Příklady, na které stačila přijít řeč na semináři „Malé velké úlohy“ 16. 4. 2018 Zde uvedené „problémy“ ať již ve formě příkladů nebo úloh nejsou pro užití ve škole míněny jako konečné a neměnné, spíše jako východiska k dalším variacím a obměnám. To bylo také hlavní myšlenkou semináře. 1) Existují dvě různá komplexní čísla z taková, že z3 = 1 a současně z ≠ 1. Vypočtěte součet těchto dvou čísel. (CERMAT 2012) (Na semináři varianta z3 + 1 = 0.) 2) Jedeme dopravním prostředkem do místa M, které se nachází mezi dvěma stanicemi S1 a S2. Na které z nich máme vystoupit a dojít pěšky, abychom byli v M co nejdříve? (Místo M nemusí ležet na trase.) 3) (Problém šesti zásuvek) Varianta kombinatorické úlohy o pořadí šesti prvků. Kolik je možností zpětného umístění šesti zásuvek na místa, ze kterých jsme je všechny vytáhli? Možnosti nebývají zaměnitelné, zásuvky se obvykle poněkud liší. Je-li správná jediná možnost, jaká je pravděpodobnost, že se „trefíme“ hned napoprvé? Až napodruhé? Právě při 4. pokusu? (Atd.) 4) Problém velkého kvantifikátoru v nápisech typu „Vše za 10 Kč“. Pohled právníků... (?) 5) Hit měsíce: 50% z ceny 299 Kč je prý 99 Kč (podle reklamního nápisu kdesi...) 6) Co vše lze vytěžit z časté žákovské „chybné úpravy“ 3.4m = 12m ? (Dvě až tři úlohy...) 7) Pro která čísla m má soustava rovnic x – y = m, x2 + y2 = 25 právě jedno řešení? (Interpretace v AG) {±5√2} 8) Řešte soustavu rovnic s parametrem a: x + ay = 1 x – y = a2 . Interpretujte geometricky. Jaké konfigurace obou přímek mohou nastat vzhledem k různým hodnotám parametru a? 9) Některá řešení rovnice x2 – 4x = 1 – y2 jsou celočíselná (např. x = 0; y = 1, x = 3; y = 2...). a) Najděte alespoň některá další celočíselná řešení. b) Kolik je celočíselných řešení celkem ? Interpretujte geometricky, kružnice a mřížové body. 10) Řešte soustavu rovnic | x | – y = 1; x2 + (y + 1)2 = 8 (Interpretace v AG) 11) Je dána funkce f(x) = 3x – 3. Kolik čísel splňuje rovnost 3.f(x) = f(x + 3)? Nabídka: a) 0 b) 1 c) 2 d) 3 e) nekonečně mnoho 12) a) V aritmetické posloupnosti platí: d = – 2, a1 = 30. Kolik členů této AP dává součet 234? b) V sále je 234 sedadel. V první řadě jich je 30, v každé další vždy o dvě méně. Kolik řad sedadel je v sále? V čem se podstatně liší tyto dvě „stejné“ úlohy? 13) Zjednodušte zlomek 10 2 +11 2 +12 2 +13 2 +14 2 365 (tzv. Račinského úloha). Mnoho způsobů... 14) (Anička a babička) V rovině je dána přímka p a mimo ni v téže polorovině dva body A, B. Najděte na přímce p bod M takový, že součet délek úseček AM + MB je minimální. (Osová symetrie, trojúhelníková nerovnost. Zahradnická konstrukce elipsy, tečna v jejím bodě.) 15) (Růže v blázinci) Napiště rovnici přímky v rovině, která a) prochází právě jedním mřížovým bodem b) neprochází žádným mřížovým bodem c) neprochází žádným racionálním bodem d) prochází pouze konečným počtem n mřížových bodů, n > 1 (nelze, proč?) e) Mějme dva svazky přímek: y = k.x a y = m.x, kde k je racionální číslo, m je iracionální číslo. Kterých přímek je „víc“ a v jakém smyslu? Jak se to má s jejich incidencí s mřížovými body? (Racionální čísla, iracionální čísla, směrnice přímky. Spočetné a nespočetné množiny.) f) Prochází některá z přímek y = x.√3 + √2 y = x.√3 – √12 některým mřížovým bodem? 16) Řešte diofantovské rovnice převedením na parametrické vyjádření přímky v rovině a její incidenci s mřížovými body: a) 2x + 3y = 5 b) Kolika způsoby lze zaplatit částku 30 Kč pouze dvoukorunami a pětikorunami? c) V Brně je možno jezdit MHD (dokonce IDS JMK) také na tzv. univerzální jízdenku, která obsahuje 24 polí. Z nich lze použít 2, 3, 4 … pole podle přesných pravidel. Někteří lidé používají pouze dvě kombinace, 3 nebo 4 pole. Kolik takových jízd lze uskutečnit, má-li se „vyjezdit“ právě jedna celá jízdenka? Kolika způsoby lze jízdy při možnosti 4x3 + 3x4 seřadit za sebou? 17) (Osudí a limita) Jakási reklama na plakátě v pražské tramvaji. Text končí slovy „... a kdo splní ještě (...jistou) dodatečnou podmínku, bude jeho jméno vloženo do osudí třikrát, čímž jeho šance na výhru třikrát vzroste!“ Ukažte, že toto tvrzení je nepravdivé. Využijte k ilustraci AG-interpretace a pojem limita funkce (posloupnosti) v nevlastním bodě. 18) Kolik % nepřeměněné radioaktivní látky je ve vzorku v okamžiku uplynutí poloviny poločasu přeměny (od začátku měření)? Nabídka: a) 50% b) 71% c) 75% d) 80% Poznámka: Tato formulace je nevhodná, dokonce zmateční, proč? Jak by se mohla a měla vylepšit? Lze tušit, jak byla míněna. 19) Kořeny rovnice x3 – 10x2 + 31x – 30 = 0 (jednodušší verze x3 – 6x2 + 11x – 6 = 0) jsou délkami hran kvádru. Aniž ji řešíte, najděte jeho objem a povrch (tj. aniž tyto kořeny znáte). (Viètovy vztahy pro rovnici 3. stupně. Provedení důkazu Viètových vztahů pro rovnici 3. stupně (resp. jejich odvození) je uvedeno jako úloha v gymnaziální učebnici Rovnice a nerovnice, str. 151. Studenti by je tedy měli znát, alespoň na G se s jejich znalostí počítá. ) Kterých dalších partií sš látky z M se může tato úloha dotknout a jak? Je jich hodně, jsou využitelné třeba při předmaturitní přípravě v M-semináři a pod. 20) Přímky p, q jsou rovnoběžné. Platí: p: 12x + 5y + 6 = 0 q: ax + 3y – 12 = 0, kde a představuje reálné číslo. Určete vzdálenost přímek p, q. (CERMAT 2012)