SPOLEČNÁ ZEMĚDĚLSKÁ POLITIKA ¡Kořeny Společné zemědělské politiky EU (dále jen SZP) lze hledat v 50. letech 20. století v Západní Evropě, která měla po válce nevýkonné a ochromené zemědělství s nejistými dodávkami potravin. Proto byl zpočátku v rámci SZP kladen důraz na: §podporu vyšší zemědělské produkce, §stálou dostupnost potravin spotřebitelům, §životaschopnost zemědělství. ¡=> Důraz především na dotace vázané na produkci ¡V 80. letech začíná nový problém – nadprodukce ¡ ¡Rozvoj venkova nebyl v prvních desetiletích fungování SZP nijak zohledňován. ¡ HISTORIE ¡Koncem osmdesátých let bylo zřejmé, že SZP je nutné reformovat, a to jak z důvodu zastaralosti některých opatření, tak rovněž z důvodu probíhajících rozhovorů o liberalizaci světového obchodu ¡ ¡MacSharryho reforma - kompromis mezi závazkem snížení cenových dotací a nutností udržet přiměřené příjmy zemědělců §Podniky se musely více zaměřit na potřeby trhu, začínají fungovat první přímé platby (nejsou vázané na množství produkce, ale na obhospodařovanou půdu) §Reforma zásadně ovlivnila dva sektory – pěstování obilnin a produkci hovězího masa REFORMY ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY - I ¡Výdaje na Společnou zemědělskou politiku i přes McSharryho reformu v roce 1994 stále dosahovaly výše okolo 40 miliard EUR. ¡ ¡1997 - Agenda 2000 zvýšen objem prostředků na rozvoj venkova, naopak objem finančních prostředků na SZP (přímé platby) omezen finančním stropem. §Přijatá reforma pomohla omezit intervence na trhu pomocí snížení intervenčních cen. Agenda 2000 zdůraznila také důležitost rozvoje venkova. §Společná zemědělská politika rozdělena na dva pilíře §První pilíř představují přímé platby zemědělců a jednotná společná organizace trhu. §Druhý pilíř zahrnuje politiku rozvoje venkova. REFORMY ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY - II ¡Cílem zemědělské polityky po roce 2000 bylo zvýšení konkurenční schopnosti zemědělství. ¡V roce 2002 byla formulována tzv. průběžná zpráva o stavu SZP (tzv. mid-term review) §Přechod z podpor poskytovaných na výrobek na podpory poskytované producentovi, zaměření na ochranu životního prostředí, jakost a bezpečnost potravin a pohodu zvířat §Zpráva se zaměřila na tyto okruhy: §Odstranění vazby na produkci (decoupling) §Respektování standardů na úrovni farmy (cross – compliance) §Modulace §Rozvoj venkova §Rozdělení Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro zemědělství (EAGGF) REFORMY ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY - III ¡Odstranění vazby na produkci (decoupling) §odstranění vazby podpor na zemědělskou produkci zavedením jednotné platby na farmu ¡Respektování standardů na úrovni farmy (cross – compliance) § standardy v udržování půdy v dobrém zemědělském a environmentálním stavu, dodržováním požadavků na hospodaření, zdraví zvířat a zdraví rostlin ¡Modulace §jedná se o přesun přímých podpor zemědělcům na rozvoj venkova. ¡Rozvoj venkova §podpora těchto oblastí: kvalita potravin, welfare, nové technologie pro zpracování potravin. Podpora mladých farmářů, malích zpracovatelů. ¡Rozdělení Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro zemědělství (EAGGF) §Evropský zemědělský záruční fond (EAGRD - pro přímé platby) a na Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD). REFORMY ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY - III ¡Roku 2008 byla zpracována další zpráva o stavu SZP (Health check tzv. kontrola „zdravotního stavu“ SZP) §Členské státy se dohodly na dalších změnách v SZP. ¡Shodly se zkráceně na: §Zvýšení modulace §Rozšíření podpory citlivých oblastí zemědělství §Možnosti financování opatření v rámci programu rozvoje venkova z dodatečně modulovaných prostředků - (řešení tzv. nových výzev financováno z dodatečně modulovaných prostředků) § ¡Nové výzvy pro zemědělství -řízení rizik, klimatická změna, biopaliva, voda, biologická