ČR v letech 1994 - 1998 a od roku 1997 obsahuje rovněž informace o provozovaných zařízeních na úpravu a využívání nebezpečných odpadů a zneškodňování odpadů. Tyto informace byly sbírány prostřednictvím okresních úřadů do roku 1997 na základě dobrovolného ohlašování původců a firem nakládajících s odpady, a proto jsou zatíženy značnou chybou. Od 1.1.1998 je ohlašování původců a oprávněných osob o produkci a nakládání s odpady povinné na základě zákona č. 125/1997 Sb. od roku 2007 spravuje CENIA období 2002 – 2006 spravoval pro Ministerstvo životního prostředí Výzkumný ústav vodohospodářský TGM- Centrum pro hospodaření s odpady (CeHO). ISOH Informační systém odpadového hospodářství IRZ - Integrovaný registr znečišťování životního prostředí veřejně přístupná databáze provozoven, za které je ohlašováno vyprodukované množství znečištění do ovzduší, vody, půdy. Obsahuje informace o přenosech těchto látek v odpadech nebo odpadních vodách. Kontrolu plnění ohlašovací povinnosti do IRZ provádí Česká inspekce životního prostředí. - je ohlašovaná také produkce odpadu předávaného mimo provozovnu, a to dle níže uvedených limitů: u nebezpečného odpadu – více jak 2 t/rok, u ostatního odpadu – více jak 2000 t/rok. Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivu na životní prostředí ve znění zákona 93/2004 Sb. (proces E.I.A., nebo proces S.E.A.) - posuzování vlivů záměrů (EIA) a koncepcí (SEA) na ŽP, které je založeno na systematickém zkoumání a posuzování jejich možného působení na ŽP. - detailní prozkoumání všech možných potencionálních vlivů, jejich vyhodnocení a navržení nejoptimálnějšího řešení zmírňující nepříznivé vlivy realizace. Předmětem procesu posuzování je zkoumání vlivů například na faunu, flóru, půdu, ovzduší, vodu, krajinu, ale i hmotný majetek a kulturní památky. Posuzování vlivu na ŽP - strategická EIA, hodnotí vlivy tzv. koncepcí na ŽP a veřejné zdraví. Jako koncepce jsou chápány například územní plány, krajské plány odpadového hospodářství, republikové politiky územního rozvoje, atd. Jako v případě EIA, tak i v případě SEA se rozlišují koncepce posuzované vždy a koncepce, kterým předchází zjišťovací řízení, jenž rozhodne o dalším postupu. Výstupem proběhlého procesu posuzování v dané lokalitě, je stanovení omezujících podmínek, opatření, limitů na které se kompetentní orgány státní správy a samosprávy zaměří a budou je nadále v budoucnu bedlivě sledovat a vyhodnocovat. S.E.A = Strategic Impact Assessment www.eurocontrol.int www.icao.int www.atag.org www.env.cz www.nats.co.uk www.prg.aero www.sustainableaviation.co.uk www.tretiruka.cz www.cenia.cz Informační zdroje: