Analyticko-didaktické praktikum 11 Teorie Prekoncepty • Učení může být chápáno jako proces nahrazování naivních dětských představ poznáním. • Prekoncepty jsou součástí kognitivní mapy jedince, nemají však charakter pouhých znalostí. Prekoncepty • Vytvářejí se dříve než dítě začne chodit do školy. • Jsou obvykle pevně fixovány v mysli a dítě je má v rámci vyučovacího procesu přehodnotit. • Na vytváření prekonceptů se podílejí faktory: 1. Exogenní (např. sociální, ekonomické, kulturní, náboženské, etnické vlivy) 2. Endogenní (psychické a biologické dispozice) Diagnostika prekonceptů • Kognitivní složka – je daná kvalitou a kvantitou informací, diagnostikuje se pomocí didaktických testů • Afektivní složka – emoční obsah, diagnostikuje se pomocí dotazníku • Zastrukturování – interakce s dalšími prekoncepty, tj. začlenění do kognitivní mapy, při diagnostice se používá výběr ze strukturních schémat • Dynamická složka – schopnost prekonceptu pružně reagovat na další informace Prekoncept jako východisko práce učitele Prekoncept zohledňuje učitel při přípravě na vyučování i ve fázi realizace a reflexe hodiny. Zjišťování prekonceptů žáků: • Výběr tématu a pojmů • Kritéria správné představy • Volba metod a prostředků pro aktivitu • Realizace aktivita a její analýza • Využití v přípravě učitele Práce učitele • Podstatou procesu učení by měla být modifikace dětských pojetí podle současného stavu poznání. • Konstruktivní modely řízení učební činnosti žáků, žák si poznání konstruuje sám. • Konfrontace dětských pojetí s vnějšími vlivy. Učitel upravuje vnější vlivy, aby umožnil žákům konstrukci poznání. Vnější vlivy . Individuální konstruktivismus Žák objevuje vědecké pravdy vlastní badatelskou činností. Svět je poznáván ve formě proveditelných modelů, které si sami konstruujeme. Poznání je výsledkem adaptace člověka na prostředí. Autopoietické procesy mají subjektivní průběh, což problematizuje dosažení vzdělávacích cílů. Sociální konstruktivismus Chápe učení jako sociální proces. Změny obsahu vzdělávání: • Interdisciplinární vazby • Redukce faktografických pasáží učiva, redukce příliš abstraktního učiva • Příklon k praktickým aplikacím Pozitiva konstruktivistické výuky Omezuje vznik paralelních dětských pojetí. Vytváření komplexních poznatkových systémů. Rozvoj schopnosti samostatné práce a myšlenkových pochodů. Rozvoj skupinové a sociální kooperace žáků. Negativa konstruktivistické výuky • Časová náročnost, materiální náročnost • Nepřipravenost účastníků vyučovacího procesu Závěr Neexistuje nic, co by fungovalo pro všechny a na všechno. Každý učitel si musí najít pro každou třídu, každé téma optimální model řízení učební činnosti. Děkuji za pozornost.