Instrukce: Vyberte a zakroužkujte jednu správnou, resp. nejvhodnější odpověď z nabídky nebo dopište správnou odpověď. 1 Srovnávací (komparativní) pedagogika je a) teorie vzdělávání a vyučování, která stanovuje historické mezníky v historii pedagogiky b) teorie orientovaná na edukaci a srovnání edukačních přístupů ke zdravé populaci a populaci s handicapem c) věda označující teorie i výzkumné aktivity, které se zabývají zkoumáním a srovnáváním pedagogických jevů, charakteristik a fungování vzdělávacích systémů různých zemí d) pedagogická disciplína srovnávající pedagogické a psychologické přístupy k výchově jedince BODY 1 2 Bernsteinova teorie jazykových kódů zkoumá vztah mezi a) socio-kulturními charakteristikami žáků, charakteristikami jejich jazyka a výsledky žáků b) výsledky žáků v mateřském jazyce a vzděláním rodičů c) jazykovými kódy používanými skupinami žáků v různých vývojových fázích d) vztahy a podobnostmi didaktických postupů při výuce různých cizích jazyků 1 3 Zastáncem tzv. pragmatické pedagogiky, která mj. zdůrazňovala zkušenosti žáka, kterých nabývá zejména v průběhu vlastní činnosti, byl e) John Dewey f) Jean Jacques Rousseau g) Otakar Kádner h) Platón 1 4 Andragogika je a) je aplikovaná věda o výchově a vzdělávání mentálně postižených dospívajících b) je základní pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním dospělých ve výkonu trestu c) je aplikovaná pedagogická disciplína zabývající se vzděláváním lidí ve věku nad 60 let d) je aplikovaná věda o výchově a vzdělávání dospělých lidí 1 5 Co označujeme pojmem didaktický trojúhelník? a) učitel, žák, učivo b) metoda, prostředek, cíl c) cíl výuky, didaktika, výsledky d) škola, rodiče, žáci 1 6 Rámcové vzdělávací programy přinesly tyto novinky a) přesné učební plány, pevné osnovy a standardy b) státní maturity a plošné testování c) klíčové kompetence, průřezová témata, očekávané výstupy a vzdělávací oblasti d) klíče pro jednotné a spravedlivé hodnocení výsledků žáků 1 7 Klíčové kompetence bývají obvykle definovány jako a) schopnosti účinně jednat b) kompetence vedoucí k profesionalitě c) schopnosti zvládnout mateřský a alespoň jeden cizí jazyk d) kompetence ke zvládnutí informačních technologií a alespoň jednoho cizího jazyka 1 8 Bílá kniha je a) dokument MŠMT určující nepovinné učivo v Rámcových vzdělávacích programech b) dokument MŠMT dokumentující rozvoj vzdělanosti po roce 1989 v ČR c) dokument MŠMT obsahující návrhy restrukturalizace českého školství po roce 1989 d) dokument MŠMT naznačující strategické linie českého vzdělávání 1 9 Co znamená koncept transmise v pedagogice? …………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2 10 Vysvětlete normativní a explanační rovinu pedagogiky ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3 11 O frontálním vyučování hovoříme, když a) žáci pracují ve skupinách, role učitele je pomocná a instruktážní b) se žáci vzdělávají v terénu prostřednictvím přímých zkušeností a zážitků c) učitel zprostředkovává výklad a zaujímá dominantní roli d) žáci samostatně volí témata a cíle výuky 1 12 Pro výuku vedenou v duchu konstruktivistické teorie je typické a) práce s žákovými prekoncepty, aktivita žáka, učitel je průvodcem žáka b) sledování reakcí žáka ve vazbě na zadaný podnět, učitel oceňuje a posiluje správné chování c) vytváření hodnotově orientovaných postojů žáka, učitel je rádcem d) rozvoj personálních forem inteligence žáka, učitel je modelem chování 1 13 Didaktickým testem se prověřuje/prověřují zejména a) osobnost a postoje žáka b) znalosti, resp. vědomosti žáka c) didaktická znalost učitele d) učitelovo pojetí výuky 1 14 Proces, který se zaměřuje na zjišťování a analýzu dat odrážejících stav a vývoj určitých jevů vzdělávací reality, tj. monitorování a měření těchto jevů, se obvykle nazývá a) pedagogická orientace b) pedagogická diagnostika c) pedagogická evaluace d) pedagogický monitoring 1 15 Psychodidaktika je a) oborová didaktika zaměřená na výuku psychologie b) metoda rychlého zapamatování vycházející z poznatků behaviorální psychologie c) interdisciplinární teorie, která integruje poznatky z obecné didaktiky a psychologie d) interdisciplinární teorie, která integruje poznatky z obecné didaktiky a patopsychologie 1 16 Jaký je název Rámcových vzdělávacích programů aplikovaných v konkrétním školním prostředí?......................................................................................... .................................... 1 17 Uveďte příklady slovní, monologické vyučovací metody ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2 18 Uveďte a stručně vysvětlete alespoň tři didaktické principy 1…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………… 2…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………… 3…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………… 3 19 Vyjmenujte a uspořádejte jednotlivé úrovně v Bloomově taxonomii …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3 20 Jmenujte alespoň dva soudobé české autory, kteří publikují v oblasti pedagogiky 1…………………………………………………………. 