Dynamický rozsah Scéna vs. snímač 2015 2 Dynamický rozsah scény  dynamický rozsah scény (kontrast scény, tonální rozsah) je rozdíl mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem fotografie – uváděno v EV.  lidské oko zaznamená DR až 15 EV, při plné adaptaci na tmavou a světlou část až 30 EV  nejlepší FF zrcadlovky zvládají rozsah cca 14.5 EV (lab.) „podpaly“ „přepaly“ (lost shadows) (highlights) 2015 3 Dynamický rozsah scény  překročí-li DR scény dynamický rozsah snímacího prvku - problém  indikace „problému“ na histogramu nebo v „highlights“ (nejvyšší jasy) 2015 4 Dynamický rozsah scény  způsob řešení “problému“ záleží na fotografované scéně: 1) Expozice bez přípravy na jeden snímek  obětovat světla a správně exponovat stíny  obětovat stíny a správně exponovat světla 2) Příprava scény/techniky před expozicí  osvítit tmavá místa bleskem nebo odraznými deskami  použití šedých přechodových filtrů (ND filtry) 3) Expozice na více snímků  lepení expozic (exposure blending)  HDR – high dynamic range (výpočtová optimalizace) 2015 5 Dynamický rozsah scény Expozice na stíny/expozice na světla - exponuje se jeden snímek zvoleným způsobem a případně se upraví v post-procesu, tj. vytáhnou se stíny nebo ztmaví světla (pokud nejsou tyto data zcela ztracena) - zpravidla expozice na světla, tj. aby nedošlo k přepalům 2015 6 Dynamický rozsah scény Blesk/odrazné desky - vyžaduje větší nebo menší přípravu před expozicí - „výplňový blesk“ (fill-in) – problém se synchronizačním časem - v případě odrazných desek je hned vidět účinek 2015 7 Dynamický rozsah scény Přechodové šedé filtry (ND filtry) - kruhové nebo čtvercové filtry, jejichž část je ztmavena - ztmavená část ubírá světlo ve světlých místech snímku (např. obloha) - rozdílná síla (zatmavení) a gradient přechodu (soft/hard) - vyžadují přípravu před expozicí - použití u krajinářské fotografie - problematické využití při nerovném horizontu (stromy, věže, kopce…) - lze využít i polarizační filtr (eliminuje odlesky = nejjasnější místa) 2015 8 Dynamický rozsah scény Expozice na více snímků – lepení expozic a HDR - základem je pořízení více snímků s různou expozicí, které se musí překrývat – použití stativu - zejména pro statické snímky (překrytí) - typicky pro krajinářskou fotografii - lze využít i pro dynamické děje - pro vícenásobnou expozici se použije jeden snímek (RAW) – je vyvolán s různou expozicí a snímky se pak vhodně složí (zesvětlování zvyšuje šum) 2015 9 Dynamický rozsah scény Lepení expozic (exposure blending) – použití pouze dílčích částí podkladových snímků pro výsledný snímku 2015 10 Dynamický rozsah scény HDR (high dynamic range) - optimalizovaný obraz je získán počítáním a složením podkladových snímků z celé jejich plochy - vyžaduje speciální program, který umí zpracovat (počítat) HDR - nutno užívat s citem – vznik „omalovánek“