Analyticko-didaktické praktikum 6 Teorie Hodnocení a jeho funkce • Pedagogické hodnocení (evaluace) je systematický proces, který vede k určení kvality výkonů žáka nebo skupiny žáků. • Porovnává se skutečný stav kompetencí žáka (vědomosti, dovednosti a postoje) se stavem očekávaným podle stanovených cílů výuky. Fáze hodnocení • Rozhodnutí o cíli a metodě hodnocení. • Zjišťování informací o skutečném stavu kompetence (o žákově výkonu). • Formulování hodnotícího závěru. Funkce hodnocení: • Hodnocení má být pro učitele i žáka zpětnou vazbou o jejich práci. • Hodnocení má žáky motivovat. • Má sloužit jako podklad pro vedení záznamů o prospěchu a dosažené úrovni žáka (průběžné i závěrečné . • Umožňuje posoudit připravenost žáka pro další učení. Typy hodnocení • Formativní hodnocení – má umožnit cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů, na odstranění chyb a nedostatků v práci žáka. • Finální (sumativní) hodnocení – slouží jako podklad pro oficiální vyjádření o žákově výkonu, určené často i pro někoho mimo školu. Typy hodnocení • Normativní hodnocení – je hodnocením výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních. • Kriteriální hodnocení (absolutního výkonu) – zjišťuje splnění či nesplnění konkrétního výkonu (kritéria). Typy hodnocení Diagnostické hodnocení – se speciálně zaměřuje na odhalení učebních obtíží žáků a zjištění zvláštních vzdělávacích potřeb. Interní (vnitřní) hodnocení – je prováděno učitelem. Externí (vnější) hodnocení – je navrhováno a většinou prováděno osobami mimo školu. Typy hodnocení • Neformální hodnocení – pozorování výkonů během běžné práce ve třídě. • Formální hodnocení – žáci jsou předem upozorněni a mohou se připravit. • Průběžné hodnocení – učitel získá zhodnocení žákovi úrovně v průběhu delšího časového období. • Závěrečné hodnocení – provedeno na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu. Slovní hodnocení nebo známka • Tradiční hodnocení (známkou) poskytuje srovnávání výkonu žáků, jde hlavně o posouzení znalostí, vědomostí. Samotná známka nevysvětluje příčiny neúspěchu, nenabízí prostředky k řešení problémů. • Slovní hodnocení je považováno za kvalitativní, formativní, diagnostické. Umožňuje posouzení osobnosti žáka, jeho tvořivosti, dovedností a postojů. Hledá příčiny a naznačuje strategie ke zlepšení. Kvalita hodnocení Školní hodnocení by mělo být platné, spolehlivé a co nejobjektivnější. Je tedy třeba znát zdroje subjektivního zkreslení při hodnocení a snažit se mu vyhýbat. Chyby v hodnocení Haló efekt(sympatie, snaha, slušné chování, oblečení, pověst,…) Perseverační tendence (neměnící se názor) Efekt řady a kontrastu Posuzovací tendence (mírnost, střed, přísnost) Projekční a kontrastní chyby Chyby způsobené vědomím následků Omezení chyb v hodnocení Uvědomění si subjektivity vlastního posudku a ochota k revizi. Hodnocení by mělo stát teprve na konci procesu systematického pozorování výkonu. Opatrnost vůči informacím o žácích získaných zprostředkovaně. Písemné korektury by měly probíhat bez znalosti žákova jména. Ve sporném případě je vhodné požádat kolegu o jeho názor nebo případnou korekturu. Doporučení Pracovat s výukovými cíli a učebními úlohami. Pracovat s klasifikačním řádem. Kombinovat slovní hodnocení s klasifikací. Výukové metody názorně demonstrační = předvádění reálných předmětů a jevů, realistické zobrazování skutečných předmětů a jevů, jejich záměrně pozměněné zobrazování a postihování reality prostřednictvím schémat, grafů, znaků, symbolů, abstraktních modelů apod. Instruktáž – výuková metoda, která zprostředkovává žákům vizuální, auditivní, audiovizuální, hmatové a podobné podněty k jejich praktické činnosti. Výukové metody dovednostně praktické = výuka zaměřená na posílení praktických aktivit žáků. Laborování – uplatňuje se zejména ve fyzice, v chemii a přírodovědných předmětech, které umožňují provádět jednoduché pokusy, při nichž žáci ověřují poučky nebo zdůvodňují svá pozorování. Probíhá ve skupinách žáků.