Didaktické citáty, zvláště o výuce M Každý z nás se během školní docházky jistě aspoň jednou zeptal: „K čemu mi to vůbec bude?“ Teprve nyní, když už jsem velký, přišel jsem na to, jaká je asi správná odpověď: „K čemu ti to bude, záleží jen a jen na tobě. Možná že k ničemu, když tě to nezajímá a nebaví. Možná ale také, že je to jeden z kamínků, z nichž se časem složí mozaika tvé životní moudrosti. Sám o sobě je každý poznatek k ničemu. Na tobě záleží, co s ním uděláš!“ Doc. RNDr. Emil Calda, CSc, HgS, KDM MFF UK (in O věcech a lidech, kapitola Jak jsem chodil do školy.) „Já jsem si vždycky říkala, k čemu je ta matematika vlastně dobrá. A teď vidím, že ona může být dobrá i k zábavě!“ Studentka-maturantka MS, ústní sdělení spolužačce BO, CMG, někdy kolem 2012 a) „Karle, řekněte těm studentům, co je baví biologie, že jestli nechtějí zůstat u prohlížení květinek a broučků lupou, musí se naučit matematiku.“ b) „Když vám někdo řekne, že matematiku nepotřebuje, protože miluje jinou vědu, zeptejte se ho, jestli ji miluje natolik, aby se kvůli ní dokázal prokousat i matematikou, aby k ní měl blíž.“ RNDr. Jan Eisner Vyhýbám se s hrůzou nejjednoduššímu sčítání; ale podnes lituji, že jsem nebyl ani trochu zasvěcen do tajemství integrálů a diferenciálů. Neboť není, myslím, účelem střední školy, aby absolvent podržel slovíčka a vzorce, jimž se učil, nýbrž myšlenkové metody, na kterých to vše visí. Umět, to je dočasné; ale rozumět, to je trvalé obohacení ducha. … Karel Čapek, Škola a styl, LN 18. 11. 1922 také kniha KČ, Na břehu dnů Přírodní vědy … dávají filosofii pevnou půdu pod nohama. … Je to zkušenost potřebná pro duševní vývoj. Albert Schweitzer (Celek jsou tři velice zajímavé odstavce, kniha Z mého života a díla, str. 89)