rozmanitost. REFORMY ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY - IV ¡Nástroje §přímé platby § §intervenční opatření (nákup, prodej, podpora soukromého skladování) § §kvótní systémy (státy mají určeno kolik čeho vyrobit) § §vývozní a dovozní licence § §vývozní subvence ( dotace na vývoz např. v případě nadprodukce) SZP HLAVNÍ NÁSTROJE ¡Zvyšování konkurenceschopnosti ¡ ¡Postupné sbližování úrovně přímých plateb ¡ ¡Zastropování neboli capping ¡ ¡Zelená složka neboli greening ¡ ¡Platby pro znevýhodněné oblasti (LFA platby - ČR) ¡ ¡Podpory pro aktivní zemědělce, pro drobné zemědělce a mladé farmáře ¡ ¡Platby vázané k produkci zvláště citlivých komodit SZP 2015 - 2020- HLAVNÍ PRINCIPY ¡Nové nastavení SZP zároveň umožňuje členským státům větší míru rozhodování o zacílení finančních prostředků, včetně přesunu mezi pilíři pro přímé platby a program rozvoje venkova §Česká republika předpokládá přesunutí z I. do II. pilíře 800 mil. Kč, což odpovídá cca 3,4 % roční obálky pro období 2015 §Mezi oběma pilíři může členský stát přesouvat finanční prostředky v rámci tzv. flexibility do výše 15 % roční obálky § ¡České republice je přidělena průměrný roční rozpočet (obálka) pro období 2015 – 2020 v rámci přímých plateb ve výši cca 23 mld. Kč a Programu rozvoje venkova cca 8 mld. Kč. ¡Druhý pilíř SZP - rozvoj venkova - bude i v následujícím programovém období 2014-2020 financován prostřednictvím Programu rozvoje venkova (PRV) § ¡ SZP 2015 - 2020 ¡Nově je zavedena degresivita (krácení přímých plateb), jež sníží částky přímých plateb ve výši 5 % u společností s příjmem, které získají prostřednictvím režimu jednotné platby na plochu SAPS 150 000 EUR a vyšší. Tyto snížené částky se přesunou do II. pilíře a navýší rozpočet Programu rozvoje venkova ČR. §Jinak řečeno dojde ke snížení podpory těm největším zemědělským společnostem § ¡V novém období jsou zavedeny povinné platby na tzv. ozelenění (greening), na které bude vynaloženo 30 % obálky. Zavedena bude také podpora pro mladé zemědělce, kterou ČR předpokládá využít na úrovni 0,2 % z celkové obálky. §Pro získání greeningové platby musí jednotliví zemědělci splnit podmínky diverzifikace plodin (střídání plodin), vyhrazení plochy využívané v ekologickém zájmu zároveň udržení určitého podílu plochy trvalých travních porostů vůči celkové výměře zemědělské půdy. §V souladu s legislativou EU bude mladý zemědělec podpořen 25% prémií k platbě SAPS na jeden hektar. § ¡ SZP PO ROCE 2015 – 2020 NOVÉ POJMY ¡ ¡Opět je zavedena podpora pro citlivé sektory Pro rok 2015 se podařilo navýšit podporu na 6,5 %, v předchozích letech byla 3,5 %. §Tato podpora je směřována především na sektory výroby brambor pro výrobu škrobu, chmele, krav bez tržní produkce mléka, mléčného sektoru a ovcí a koz. § ¡Podporu investic v zemědělské výrobě bude možné poskytovat v rámci dotačního titulu 4.1.1 Investice do zemědělských podniků. §Dotaci v maximální výši 40 – 60 % z celkových způsobilých výdajů budou moci získat zemědělští podnikatelé na realizaci projektových záměrů v rámci živočišné i rostlinné výroby. Vyšší míru dotace budou moci získat mladí začínající zemědělci či projekty realizované ve znevýhodněných oblastech. ¡ SZP PO ROCE 2015 – 2020 NOVÉ POJMY ¡PGRLF - Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond §Hlavní jsou podpory ve formě subvence částí úroků z komerčních úvěrů §Dále podpora pojištění či nákupu zemědělské půdy, podpora ve formě úvěrů poskytnutých PGRLF a podpora ve formě zajištění úvěrů. §Určeno pro zemědělské prvovýrobce, zpracovatele zemědělské produkce a podnikatele v oblasti zpracování dřeva a lesního hospodářství. ¡Ostatní národní dotační programy pro zemědělství zaměřené především do odvětví živočišné výroby. §Např. Programy zaměřené proti rozšiřování nebezpečných nákaz hospodářských zvířat (např. Nákazový fond). NÁRODNÍ PROGRAMY