2………………………………………………………… 2 21 Inkluzivní vzdělávání je a) společné vzdělávání žáků „zdravých“ i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami b) vytváření speciálních tříd pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami uvnitř běžné školy c) výuka žáků se zdravotním postižením ve speciálních školách d) vzdělávání s asistencí zaměřené na vyrovnání sociálního handicapu žáka 1 22 O mentálním postižení (retardaci) hovoříme, má-li jedinec IQ a) nižší než 90 b) nižší než 80 c) nižší než 70 d) nižší než 60 1 23 Zkratkou ADHD označujeme a) poruchu zrakové percepce b) hyperkinetický syndrom s poruchou pozornosti c) poruchu pozornosti s vadou řeči d) hypokinetickou kognitivní poruchu 1 24 Specificky narušený vývoj řeči, který se projevuje sníženou schopností či neschopností komunikovat, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené, nazýváme a) vývojová dysfázie b) dyslexie c) dysartrie d) dyslalie 1 25 Do skupiny žáků se zdravotním postižením nepatří podle zákona 561/2004 Sb., žáci: a) s vadami řeči b) se specifickými poruchami chování c) se specifickými poruchami učení d) s nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou 1 26 Dysortografie je a) porucha čtení b) porucha psaní c) porucha pravopisu d) porucha řeči 1 27 Etopedie se zabývá a) rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu chování b) rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu učení c) rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu intelektu d) rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají sociální handicap 1 28 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků mimořádně nadaných se podle vyhlášky 147/2011 (kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb.,) uskutečňuje s využitím a) integrace a diferenciace b) vyrovnávacích a podpůrných opatření c) pomáhajících a kontrolních opatření d) integračně intervenčních opatření 1 29 Jaké jsou možnosti hodnocení a klasifikace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… 2 30 Jaké je poslání speciálně pedagogických center? …………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2 31 Školní psychologové a) mohou pracovat v základních i středních školách, obvykle v tzv. školních poradenských pracovištích, mohou být zaměstnanci školy b) mohou být pouze zaměstnanci pedagogicko-psychologických poraden, legislativa dosud neumožňuje jejich zaměstnávání ve školách c) mohou být zaměstnanci základních i středních škol a mohou nahrazovat práci výchovného poradce a metodika prevence d) jsou dnes běžnou součástí škol, základní školy mají podle vyhlášky 116/2011 Sb., povinnost zaměstnávat vedle výchovných poradců a metodiků prevence také školní psychology 1 32 Pojem lateralita označuje a) nerovnoměrnost párových orgánů jako odraz dominance jedné z mozkových hemisfér b) synonymum ambidexterie c) základní literární gramotnost žáka d) ustrnutí v latentní fázi vývoje (mladší školní věk) podle vývojové teorie S. Freuda 1 33 Myšlení generující více výsledků řešení je a) myšlení konvergentní b) myšlení unovergní c) myšlení konvergentní d) myšlení multivergní 1 34 Inteligence je a) vrozená vlastnost osobnosti b) schopnost, kterou lze do určité míry rozvíjet po celý život c) schopnost, která se po 15 roce věku již nemění d) kognitivní dovednost, jejíž rozvoj nezávisí na vrozených dispozicích 1 35 Pojmem coping proces se v psychologii obvykle označuje a) proces nápodoby u dětí v batolecím období b) proces nápodoby procesů učení v mladším školním věku c) způsob zvládání stresových situací d) způsob reakce na provinění žáka 1 36 Autorem pojmu Zóna nejbližšího vývoje je a) Erik Erikson b) Jean Piaget c) Sigmund Freud d) Lev Semjonovič Vygotskij 1 37 Pojmem školní způsobilost se označuje a) nabytí klíčových kompetencí stanovených v rámcových vzdělávacích programech b) intelektová způsobilost absolvovat školní docházku v běžné škole c) dovršení šestého roku věku d) psychická zralost a připravenost dítěte k zahájení povinné školní docházky 1 38 Hierarchie - pyramida potřeb humanistického autora Abrahama Maslowa neobsahuje a) potřebu sebeaktualizace b) potřeby uznání c) potřeby hodnotové d) potřeby bezpečí 1 39 Jmenujte alespoň dva autory psychologických teorií osobnosti a stručně je charakterizujte 1.………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………… 2 …………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………… 4 40 Jmenujte alespoň dva české autory publikující v oblasti psychologie, nejlépe se zaměřením na vývojovou nebo školní problematiku 1 …………………………………………………………………………………………………………………………. 2 ………………………………………………………………………………………………………………………….. 2