Zatrhněte jednu nejvhodnější odpověď nebo doplňte správnou odpověď: 1. Průřezová témata dle rámcového vzdělávacího programu jsou a) osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, environmentální a mediální výchova b) osobnostní výchova, profesní orientace, ekologická výchova c) komunikace, volba povolání, mediální výchova, multikulturní výchova d) sociální komunikace, osobnostní výchova, multikulturní výchova, mediální výchova BODY MAX 1 2. Mezi monologické vyučovací metody patří a) rozhovor, diskuse, brainstorming b) demonstrační metody a vyprávění c) vysvětlování, vyprávění, instruktáž d) heuristické, inscenační a situační metody 1 3. Andragogika je a) historická pedagogická věda využívající principy antropologie b) teorie vzdělávání dospělých c) pedagogická disciplína zabývající se cíli a metodami výuky d) nauka o učitelích 1 4. Otázky nižší kognitivní náročnosti jsou takové otázky, které a) jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu b) jsou zaměřeny na správnou aplikaci faktu c) jsou vždy uzavřené d) jsou vždy otevřené 1 5. Autoevaluace je a) sebehodnocení vedoucí k sebevýchově b) zpětná vazba žáka k výkonu učitele (typické pro reformní pedagogiku) c) soustavný proces hodnocení, ve kterém škola shromažďuje údaje o všech hlavních aspektech fungování školy, aby provedla zhodnocení své činnosti d) standardizovaný školský nástroj pro analýzu dat školy 1 6. Mezi alternativní školské koncepty nepatří a) Steinerova škola b) Freinetova škola c) Waldorfská škola d) Jenská škola 1 7. Kurikulum vymezuje a) učební plán, osnovy a zkušenost jedince v instituci b) vše, co se odehrává ve škole c) obsah vzdělávacího programu d) povinné standardy formálního školního vzdělávání 1 8. Vnitřní diferenciace znamená, že a) žáci jsou součástí heterogenní skupiny, odděleně jsou vzděláváni pouze určitou část školního dne b) žáci jsou součástí homogenní skupiny, jsou vzděláváni odděleně po celý den c) základní škola je rozdělena na první a druhý stupeň d) se žáci dělí do tříd podle genderu 1 9. Školní vzdělávací program dané školy schvaluje a) ředitel školy b) ministr školství c) Česká školní inspekce d) kraj 1 10. Bloomova taxonomie kognitivních operací má následující stupně v tomto pořadí a) zapamatování, porozumění, aplikování, analyzování, hodnocení, tvoření b) zapamatování, vybavování, aplikování, analyzování, hodnocení, tvoření c) zapamatování, porozumění, analyzování, aplikování, hodnocení, tvoření d) zapamatování, porozumění, aplikování, analyzování, tvoření, hodnocení 1 11. Bílá kniha je a) dokument MŠMT určující stav českého školství podle OECD po roce 1989 b) dokument MŠMT dokumentující rozvoj vzdělanosti po roce 1989 v ČR c) dokument MŠMT obsahující návrhy restrukturalizace českých škol po roce 1989 d) dokument MŠMT naznačující strategické linie českého vzdělávání 1 12. Individualizované vyučování a) spočívá v tom, že se učitel věnuje výhradně jednomu žákovi (například domácí učitel) b) znamená, že se žáci ve výuce setkávají výhradně s jedním učitelem (například první stupeň ZŠ) c) je výuka zaměřená na posílení individuality žáků d) znamená, že žáci zpracovávají dané úlohy samostatně (učitelé jsou spíše v roli facilitátorů; typické např. pro „Daltonský plán“) 1 13. Školní klima je a) sociálně psychologická proměnná, která vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů b) sociálně psychologická proměnná, zahrnující fyzikálních parametry ovlivňující průběh výuky c) kultura školy d) sociálně psychologická proměnná, která vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů mezi žáky 1 14. Pro výuku vedenou v duchu konstruktivistické teorie je typické a) práce s žákovými prekoncepty, aktivita žáka, učitel je průvodcem žáka b) sledování reakcí žáka na zadaný podnět, učitel oceňuje a posiluje správné chování c) vytváření hodnotově orientovaných postojů žáka, učitel je rádcem rozvoj personálních forem inteligence žáka, učitel je modelem chování 1 15. Excerpování je a) vyhledávání zdrojů v knihovně b) pořizování si výpisků z celé knihy c) vyhledávání talentů d) vyhledávání rizikových žáků ve třídě 1 16. Uveďte příklad tří didaktických (pedagogických) principů a stručně je popište ……………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… 3 17. Vyjmenujte alespoň 4 fáze výuky ve vyučovací hodině …………………………………………………………….. ……………………………………………………………….. ………………………………………………………………….. ………………………………………………………………….. 