Analyticko-didaktické praktikum 7 Teorie UČITEL ŽÁK Ks Kz Kr Ks – sdělovací kanál, zdroj informací (slovo učitele, kniha, film, výukový program) Kz – zpětnovazebný kanál – výstupní informace, které informují řídící složku o změně stavů v řízené složce (např. zkoušení) Kr – zpětnovazebný kanál, který zajišťuje korekci a regulaci, jestliže se reakce na jisté podněty neshodují se záměry řídící složky (zajišťuje i hodnocení) Podle J. Škoda a kol. Ústní zkoušení • Často jen reprodukce zápisu v sešitě, velká časová náročnost. • Problém s objektivitou hodnocení – absence jasných kritérií a norem pro hodnocení. • Rozvoj řečového)projevu • Možnost reagovat na nesprávnou odpověď žáka • Možnost komplexnějšího prověření kompetencí žáka • Kontakt mezi učitelem a žákem + - Písemné zkoušení Ve světě je stále větší příklon k písemnému zkoušení. Didaktické testování = „Nástroj systematického měření výsledků výuky.!“ (P. Byčkovský) Druhy didaktických testů Vlastnosti didaktických testů 1. Validita (platnost) 2. Praktičnost 3. Reliabilita (spolehlivost) 4. Objektivita 5. Testová doména (rozsah učiva) Podrobnosti o vlastnostech Fáze tvorby DT 1. Etapa plánování testu 2. Etapa konstrukce testu 3. Etapa ověřování testu Etapa plánování testu 1. Analýza učiva 2. Vymezení účelu a rámcového obsahu 3. Návrh testové specifikace a) upřesnění obsahu b) počet a druh úloh c) testovací čas d) forma testu e) počet variant testu f) způsob skórování Téma Hodiny výuky Váha v1 Počet úloh I. 6 2 5 5 II. 3 1 2,5 3 III. 12 4 10 10 IV. 9 3 7,5 7 suma 30 10 25 Koeficient: plánovaný počet úloh (např. 25) : váha (v1) Téma Počet úloh Operační úroveň Počet úloh Zapamatování Aplikace Zapamatování Aplikace I. 5 1,7 3,3 2 3 II. 3 1 2 1 2 III. 10 3,3 6,7 3 7 IV. 7 2,3 4,7 2 5 suma 25 8 17 Obvykle protežujeme aplikaci poznatků na úkor prostého zapamatování, volíme poměr úloh na zapamatování a aplikaci 1:2 otevřené se širokou odpovědí se stručnou odpovědí nestrukturované se strukturou vymezenou danou konvencí produkční doplňovací uzavřené dichotomické s výběrem odpovědí přiřazovací uspořádací subjektivně skórovatelné objektivně skórovatelné Otevřené úlohy 1. Úlohy otevřené se širokou odpovědí, nestrukturované (= esej testy) 2. Úlohy otevřené se širokou odpovědí se strukturou vymezenou 3. Úlohy otevřené se širokou odpovědí se strukturou danou konvencí 4. Úlohy otevřené se stručnou odpovědí produkční (short-answer) 5. Úlohy otevřené se stručnou odpovědí doplňovací •Úlohy uzavřené dichotomické •Úlohy uzavřené s výběrem odpovědi •Úlohy uzavřené přiřazovací •Úlohy uzavřené uspořádací Uzavřené úlohy •Navrhované úlohy musí testovat to, co je v daném učivu nejdůležitější. •Jsou očekávané odpovědi jednoznačné? •Posouzení obtížnosti navrhovaných úloh. Prototyp didaktického testu •Posoudit časovou náročnost navrženého testu. Orientační určení času, který je třeba testovaným poskytnout k vyplnění testu: •test nejprve vyplní sám jeho autor –získá se čas t´ na základní škole: t = t´. 3 na střední škole: t = t´. 2 Prototyp didaktického testu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 skór Jarča / / / / / 0 / / / / 9 Michal / C / / / A / / 0 / 7 Jana / / / / / B / D 0 0 6 Honza / C / / / B A / 0 0 5 Petra / 0 / / / B D 0 0 0 4 Broňa / A / / B A 0 0 0 0 3 suma 6 2 6 6 5 0 3 3 1 2 X / = správná odpověď, 0 = chybějící odpověď A, B, C, D – písmena označující chybnou odpověď udanou žákem Index obtížnosti: p = (xS / x) . 100 [%] Hodnota obtížnosti: q = 100 – p [%] Vhodné úlohy: p = <20,80> Podezřelé úlohy: p < 20 a p > 80 Zakázané úlohy: p se blíží k 0 Ověřování testu • Vyřadit příliš snadné nebo příliš obtížné úlohy. • Vyřadit málo citlivé úlohy. • Vyřadit úlohy s příliš mnoha vynechanými odpověďmi. • Srozumitelněji formulovat málo srozumitelná zadání úloh. • Úlohy stejného druhu soustředit do jedné části testu. • Úlohy seřadit tak, aby měly stoupající obtížnost. • Vytvoření ekvivalentních forem testu. Otevřené úlohy 1. Jak se chová v buňka v prostředí o jiné koncentraci osmoticky aktivních látek než je koncentrace v buňce. ………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………... OT Otevřené úlohy 2. Popište chování rostlinné a živočišné buňky v hypo a hypertonickém prostředí. ………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………… OT Otevřené úlohy 3. Jak se chová buňka parenchymu cibule v 15 % roztoku NaCl? ………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………… OT Otevřené úlohy 4. Přes jaké polopropustné bariéry v rostlinné buňce prochází voda při osmotických jevech? ………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………… OT Otevřené úlohy 5. Doplňte: V hypertonickém prostředí se obsah vody ve vakuole rostlinné buňky …………………………… OT