Analýza kontingenčních tabulek: Příklad 1: Na 5% hladině významnosti otestujte, zda existuje vztah mezi typem onemocnění a věkem v souboru pacientů s kognitivní poruchou a kontrolních jedinců (CN – kontrolní skupina pacientů, MCI – mírná kognitivní porucha, AD – Alzheimerova choroba). Pozorované četnosti: Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 1 7 176 46 230 MCI 13 85 201 107 406 AD 9 34 90 64 197 Celkem 23 126 467 217 833 Nulová hypotéza: Alternativní hypotéza: Očekávané četnosti: Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 230 MCI 406 AD 197 Celkem 23 126 467 217 833 Předpoklady Pearsonova chí-kvadrát testu: Výpočet: Interpretace výsledku: Příklad 2: Na hladině významnosti 5 % testujte hypotézu o nezávislosti genu a stavu pacienta (data gen_stav_pacienta.sav). Simultánní četnosti znázorněte graficky. Nulová hypotéza: Alternativní hypotéza: Předpoklady: Zvolený test: Výsledek testu: Interpretace výsledku: Příklad 3: Žáci jedné třídy podstoupili výuku o zdravém životním stylu a pozitivním působení sportu na zdraví. Zjistěte, zda tato výuka vedla ke změně postojů žáků ke sportování (data vyuka_sport.sav, „+“= pozitivní postoj, „-“ = negativní postoj). Testujte hypotézu na hladině významnosti 5 %. Liší se ve změně postoje holky i chlapci? Existuje statisticky významný vztah mezi pohlavím a postojem ke sportu po výuce? Nulová hypotéza: Alternativní hypotéza: Předpoklady: Zvolený test: Výsledek testu: Interpretace výsledku: