Všeobecné otázky z didaktiky matematiky 1. Etapy matematiky jako vědní disciplíny O čem je matematika a jaké byly etapy jejího vývoje. 2. Matematické pojmy, dennice, vymezení prvotních pojmů Jak se zaváddějí pojmy v matematice. Rod a druhový znak v definici. Způsoby vymezení prvotních pojmů (nepřímé definice pomocí axiomů, pomocí abstrakce, školsky pomocí popisu). 3. Druhy matematických tvrzení Axiomy a věty, jejich struktura (předpoklady a závěry, složené výroky, kvantifikátory). Věta obměněná a opačná. 4. Metody poznání v matematice Indukce (pozorování a praktická zkušenost). Intuice jako schopnost myšlenkového pozorování. Dedukce jako hlavní metoda matematiky. Axiomatická výstavba. 5. Cíle vyučování matematiky Vzdělávací cíle (získání poznatků a dovedností) a výchovné cíle (formace rozumových, volních a charakterových vlastností, kritičnosti, soustředěnosti) 6. Hlavní zásady vyučování matematice Uvědomělost (jasné a plné porozumnění opak: dogmatičnost), názornost, systematičnost, přístupnost, vědeckost. 7. Plánování a příprava vyučovacích hodin Kalendářní plán výuky, písemné přípravy na jednotlivé hodiny. 8. Hlavní části vyučovací hodiny Kontrola domácího úkolu, opakování staré látky, výklad nové látky, procvičení nové látky, zadání domácího úkolu. 9. Výklad nové látky a jeho formy Genetický výklad (motivace, souvislost s probranou látkou, účelnost nových poznatků). Přednášková a heuristická forma výkladu. 10. Formy opakování probrané látky Bezprostřední opakování po výkladu, plánované opakovací hodiny, čtvrtletní kompozice, opakování na začátku školního roku. 11. ftešení úloh v hodinách matematiky Základní forma osvojení a procvičení nové látky. Samostatná role žáků, dialog s učitelem. Úplné řešení: bez chyby, odůvodněné, úlný výčet odpovědí. 12. Domácí úkoly, jejich formy a zásady Dokončení práce nad látkou, písemná řešení úloh. Účelnost, přiměřená náročnost, kontrola plnění. 13. Kontrolní písemné práce a individuální zkoušení Frekvence kontrolnních písemek, jejich organizace a opravování. Teoretické individuální zkoušení spojit s řešením úlohy u tabule. Kladení otázek, zapojení nezkoušených žáků. 14. Klasifikační hodnocení žáků Systematická evidence výsledků každého žáka, váha různých forem zkoušení, bodové systémy. Objektivnost, uměřenost a spravedlivost. Motivace nepříznivými známkami, individuální výpomoc. 1 2 15. Chyby učitele při výuce Formalismus, chybné plánování, potlačování iniciativy žáků, zaměření pozornosti na schopnější nebo slabší žáky, nedostatečná práce s texty a pomůckami, nezájem o kulturu ústních nebo písemných projevů.