Analyticko-didaktické praktikum 2 Teorie Cíl didaktického procesu • očekávaný (zamýšlený výsledek), kterého mají účastníci dosáhnout • vypovídá o tom, čeho chce vzdělavatel jako tvůrce kurikula dosáhnout • umožňuje se na vzdělávání cílevědomě připravit, provést jej s zkontrolovat jeho úspěšnost • dává představu o zpracování obsahu, čase potřebném pro realizaci a volbě metod Funkce cíle: • motivační (čeho) • regulační (způsob) • kontrolní (kvalita) Požadavky na cíl (Kalhous 2002) • komplexnost (kognitivní, afektivní, psychomotorické) • soudržnost ( cíle obecné, specifické) • kontrolovatelnost • přiměřenost (reálnost, splnitelnost) Taxonomie kognitivních cílů výuky (Bloom) • Zapamatování definovat, doplnit, napsat • Porozumění dokázat, interpretovat • Aplikace aplikovat, navrhnout • Analýza provést rozbor, specifikovat • Syntéza klasifikovat, modifikovat, shrnout • Tvořivost argumentovat, obhájit, zdůvodnit Taxonomie psychomotorických cílů (Dave) • Imitace napodobení, reprodukce • Manipulace schopnost podle instrukcí provádět činnost • Precizace realizace činnosti v podmínkách praxe • Členění činnosti provádět několik úkonů současně nebo v požadovaném sledu • Naturalizace efektivní provádění činností s minimálním vynaložením energie Afektivní cíle (Krathwohl) • Citlivost • Aktivita frekventanta • Přijetí hodnoty • Organizace hodnot • Charakterizace hodnotou Praktické úkoly Praktický úkol 2 Analýza vyučovací hodiny biologie. V záznamu vyplňte body: 1-9, 12, 15, 17, 20, 21 Záznam … BIOLOGIE ➢ 2.ročník (4.C třída šestiletého gymnázia) ➢ téma Měkkýši ➢ biologie (3h týdně + 2h praktikum 1x za 14 dní) ➢ 2 hodiny již mají za sebou, dívali se na film BIOLOGIE ➢ Nahrávka 1 – obsah, cíle hodiny, cílová skupina BIOLOGIE ➢ Nahrávka 2 - úvod hodiny, opakování ➢ Nahrávka 3 - organizace hodiny, samostatná práce ➢ Nahrávka 4 - práce ve skupinách ➢ Nahrávka 5 - kontrola výsledku SP ➢ Nahrávka 6 - prezentace a zápis nového učiva ➢ Nahrávka 7 - použití DT k opakování ➢ Nahrávka 8 - evaluace Z autoevaluace učitele V jednom případě jsem začala pokládat doplňovací otázku, která ale nebyla na místě a byla jsem ráda, že mne jedna dívka upozornila na fakt, že toto budeme řešit až v následujícím úkolu. Je velice důležité, aby se žáci nebáli učitele upozornit na chybu a je stejně tak důležité, aby učitel svou chybu přiznal. Jeho autorita se tím v žádném případě nesníží, spíš naopak. Potěšilo mne, že žáci zareagovali i na hrubku, která se na tabuli objevila, protože gramatika není jejich silná stránka. Takže jsem dost pojmů zopakovala sama, abych stihla doplnit údaje, které v učebnici nejsou. Snažím se, aby si žáci uvědomili, že fakta v učebnici platí opravdu většinou jen většinou, že výjimek je mnoho a v přírodě nelze vše nastrkat do přísně ohraničených škatulek. Stejně tak mi nevyšel z časových důvodů závěr hodiny, kdy jsem původně zamýšlela, aby žáci hodinu zhodnotili sami. Omezila jsem se proto pouze na poděkování za spolupráci a za pozornost. Považuji za velice důležité, aby si žáci uvědomili, že jsou spolutvůrci hodiny a že na nich velice záleží, jaká atmosféra bude ve třídě panovat a zda se podaří vytvořit zajímavou hodinu. Z evaluace PaedDr. Milan Kubiatko, Ph.D. Jako podkladový materiál pro vyplnění tabulky žákům sloužila učebnice. Učitelka je ale vyzvala, aby používali informace, které jim byly prezentovány v minulé hodině prostřednictvím filmu. Tento postup se nejeví jako zcela vhodný, protože jen málo žáků je schopno si zapamatovat informace z jediného zhlédnutí filmu. Práce s učebnicí by byla dostačující. Tímto způsobem se s konkrétními druhy podrobněji seznámili jenom ti, kteří je prezentovali a popisovali. Ostatní je sledovali jenom z lavice, zejména žáci v zadních lavicích nemohli postřehnout znaky jednotlivých druhů. Ideální by bylo, kdyby se všichni žáci obeznámili s jednotlivými zástupci skupin měkkýšů. A co tak nějaké kladné hodnocení ? Děkuji za pozornost.