3 18. Vyjádřete minimálně dva významy pojmu kurikulum …………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………. …………………………………………………………………… 3 19. Psychodidaktika je a) interdisciplinární teorie, která integruje a uvádí ve vztah výsledky z obecné didaktiky, kognitivní psychologie, psychologie učení, aj. b) speciální metoda vycházející z behaviorismu umožňující rychlé a efektivní zapamatování učiva c) patopsychologická disciplína zabývající se diagnostikou a poruchami učení d) didaktika aplikovaná u žáků s psychickými poruchami 1 20. Reliabilita didaktického testu je a) vlastnost didaktického testu, která charakterizuje způsob kladení otázek b) vlastnost didaktického testu, která charakterizuje jeho spolehlivost a objektivitu c) vlastnost didaktického testu, která charakterizuje způsob hodnocení výsledků testu d) vlastnost didaktického testu, která charakterizuje platnost norem 1 21. Pojmem „prelingválně neslyšící osoba“ se označuje a) osoba, která ztratila sluch 7. roce života b) osoba, která se narodila v důsledku nedonošenosti jako neslyšící a v průběhu vývoje se její sluch vyvinul c) neslyšící osoba, u které není možný vývoj řeči d) osoba, která neslyší od narození, nebo ztratila sluch před dokončením vývoje řeči 1 22. Pojmem „děti se syndromem CAN“ se označují a) děti s poruchou pohybového ústrojí b) děti úzkostné a šikanované c) děti týrané a zneužívané d) děti s poruchou autistického spektra 1 23. Mezi poruchy autistického spektra patří a) Aspergerův syndrom b) Stockholmský syndrom c) Turnerův syndrom d) Tourettův syndrom 1 24. O mentálním postižení (retardaci) mluvíme, má-li jedinec IQ a) 80 a méně b) 75 a méně c) 69 a méně d) 65 a méně 1 25. Specificky narušený vývoj řeči, který se projevuje neschopností nebo sníženou schopností verbálně komunikovat, i když podmínky pro jeho rozvoj jsou dobré, nazýváme a) vývojová dysfázie b) dysartrie c) dyslexie d) afázie 1 26. Pro jaké žáky se zřizuje předmět prostorová orientace a samostatný pohyb? a) pro žáky s mentálním postižením b) pro žáky se zrakovým postižením c) pro žáky s tělesným postižením d) pro žáky s autismem 1 27. Mezi specifické poruchy učení nepatří a) dyspraxie b) dyslalie c) dysmuzie d) dyskalkulie 1 28. Správný postup při podezření na šikanu ve třídě je a) ochránit oběť, informovat vedení školy, pozorovat a sbírat důkazy, zajistit svědky… b) oznámit policii, izolovat podezřelého agresora, hledat svědky… c) vyslechnout agresora, oznámit rodičům, ochránit oběť, zajistit svědky… d) informovat vedení školy, vyslechnout třídu, oznámit policii, vyslechnout agresora… 1 29. Pro jakou SPU odpovídá tato charakteristika: „Dítě zaměňuje tvarově podobná písmena, písmo je těžkopádné a neobratné, píše pomalu a namáhavě, nedodržuje lineaturu a výšku písma“ …………………………………………………………… 1 30. Vyjmenujte 3 hlavní projevy syndromu ADHD ………………………………………………………………………….. 3 31. Incentivou se v psychologii rozumí: a) vytvoření nového pojmu při učení b) vnější pobídka v motivačním procesu c) vnitřní pobídka v motivačním procesu d) zavedení nového podnětu do procesu podmiňování 1 32. Mentoring je a) nová forma vzdělávání učitelů spočívající v supervizi b) forma kolegiální podpory při profesním růstu (nejen) učitelů c) podpora výhradně začínajícím učitelům d) forma supervize pro začínající vedení školy 1 33. Za rizikové jsou považovány tresty a) odčinění následků, omezení potřeb, fyzické tresty b) odepření výhod, psychické trestání, omezení potřeb c) náhrada škody, ukládání práce, psychické tresty d) zákaz zájmové činnosti, ukládání práce, trest učením, psychické a fyzické tresty 1 34. Pro uplatňování principů humanistické psychologie je typické a) hledání a podpora potenciálu člověka b) práce s nevědomou motivací c) dekonstrukce samozřejmých předpokladů d) pozorování a popis reakce člověka na podnět 1 35. Který pojem nebývá spojován s dítětem (mladšího) školního věku? a) multisenzorická identifikace b) poruchy školních dovedností c) stádium logických operací d) konformní morálka 1 36. Lidé, kteří věří, že podmínky důležité pro dosahování úspěchu jsou určovány především jimi samými, se podle teorie locus of control nazývají a) vnitřními externalisty b) intrapersonalisty c) internalisty d) intrapunitivisty 1 37. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je podle školské legislativy zabezpečována pomocí tzv. a) speciálně pedagogických opatření b) revizních opatření c) podpůrných opatření d) inkluzivních opatření 1 38. Vyjmenujte alespoň čtyři z osmi typů lidského učení ……………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………….. 4 39. Vyberte si jakýkoliv z psychologických směrů a popište stručně jeho vliv na psychologii výchovy a vzdělávání. …………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. 3 40. Vyjmenujte některé kategorie vhodných odměn ……………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………….. 3 Bodů celkem