Počátky náboženství doc. Mgr. Sandra Sázelová, Ph.D. Ústav antropologie, PřF MU, sazelova@sci.muni.cz ÚÚvvoodd ZZmměěnněěnnéé ssttaavvyy vvěěddoommíí C. Tart, stavy odlišující se od běžného bdělého stavu (mozkové vlny ᵦ), navozeny např. horečkou, hladověním, senzorickou a pohybovou deprivací, užitím halucinačních prostředků, meditací, extází, apod. KKaažžddooddeennnníí žžiivvoott == ssmmlloouuvvaa ss dduucchhyy Základní životní potřeby jsou ovlivňovány biologickými i socio-kulturními aspekty = udržování dobrých vztahů s duchy výhodné u některých společností. Duchové = neviditelné entity, působení v životě člověka zaznamenatelné; různý původ (nebe, podsvětí, řeky, hory, aj.) a povaha (ochranné i pomocné; destruktivní) RRiittuuáállnníí ppřřeeddmměěttyy zviditelněním identity pomocných a ochranných i zlých duchů, jim zasvěceny a podle svých potřeb je obývají. Předmět (naturfakt i artefakt) obživne duchy, jakmile člověk pronese speciální zaříkání během rituálu, obdarovává svého nositele schopnostmi a vlastnostmi, které se mu v každodenním životě nedostávají. Člověk usiluje o přízeň duchů krvavými a nekrvavými obětinami. 11)) RRiittuuáállnníí ppřřeeddmměěttyy zzaajjiiššťťuujjííccíí úússppěěcchh vv lloovvuu aa cchhoovvuu == Pán/Paní zvířat (univerzální i podle zvířecích druhů) – koalice i spory 22)) RRiittuuáállnníí ppřřeeddmměěttyy zzaajjiiššťťuujjííccíí oocchhrraannuu aa ppllooddnnoosstt rrooddiinnyy == Totemický předek, ochranní duchové ohně a domácnosti 33)) RRiittuuáállnníí ppřřeeddmměěttyy jjaakkoo llaappaaččee dduuššíí == při léčbě nemocného člověka, při lapání zbloudilé duše zemřelého PPrriimmiittiivvnníí aatteeiissmmuuss J. Lubbock = na počátku lidské víry strach a chaos, neboť ve světě chyběl pojem Bůh. AAnniimmiissmmuuss Sir E. B. Tylor = antropologické vysvětlení náboženské víry, v níž je skutečnost obývána duchy; domorodé kmeny uctívají vše, co přesahuje jejich chápání. MMaanniissmmuuss R. R. Marett = nadosobní síla přesahující člověka, který při kontaktu s věcmi a jevy vnímá jejich božskou energii TTootteemmiissmmuuss E. Durkheim, C.-L. Strauss, totem = posvátným symbolem klanu, spojenec i jeho duchovní pomocník; mýtický prapředek  odvozován původ, zvířata a rostliny, přesto nemusí být ani nápadné ani reprezentativní a nemusí mít žádný zvláštní význam pro obživu kmene; části zvířecích těl, roční období, planety, počasí, atp. = vztah se přizpůsobuje rituálnímu zájmu, který totem v lidech podněcuje. MMaaggiicckkéé mmyyššlleenníí J. G. Frazer = principy magie, 1) homeopatický p. = výsledek se podobá své příčině; 2) konstantní p. = jsou-li 2 věci ve vzájemném kontaktu, pak jejich vztah přetrvává, i když jsou od sebe fyzicky odděleny. ŠŠaammaanniissmmuuss původně definován jako náboženství lovecko-sběračských společností Sibiře; respektive náboženství domorodých Sibiřanů bylo definováno jako šamanismus. lingvistické rozporuplnosti původu pojmu v 19./20.století arktická hysterie – 1939: Å. Ohlmarks komparace – 1951: M. Eliade x Ioan M. Lewis (2003): Ecstatic religion případ Castaneda – 1968: Učení dona Juana: Jaquijská cesta poznání Koncept celosvětového rozšíření x šamanismus pouze u společností Sibiře. SSppoolleeččnnéé rryyssyy a) stupňovitá kosmologie, kdy je svět utvořen z několika rovin, nejčastěji podsvětí – země – nebe. Šamanům je vlastní schopnost volně se mezi těmito světy pohybovat; b) každý tento svět je obýván duchy a bytostmi, kteří se mohou stát šamanovými pomocníky, c) ti pak propůjčují nejen schopnost šamanovy duše létat do různých stupňů „kosmu“, ale i d) možnost využít tuto sílu v boji, ovládání či směřování bytostí, které tyto říše obývají a mohou tak ovlivňovat lidský osud (nemocí, smrtí, nedostatkem lovné zvěře…), e) znalosti, které šaman takto získal, by pak měly být použity k tomu, aby byla znovu nastolena rovnováha nejen v okolním světě, ale i v šamanově společnosti. NNeeooššaammaanniissmmuuss = myšlenkový a rituální směr, který vznikl ve 2. polovině 20. století v USA a západní Evropě. Náboženské hnutí spojující víry a filosofie různého kulturního kontextu (šamanismus, animismus, buddhismus, využívání halucinogenů, vegetariánství, řešení ekologických problémů, aj.) PPaalleeooššaammaanniissmmuuss Širší pojetí šamanismu = celosvětově rozšířen  předpoklad náboženského reliktu mladopaleolitické spirituality (rozšířena migrací anatomicky moderního člověka z Asie do Austrálie a Ameriky před 60–15 000 lety); x kritika: a) šamanismus se nevyskytuje u všech lovecko-sběračských společností; b) Další kulturní vzorce, např. příslušnost ke klanu, uspořádání rodiny nebo manželství, aj. = naprosto odlišné a nevyskytuje se u nich plošná jednotnost