FOCUS GROUP OHNISKOVÉ SKUPINY Terénní cvičení z ekonomické geografie OSNOVA •Co to je? •K čemu to je? •O čem to je? •Formulování otázek •Výběr a nábor participantů •Místa setkání •Pořízení záznamu •Etika •Příklady použití • • • FOCUS GROUP – CO TO JE? •= diskuzní skupiny •nejčastěji 6-12 lidí, kteří se potkají na informálním setkání a baví se o konkrétních tématech, které jsou vybrány výzkumníkem •výzkumník – pouze moderátor - není direktivní – nadhazuje témata, ale jejich směřování již nechává na samotné skupině •umožňuje skupině prozkoumat téma z více úhlů, pokud skupina chce •doba trvání: 1 – 2 hodiny • •Výhody •nashromáždit názory velkého počtu lidí za poměrně krátkou dobu a s nízkými náklady •žádné speciální požadavky na respondenty Tým Skupina Děti Muž a žena Dvě ženy Dva muži Rodina s holčičkou Rodič s dítětem Rodič s malým dítětem Rodina se dvěma dětmi Osoba s holí Osoba na vozíku Muž Žena FOCUS GROUP – K ČEMU TO JE? •dobrá metoda pro výzkumníka, který se chce zorientovat v novém oboru/výzkumném tématu •předběžný průzkum – dříve než se rozjedou nákladnější a náročnější metody (například před rozesláním dotazníků, žádostí o rozhovory) •poznání „jazyka“ - každodenních slov zkoumaného tématu, cílové skupiny •ujasnit si, co je pro daný výzkum prioritní •povědomí o základních vztazích •samostatná i doplňující metoda •triangulace – využití různých metod pro rozšíření porozumění tématu i výzkumné otázce •cenná metoda z hlediska interakce uvnitř skupiny •výzkumníkovi se dostává informací, které by mu jinak zůstaly skryty (člověk se neptá na věci, o kterých neví) •převážně verbální podoba informací •dá se vysledovat i hierarchie ve skupinách – kdo komu skáče do řeči, kdo se příliš neprojevuje, kdo s kým souhlasí, … Žárovka FOCUS GROUP – O ČEM TO JE? •o poslouchání • •věnovat pozornost respondentům • •být otevřený poslouchat, co lidé říkají - nesoudit • •vytvořit a sdílet komfortní prostředí – bezpečné, důvěryhodné • •být pozorný • •být systematický v práci s informacemi, které vám lidé říkají Výsledek obrázku pro focus group icon Chat FOCUS GROUP – FORMULOVÁNÍ OTÁZEK •neexistuje přesný osvědčený postup, žádná tvrdá a rychlá pravidla •jedná se o sociální interakci •každá FG potřebuje vlastní přípravu, myšlenku, praxi •pár rad: •úplné seznámení výzkumníka s tématem (vytvořit si seznam okruhů, otázek pro respondenty – pokud by konverzace vázla) •otázky vyvolávající „věcné“, popisné, promyšlené, emocionální informace – jejich efektivní kombinace •začít s otázkami, které jsou pro respondenty snadno zodpověditelné •složité, citlivé nebo otázky vyžadující přemýšlení – nechat na druhou polovinu FG •nedržet se striktně plánu – nechat participanty mluvit o tématech, která jsou pro ně důležitá •konec – když jsou všechny okruhy ze seznamu projité, vše je zodpovězeno a respondenti už nemají co říct •„Warm-up“ pro začátek – zařadit aktivitu, která přivede pozornost respondentů ke zkoumanému tématu - káva a koláč + povídat si o tématu, komunikační hry, kreslení, představit si konkrétní situaci… • FOCUS GROUP - VÝBĚR A NÁBOR PARTICIPANTŮ •R musí mít zkušenosti související s výzkumným tématem • •nejde o to získat reprezentativní „objektivní“ vzorek a chtít opakovatelná data – NE nechceme být REPREZENTATIVNÍ! • •Cíl → Porozumět individuální lidské zkušenosti a jaký smysl a vliv má dané téma pro/na jejich životy, každodennost, životní styl • •zaměření se na skupiny, které mají něco společného nebo se navzájem znají (členské seznamy organizací, sportovních a kulturních spolků, komunitní aktivity, církevní skupiny, …) • •často se výzkumník snaží vtvořit co nejvíce homogenní skupiny – pokus o simulování skupiny přátel (relax talking) •metoda „sněhové koule“ – jeden kontakt vede k dalšímu kontaktu atd. • • FOCUS GROUP – MÍSTA SETKÁNÍ •přátelské, důvěryhodné, bezpečné prostředí • •neutrální, neformální, snadno přístupné; ne hlučné • •respondenti se musí cítit dobře • •některé prostory brání v určitém typu rozhovoru •například kritika komunálních politiků/zastupitelů atd. ze strany občanů se bude dělat hůře v budově radnice, úřadu • •výzkumník: také se musí cítit bezpečně • nesetkávat se s lidmi a na místech, kde se necítí bezpečně Výsledek obrázku pro focus group icon FOCUS GROUP - POŘÍZENÍ ZÁZNAMU • •pořízení audio (video) záznamu – výzkumník necítí takový tlak zaznamenat všechna důležitá slova respondentů • •hned po FG – zdokumentovat obecný tón rozhovorů, klíčová témata, co bylo zvláštní, ohromující, … ( - i tohle je analýza dat) • •přepsat záznamy co nejdřív po jejich pořízení – přepis netrvá tak dlouho, vše je v živé paměti • •poznamenat si energii a dynamiku reakcí jednotlivých respondentů • •speciální značky – pro pauzu, důraz, nonverbální situace, gesta, mimika, … • Rádiový mikrofon FOCUS GROUP - ETIKA •důvěra a anonymita: •vešekrá shromážděná data zůstanou bezpečně uložená, poskytnuté informace zůstanou důvěrné a účastníci anonymní • •respondent má právo kdykoliv výzkum ukončit bez uvedené důvodu • •respondentům lze nabídnout shrnutí výsledků po skončení projektu • •komplikované – vztah důvěry k ostatním členům skupiny – požádat všechny, aby považovali diskuzi za důvěrnou (některá témata se hodí pouze pro individuální rozhovory) • •může dojít k rasistickým, sexistickým nebo jinak urážlivým narážkám – třeba řešit, aby se v rámci skupiny nelegitimizovalo • •různé kulturní souvislosti – citlivost k jiným kodexům chování (zvláště feminističtí geografové a geografky se tomuto tématu věnují) Výsledek obrázku pro ethic icon FOCUS GROUP – PŘÍKLADY VYUŽITÍ •Burgess, Limb a Harrison (1988) – použili tzv. small groups pro průzkum environmentálních hodnot lidí •Miller (1998) – nakupování v severním Londýně, prozkoumání vztahu mezi nakupováním a identitou •Myers a Macnaghten (1998) – rétorika udržitelného životního prostředí •Wolch (2000) – role kulturních rozdílů na postoj vůči zvířatům ve městě •Johnston (2001) – vztah hostů i účastníků gay pochodu v Aucklandu •Punch (2001) – dětský prostor – venkovské komunity v jižní Bolívii •Yantzi a Roseberg (2008) – zkušenosti matek, které se staraly o postižené děti •… ZDROJE •Clifford, N., French, S., Valentine, G., 2010. Key Methods in Geography. London: SAGE Publications. 2. vyd. 545 s. ISBN 978-1-4129-3508-1. • •Morgan, D., 2010. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Z anglického originálu přeložila Jana Krchová. Boskovice: Albert. 99 s. ISBN 80-85834-77-4. • •Obrázek: http://groupquality.com/2015/wp-content/uploads/2015/03/Focus-group-word-cloud.jpg