Analyticko-didaktické praktikum 8 Teorie Nadaný a neprospívající žák Výrazem „nadaný“ jsou označovány dva různé druhy schopností: • školní nadání – schopnost přijmout, analyzovat a reprodukovat informace, • tvořivá produktivita – schopnost vytvářet nové informace. Nadaný a neprospívající žák Výrazem „neprospívající žák“ označujeme žáka, který částečně nebo zcela nedokáže splnit požadavky, které na něj učitel klade. Oficiálně je to žák, který je v jednom či více předmětech hodnocen nedostatečně na vysvědčení, skládá opravné zkoušky nebo opakuje ročník. Nadaný žák Charakteristika podle J. Konečného: • žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky; • odpovídá rychle s jistotou; • snadno a rychle chápe učivo; • často má tvořivé odpovědi; • spontánně se zajímá o další informace; • chce projevit a uplatnit své znalosti a dovednosti. Nadaný žák Pasche formuluje tzv. tří okruhovou koncepci nadání • nadprůměrné schopnosti, • nasazení, • tvořivost. Nadaný žák • Všeobecné intelektové schopnosti • Jednotlivou akademickou způsobilost • Kreativní, produktivní myšlení • Schopnost vůdcovství • Psychomotorické vlastnosti Typy nadaných žáků • Bezproblémové dítě • Aktivní až hyperaktivní dítě • Uzavřené nekomunikativní dítě Formy práce s nadanými žáky Vnější diferenciace - jde o formy výuky, ve které jsou nadanější žáci oddělování od ostatních. • Jedná se o např. o třídy s rozšířenou výukou (jazyků, matematiky aj.), přechod žáků základní školy na víceletá gymnázia. Formy práce s nadanými žáky Vnější diferenciace Kritika vnější diferenciace. Objevují se obavy z vytváření zcela nenormální společnosti, ztráta komunikace, pochopení s jinak myslícími a jednajícími lidmi. Předčasná diferenciace nadaných dětí může vést až k perfekcionismu, což může negativně ovlivňovat jejich vývoj. Formy práce s nadanými žáky Vnitřní diferenciace – jde o spolupráci a rozvoj žáků různého nadání ve výuce. Vhodné formy výuky pro rozvíjení nadání: • práce ve skupinách, • složitější úkoly pro nadanější žáky, • olympiády a soutěže, volitelné a nepovinné předměty, zájmové kroužky. Formy práce s nadanými žáky Vnitřní diferenciace Pokud nejsou děti diferencovány ve výuce, nastanou většinou problémy - nadané děti si mohou zvykat na bezproblémové proplouvání, aniž by vyvíjely zvýšené úsilí. Největším problémem pro učitele je správná diagnostika stupně a zaměření nadání žáků. Neprospívající žák Špatné známky, obvykle negativní postoj k učení, učitelům, strach ze školy. Příčiny: • Nízká inteligence, poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, ADD, ADHD, …) • Motivace, psychické vlastnosti žáka, chybějící vědomosti, dovednosti a návyky. • Žákův aktuální stav, nezájem o učivo. Příčiny neprospěchu • Endogenní – mají původ uvnitř žáka (LMD, intelekt, charakter, učební styly) • Exogenní – původ vně žáka (rodina, škola – učivo, učitel a vyučovací metody, konflikty, nezájem okolí, nadměrná motivace, …) Příčiny neprospěchu • Biologické – LMD, fyzická konstituce, dyslexie (další poruchy dys) • Psychické – intelekt, temperament, charakter, úroveň pozornosti • Sociální –postavení rodičů, sociální klima školy, třídy, charakter společnosti Další příčiny neprospěchu Příčinou neprospěchu může být nadměrná asertivita nebo nezdravá nesmělost. • asertivní chování x agresivní chování • nesmělost (temperament, nízké sebehodnocení) Deprese • Dítě může trpět depresí ze školní práce. • Skutečné depresi občas podlehne asi 10% dětí (častěji dívky). • Deprese jsou těžko diagnostikovatelné – místo smutku může být zlost a podrážděnost. Příznaky deprese • Zhoršení školních výsledků, zlost, nuda, ztráta schopnosti se radovat, pláč, pocit, že ho nikdo nemá rád, negativní sebehodnocení, beznaděj, zájem o smrt či sebevraždu, špatné vztahy s vrstevníky. • Pomoc: chválit, plánovat zvláštní radostné události, podpora v hrách i jiných činnostech. Kázeň • Rodina musí naučit dítě chápat pojem kázně. • Ve škole se žáci učí vhodnému chování a zároveň se škola snaží zamezit nežádoucímu chování žáků, vypěstovat u nich sebekázeň. • Méně kázeňských problémů → lepší prospěch, žáci chodí raději do školy. • Přizpůsobení školním pravidlům → dobré přizpůsobení pravidlům v dalším životě. Některé příčiny nekázně • Nedostatek sebekázně (LMD), • nevhodná organizace práce ve třídě, • velká tolerance školy k problematickému chování, • nejednotnost a absence prevence u pedagogů, • důležitá je spolupráce s rodiči. Opakování ročníku • Propadnutí se navrhuje tehdy, neosvojil-li si žák dostatek dovedností k tomu, aby zvládl práci ve vyšším ročníku. • Dítě tento fakt prožívá velmi negativně. V ČR propadá ročně průměrně 14 žáků z 1000. Opakování ročníku • Samotné opakování stejné látky dle stejných osnov nestačí ke vzpamatování a úspěšnému absolvování školy → recidiva. • Propadlíci mají více konfliktů, větší odpor ke škole, nespokojenost se sebou samým. • Opakování ročníku z důvodu nemoci je prospěšné. Jako prevence je důležitá komunikace učitel – rodič.