Analyticko-didaktické praktikum 1 Obsah předmětu Rozbor videoukázek výuky • Výskyt pedagogicko-psychologických jevů • Hodnocení jejich účinnosti • Analýza podmínek výuky • Rozbor konkrétních edukačních situací Obsah předmětu Řešení didaktických problémů • Stanovení cílů výuky a kontrola jejich plnění • Motivace žáků, udržení pozornosti • Efektivní použití didaktických principů • Třídní klima (vztahy) • Didaktické pomůcky a jejich využití • Zapojení žáků do výuky Cíl předmětu Výcvik a tvorba profesních dovedností • Vyučovací metody a formy, efektivní kombinace transmisivní a konstruktivní výuky • Diagnostika průběhu a výsledků edukačního procesu • Individuální přístup k žákům, rozvoj samostatnosti, kooperace a kreativity • Pedagogická komunikace, reakce učitele na neočekávaný vývoj výuky a chování žáků • Práce s talenty, spojování obsahu výuky s praxí Obsah a cíl předmětu • Analyticko-didaktické praktikum • Rámcově vzdělávací programy • ZŠ • SŠ • Školní vzdělávací programy • Gymnázium Brno, Vídeňská, příspěvková organizace • TP Požadavky • Docházka povinná (2 neomluvené absence za semestr) • Zápočet účast v diskuzích odevzdání vyplněného záznamu Teorie Didaktika • Je teorie vzdělávání a vyučování. ŽÁK UČIVO VYUČOVÁNÍ Didaktický trojúhelník • Vyučování je proces působení na žáka, patří sem učitel, jeho didaktické znalosti, dovednosti, kompetence, způsoby realizace učiva. • Žák, jeho učení a rozvoj – žákovy znalosti, dovednosti, kompetence, styly a strategie učení a myšlení. • Učivo – cíle a pojetí vyučovacího předmětu, výběr a legitimizace oborových obsahů a jejich transformace do učiva. Vyučování (výuka) • je něco, co se odehrává během vyučovacích hodin, • je to druh lidské činnosti, která spočívá v interakci učitele a žáků, • je to záměrné působení na žáky tak, aby u nich došlo k procesu učení. Vyučování Rozlišujeme: • Cíle výuky • Obsah výuky • Metody výuky, organizační formy, didaktické prostředky, prostředí • Vztahy Vyučování Má tři fáze: • Plánování výuky – příprava na výuku, analýza učiva • Realizace výuky – aktivity žáků a učitele, který volí metody výuky • Reflexe výuky – zhodnocení výuky a použití poznatků jako návodu na další výuku Praktické úkoly Praktická část Přeskládejte činnosti podle jejich efektivity: ● čtení, ● obrázky, schémata a demonstrace ● diskuze, ● provádění činnosti a pokusy, ● snaha naučit druhé ● poslech Čeho si také při analýze vyučovacích jednotek všímat ? Žáci si zapamatují (různé „tabulky“, individuální rozdíly!): 10% toho, co čtou bez většího volního úsilí 20% toho, co slyší 30% toho, co vidí 50% toho, co vidí a slyší 70% toho, co sami říkají, o čem diskutují 80% toho, co dělají 90% toho, co se pokoušejí naučit druhé Jen asi 15% se lépe učí pomocí sluchu, asi 85% pomocí zraku. KVANTITATIVNÍ EFEKT VÝUKY V přírodovědných předmětech na SŠ, při použití následujících metod (podle průzkumu S.Shapiro ): Výsledný efekt • přednáška…………………..5% • čtení……………………..10% • audiovizuální metoda…..20% • demonstrace…………...…30% • diskuze ve skupinách…...50% • praktické cvičení……..….70% • vyučování ostatních…….… 90% Praktická část ● Předstupujete první hodinu před třídu druhého ročníku střední školy. ● Žáci před Vámi měli již jiného učitele, který na škole dále učí. ● Hodinu začněte, po zastavení řekněte, jak si představujete náplň hodiny do jejího konce. Nástup do hodiny Nástup do hodiny ● 11631 Procvičování rovnic a nerovnic ● 11063 Magnetické pole ● 10321 Osmotické jevy v buňce ● 12507 Porovnání vlastností vodíku a kyslíku Cíle a obsah hodiny ● 11631 Procvičování rovnic a nerovnic ● 11063 Magnetické pole ● 10321 Osmotické jevy v buňce ● 12507 Porovnání vlastností vodíku a kyslíku Nástup do hodiny • Chemie • Fyzika • Matematika • Biologie Seminář 2 Obsah a cíle vyučování • Zvolte konkrétní téma vaší aprobace • Analyzujte obsah tématu a stanovte cíle Děkuji za pozornost.